בת"א מוכרים, בניו יורק קונים

כל חברה ציבורית בשוק המקומי מצויה על המדף וממתינה לרוכש

בורסה- מניות / צילום: שאטרסטוק
בורסה- מניות / צילום: שאטרסטוק

היקף הרכישות החוזרות של מניות על ידי החברות הנכללות במדד ה-S&P 500 צמח ברבעון הראשון של השנה ב-50% ביחס לתקופה המקבילה ב-2013, והסתכם ב-154.5 מיליארד דולר. מדובר בהיקף הכספי הרבעוני השלישי בגודלו מאז שנת 2005. במהלך 12 החודשים שחלפו, רכשו החברות במדד ממניותיהם בהיקף שנתי עצום של 535.2 מיליארד דולר, כלומר 3.3% מן ההון המונפק של החברות הרוכשות.

לשם השוואה, נציין כי היקפם המצטבר של הדיבידנדים אשר שילמו חברות ה- S&P 500ברבעון הראשון היה 90.5 מיליארד דולר. כך, שלפחות בשוק המניות האמריקאי - בו מבינים דבר או שניים בהתנהלות פיננסית - סבורים כי רכישה חוזרת של מניות היא דרך עדיפה להחזרת הון לבעלי המניות.

רכישה חוזרת היא השקעה עצמית במניות החברה, אשר מקטינה את ההון המונפק שלה, כך שחלקם של כלל בעלי המניות בהון גדל. רכישה כזו תורמת להקטנת הדילול הנובע מהנפקת מניות לעובדים, וכן ממזערת את הדילול הנוצר בעסקאות מיזוג ורכישה המתבצעות באמצעות החלפת מניות. יתרונות משמעותיים נוספים הגלומים ברכישה חוזרת הם שיפור התשואה להון ותמיכה בצמיחת הרווח למניה, המהווה את הבסיס לתמחורה בשווקים.

חברה המבצעת רכישה עצמית של מניות, תציין לרוב כי היא לא מצאה השקעה אטרקטיבית יותר בשווקים מאשר ההשקעה במניותיה שלה, ובכך היא תתמוך בביצועי המניה ותייצר גורם ביקוש משמעותי נוסף למניותיה.

ככלל, ניתן לומר כי חברה שלה עודפים משמעותיים שאינם דרושים לה בפעילותה השוטפת, תעשה נכון אם תרכוש בחזרה ממניותיה בשוק הפתוח, אם בדירקטוריון סבורים שהמניה נסחרת בדיסקאונט עמוק מול שוויה הכלכלי. היה וקברניטי החברה סבורים כי המניה נסחרת בפרמיה אל מול שוויה הכלכלי - טוב יעשו אם ינפיקו מניות או ישתמשו במניה כמטבע תגמול או לצורך מיזוגים ורכישות.

הבעת אי אמון ברמות המחירים בת"א

בבורסה בת"א ממעטות החברות לבצע רכישות חוזרות של מניות, ואלו מתרחשות בעיקר בעת משבר קשה ולא כחלק משגרת העסקים. יתר על כן, בחודשים האחרונים לא ניתן להתעלם מהמגמה הצוברת תאוצה, במסגרתה בעלי שליטה דווקא מוכרים מניות בשוק הפתוח, והתחושה היא כי כמעט כל חברה ציבורית משמעותית בשוק המקומי מצויה על המדף וממתינה לרוכש.

יצחק תשובה מכר לאחרונה מניות קבוצת דלק, לאחר תקופה ארוכה במיוחד בה לא מכר ממניותיה, והוא מצוי בעיצומו של גל מימושי החזקות, שהאחרון שבהם הוא המזכר למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס. שרשרת המימושים של בעלי עניין בבורסה כוללת בין השאר את קבוצת ברונפמן, אשר מכרה מניות בנק דיסקונט, את צדיק בינו שמכר מניות פז, הבינלאומי ופיבי, את שלמה אליהו שמימש מניות לאומי.

ניתן לראות במגמת המימושים של בעלי העניין סמן מובהק לרמות המחירים הלא נמוכות בשוק, ולא פחות מכך - הערכה כי האופק הכלכלי בפניו ניצבות החברות אינו ורוד כבעבר. בעלי העניין הרי מכירים את החברות טוב מהמשקיעים מן הציבור, ולפיכך, אם הם מוכנים להיפרד בתזמון הנוכחי מנתחים ממרכולתם, ייתכן שזהו איתות טוב לכלל ציבור מחזיקי המניות מה עליהם לעשות.

השילוב הזה בין אי שימוש גורף בכלי של רכישות חוזרות מצד החברות הציבוריות המקומיות הבולטות, וזאת בניגוד למגמה הגלובלית, ומנגד גידול במכירות בעלי עניין, הינו הבעת אי אמון משמעותית ברמות המחירים בשוק המניות בת"א. זו מחזקת אצלנו את התובנה כי ראוי להגדיל חשיפה למניות בשווקים הגלובליים, על חשבון החזקה בשוק המניות המקומי.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון