ביטלתם חתונה או מנוי לחדר כושר בגלל המצב; מה תקבלו?

החל מקורס פסיכומטרי, דרך מנוי לחדר כושר ועד חתונה - ישראלים רבים נאלצים לבטל עכשיו באופן מלא או חלקי את התוכניות שלהם ■ האם הם יראו את כספם?

כיפת ברזל גראד עזה טילים  / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים / צלם: רויטרס

דווקא בעתות חירום ומצוקה צצות סוגיות המחייבות הבהרה ופתרון - כשנקודת הפתיחה בעייתית: במלחמה, כמו במלחמה, כל הצדדים מפסידים - אולם לצרכן עדיין עומדות כמה מזכויותיו; השאר נתון למידת הרצון והיכולת של בית העסק ללכת לקראת הלקוחות המאוכזבים.

הרשות להגנת הצרכן פרסמה היום (א') את עיקר זכויות הצרכן הרלוונטיות למצב, בעיקר סביב ביטול עסקה או נופש. הרשות מבקשת להדגיש כי ביטול שמבקש הצרכן לעשות מחמת אירועים ספציפיים, כגון מצב בטחוני או מצב בריאותי, איננו נכלל במסגרת חוק הגנת הצרכן. לכן, בית המשפט הוא שיכריע במקרה שצרכן דורש לבטל עסקה בשל "סיכול" - כלומר, מחמת אירועים שאינם בשליטתו - זאת במסגרת הליך אזרחי.

עילת "הסיכול" יכולה לעמוד לצרכן בעסקאות שונות, כמו ביטול נסיעות לחו"ל, ביטול נופשים בארץ, ביטול אירועים וכדומה, אך פסיקת בתי המשפט לתביעות קטנות בנסיבות של "סיכול" אינה אחידה.

הנה התזכורת לזכויות הצרכנים:

■ עסקאות באינטרנט ובטלפון (עסקאות מכר מרחוק): ניתנות לביטול תוך 14 יום מיום עשיית העסקה או מיום קבלת מסמך הגילוי, לפי המאוחר מביניהם. כשמדובר בעסקאות תיירות ונופש קיים תנאי נוסף: עד מועד מתן השירות נותרו לפחות 7 ימים שאינם ימי מנוחה.

■ עסקאות ישירות: ניתנות לביטול על-פי המועדים הקבועים בתקנות ביטול עסקה, לדוגמה: עסקאות ביגוד והנעלה - תוך יומיים שאינם ימי מנוחה; רכישות של מוצרי חשמל - תוך 14 יום מיום קבלת המוצר.

■ עסקאות תיירות ונופש: ניתנות לביטול במקרה בו נרכשה טיסה מישראל ואליה, שאינה טיסת המשך, תוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים, שאינם ימי מנוחה, קודם למועד תחילת השירות.

הרשות ממליצה לרכוש כיסוי ביטוחי המכסה ביטול נסיעה. הרלוונטיות גדלה ככל שהיקף העסקה משמעותי. יש לוודא פוזיטיביתעם הסוכן כי יש כיסוי למקרה של מצב ביטחוני, ובכלל זה קריאה לשירות מילואים.

בארגון אמון הציבור מזכירים שלפי החוק "היבש", אין נוהל קבוע וברור. חוק החוזים קובע עיקרון של איזון אינטרסים, שמטרתו חלוקת הנזק בין הצדדים והשבת התמורה לצרכן. יש לבחון כל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבות. הנה כמה דוגמאות:

מה עם החתונה?

תכננו להתחתן השבוע, והכל כבר הוזמן - צלם, אולם, מוזיקה, איפור וכמובן אורחים - האם נצטרך לשלם על הכול?

החוק אינו מטיל במקרה כזה את האחריות על אף אחד מהצדדים. בחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) נקבע חריג המתייחס לסיכול - כוח עליון, לפיו הפרת החוזה לא תהווה עילה לאכיפת החוזה או לדרישת פיצויים מהצד המפר.

במקרים האמורים רשאי בית המשפט, בין אם בוטל החוזה ובין אם לאו, לחייב כל צד להשיב לצד השני את התמורה או על-פי בחירה לשלם לו את שוויו, ולחייב את המפר בשיפוי הנפגע על ההוצאות הסבירות שהוציא ועל ההתחייבויות שהתחייב בהן באופן סביר לשם קיום החוזה.

בית המשפט העליון קבע כי יש לבחון בכל מקרה ומקרה את השפעתו של האירוע החריג על מהותם של העניינים החוזיים, באומרו כי "מי שעומד על ביצוע דווקני של החוזה על אף השינוי שחל בו בשל נסיבות חיצוניות, אינו נוהג בתום+לב".

בארגון אמון הציבור סבורים כי יש לאפשר לצרכן לדחות את מועד האירוע ללא דרישת עלות נוספת או ביטול העסקה בהתאם לנסיבות.

מנוי לחדר כושר

- אני תושב באר-שבע, ולפני שהתחילה המערכה עשיתי מנוי לחדר כושר. כעת אין לי אפשרות לנצלו. מה עושים?

החוק לא מחייב חברות לזכות את הצרכנים, אך הכלל המשפטי המנחה הוא כי אין לכפות על הצרכן את המשך החוזה בשל הנסיבות, וכי הנזק הכספי צריך להתחלק בין שני הצדדים, כאשר אסור לחברה לנצל את הנסיבות כדי לגרוף רווחים. על שני הצדדים לנסות לפעול כדי לצמצם את הנזק.

לעמדת ארגון אמון הציבור, על החברות להתחשב במצב הביטחוני, לנסות לצמצם את התשלומים ולגבות תשלומים המשקפים את הנזק שנגרם להם בפועל. ראוי לאפשר לצרכנים להקפיא את המנוי בתשלום סמלי או ללא תשלום, או לזכותם על התשלומים בגין תקופה שלא השתמשו בשירותים.

גן סגור

- הגן הפרטי סגור. לקחנו חופש על חשבוננו ונסענו צפונה - אך הגן ממשיך לגבות תשלומים. האם ניאלץ לשלם על כל החודש?

גני הילדים אינם מחויבים באופן מוחלט לזכות את הצרכנים עבור כל התקופה בה לא הייתה פעילות בגן, אך בהתאם לחוק החוזים, עיקרון איזון אינטרסים הוא זה שצריך להנחות את המקרים האלה, ובהתאם לעיקרון זה יש לחלק את הנזק בין שני הצדדים.

לעמדת ארגון אמון הציבור, מן הראוי כי גני הילדים יאפשרו להקפיא את התשלום לתקופה זו בתשלום סמלי או אף יזכו את הורי הילדים. ניתן למצוא פתרונות יצירתיים, כגון החזרת הימים בחופשת החנוכה או פסח.

מה עם הקורס?

- אני גרה באשדוד ונרשמתי לקורס פסיכומטרי, אך אין לי אפשרות להגיע לשיעורים.

אין לכפות על הצרכן את המשך החוזה בשל הנסיבות, והנזק הכספי צריך להתחלק בין הצרכן למכון הפסיכומטרי.

לעמדת ארגון אמון הציבור, על מכוני הפסיכומטרי להתחשב מכוח חובת ההגינות במצב הביטחוני המיוחד שנוצר ולנסות לצמצם את התשלומים הנדרשים מהצרכנים, ולגבות תשלומים המשקפים את הנזק שנגרם להם בפועל. כך, מן הראוי כי מכוני הפסיכומטרי יאפשרו דחיית מועדי השיעורים, שיעורים מקוונים או הקפאת הקורס בתשלום סמלי או ללא תשלום כלל.