פישר: "הצלחת בנק ישראל בריסון מחירי הדיור הייתה מוגבלת"

בנאום ראשון מאז התמנה לסגן יו"רית הפדרל ריזרב בחר נגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר, להתייחס לסוגיות רגולטוריות, ואמר כי צעדים הננקטים בתחומים כמו שוק הדיור נוטים להיות "רגישים מבחינה פוליטית"

סטנלי פישר / צילום: מתוך הוידאו
סטנלי פישר / צילום: מתוך הוידאו

נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר, הסגן החדש של יו"רית הפדרל ריזרב, התראיין אתמול (חמישי) לראשונה בתפקידו החדש, ואמר כי הרגולטורים ביצעו "התקדמות משמעותית" בשיפור חסינותה של המערכת הפיננסית.

פישר סקר את מצבה של הסביבה הרגולטורית ואמר כי החברות הפיננסיות חזקות יותר, והחוקים הוקשחו, והדבר נותן מענה לכמה מהבעיות שתרמו למשבר האחרון. יחד עם זאת הזהיר כי עדיין לא הושלמה העבודה בכמה תחומים חשובים. "עלינו להיות ערים תמיד לכך שהמשבר הבא - והוא יגיע - לא יהיה זהה למשבר האחרון, וכי עלינו להיות דרוכים הן בניסיון לחזות אותו והן בניסיון למנוע אותו". פישר אמר את הדברים בישיבה של הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בקיימברידג', מסצ'וסטס.

פישר אושר על-ידי הסנאט לתפקיד סגן יו"ר הפד בחודש שעבר.

פישר, שהיה כלכלן בולט בעולם האקדמי בטרם הצטרף לקובעי המדיניות בשנות ה-90, זוכה להערכה רבה עבור הידע שלו בנושאי מדיניות מוניטרית. בכך שבחר לשאת את נאום הבכורה שלו בנושא רגולציה פיננסית, שאינה תחום ההתמחות שלו, הוא מדגיש את חשיבותה עבור הפד מאז המשבר הפיננסי ועבור התפקיד החדש שלו כסגן היו"רית ג'נט ילן.

פישר התמקד בדבריו בשלושה תחומים של רגולציה. הוא תיאר חוקי הון חזקים יותר, שמגבילים הלוואות הנלקחות על-ידי הבנקים, כתחום שבו נעשה שיפור רב, שמפחית את הסיכויים לפשיטות רגל של בנקים. בניגוד לכך, הציג דעה מעורבת בנוגע לניסיונות שנועדים להבטיח שבנקים גדולים יפורקו בבטחה במקרה של קריסה, וציין כי הצלחה מושלמת ככל הנראה אינה בהישג יד.

פישר הביע הסתייגות רבה בנוגע לניסיונות הרגולטורים לפתח כלים להגבלת בועות נכסים. לדבריו, בנק ישראל, תחת הנהגתו, עשה שימוש בכלים שכאלה בהצלחה מוגבלת בלבד, במטרה לרסן את ההשקעות בתחום הנדל"ן ואת נסיקת מחירי הדיור. לרגולטורים אין אומדנים מוצלחים לגבי ההשפעה האפשרית של צעדים אינדבידואליים, אמר. זאת ועוד, צעדים הננקטים בתחומים כגון שוק הדיור נוטים להיות "רגישים מבחינה פוליטית".