פיצוי כספי לרשויות המקומיות על מכרזי המטרה

מדובר רק בעיריות שחותמות על הסכמי גג ■ עוד "סוכריה" בהסכם הגג תאפשר לרשות המקומית ליהנות מהכנסה נוספת אם תצליח לחסוך בעלות עבודות הפיתוח

טקס החתימה על הסכם הגג בקרית גת / צילום: ששון תירם
טקס החתימה על הסכם הגג בקרית גת / צילום: ששון תירם

ראשי הערים שחתמו בחגיגיות על הסכמי גג עם משרדי האוצר והשיכון דאגו בשבועות האחרונים להכניס לאותם הסכמים גם מנגנוני פיצויים ומענקים, שאמורים לתמרץ אותם לקלוט אלפי תושבים חדשים.

בהסכמי הגג מקדימה המדינה השקעות עצומות בפיתוח תשתיות במתחמי מגורים חדשים. עד כה נחתמו הסכמים בראש העין (16 אלף יח"ד), מודיעין (12 אלף יח"ד), קרית גת (7,500 יח"ד) וקרית ביאליק (7,000 יח"ד). לדברי שר האוצר, ייחתמו בקרוב הסכמים גם מול עיריות יבנה, אשקלון, רמלה והרצליה.

אחת הדרישות של ראשי העיריות, שעוגנה בהסכמי הגג, קובעת כי המדינה תפצה כספית את העירייה על כל מכרז שיפורסם בשטחה במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" - תוכנית אחרת שאישר קבינט הדיור ושתציע בקרוב ליזמים לרכוש קרקע הכוללת התחייבות לדירה במחיר קבוע ומופחת. במקביל, ערים שבהן ישווקו מכרזי "מחיר מטרה" ושלא חתמו על הסכם גג ייאלצו לספוג את ההפסד משיווק קרקע מופחתת, והן לא יפוצו על ידי המדינה.

מכרזי "מחיר מטרה" של משרד השיכון מגלמים הנחה משמעותית על הקרקע, מה שאומר שהעיריות לא יוכלו לקבל את היטלי ההשבחה המלאים עליה. אי לכך, המדינה הסכימה לשלם סכומים שינועו בין 15 אלף שקל ל-18 אלף שקל על כל דירה. במקביל, תיבחן גם האפשרות במקומות אלו לשנות את היחס במכרז מחיר מטרה מ-80% דירות מוזלות (ו-20% דירות רגילות) ליחס של 60% דירות מוזלות בפרויקט, צעד שימזער את ההנחה על הקרקע וכך גם את הפסד הרשות.

עוד נודע ל"גלובס" כי הסכם הגג כולל גם תמריץ כספי משמעותי לעירייה לחסוך בעלות דמי הפיתוח בשכונות החדשות שייבנו במסגרת הסכמי הגג - מענק בגובה כ-15% מהחיסכון.

עו"ד יוסי לוי, שותף מנהל במשרד לוי מי-דן, שלקח חלק בגיבוש הסכם הגג בין עיריית קרית ביאליק לרמ"י, מסביר כי במסגרת ההסכם נקבע כי אומדן עבודות הפיתוח המתוכננות עומד על כ-1.2 מיליארד שקל. "אם נניח העירייה תחסוך 200 מיליון, היא תקבל מענק של כ-30 מיליון שקל וזה סכום לא מבוטל".

מכרזי "מחיר מטרה" אמורים לכלול שיווקי קרקע ל-66 אלף יחידות דיור חדשות עד שנת 2019. עוד בשנת 2014 מתכנן משרד השיכון לפרם מכרזים בהיקף 6,000 במחיר מטרה. הזכאים לרכישת דירה מוזלת במסגרת מכרזי "מחיר מטרה" הם רווקים מעל גיל 35 , זוגות נשואים ומשפחות (גם ללא ילדים וללא הגבלת גיל) שאין בבעלותם דירה או משפרי דיור שימכרו את דירתם תוך שנה.

על פי ההערכות, מכרזי מחיר מטרה הראשונים מתוכננים להתפרסם במודיעין ובראש העין עד סוף השנה.