סין: מגיש בכיר בערוץ הממלכתי נעצר בחשד לשחיתות

רוי צנגאנג, מגיש של כמה תוכניות פיננסים ידועות בערוץ CCTV, נלקח לחקירה ביום שישי בערב ■ גם סגן מנהל חטיבת התוכניות הפיננסיות של הערוץ נעצר

רוי צנגאנג / צילום: רויטרס
רוי צנגאנג / צילום: רויטרס

מגיש תוכנית כלכלית בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של סין, שידוע כפרשן לאומני למדי, נעצר על-ידי הרשויות ביום שישי בערב, בסימן לכך שהמסע נגד השחיתות במדינה מתרחב גם לתעשיית המדיה.

רוי צנגאנג, מגיש של כמה תוכניות פיננסים ידועות בערוץ CCTV, נלקח במפתיע על-ידי תובעים לחקירה ביום שישי בערב, כשעתיים לפני שידור תוכניתו "חדשות הכלכלה" - כך דיווח עיתון המפלגה הרשמי, יומון העם, באתר טוויטר שלו בשבת.

גם לי יונג, סגן מנהל חטיבת התוכניות הפיננסיות של הערוץ, נעצר לפי העיתון. זאת לאחר שבחודש שעבר נעצר מנהל הפרסום של CCTV, שהוא גם מנהל החטיבה הכלכלית-פיננסית של הערוץ, גואו ז'נשי, בחשד לקבלת שוחד.

המסע המקיף נגד השחיתות, שבו פתח הנשיא שי ג'ינפינג בשנה שעברה, אינו מראה בינתיים סימני עצירה. שחיתות בקנה-מידה רחב מאיימת על הלגיטימיות של שלטון המפלגה הקומוניסטית, ושי התחייב להעניש "גם זבובים וגם נמרים" - בכירים ולא בכירים - שיימצאו מושחתים.

ערוץ CCTV הוא נדבך מרכזי במכונת התעמולה של סין, ומהדורות החדשות שלו נצפות גם במדינה וגם מחוצה לה כדי לקבל איתותים על מדיניות המפלגה והעדיפויות שלה. הערוץ הזה מצוי גם בחזית המאמץ של בייג'ין להקרין השפעה בחו"ל, עם תוכניות ב-6 שפות זרות וערוץ דובר אנגלית שזמין לצפייה ב-100 מדינות (בהן ישראל).

הערוץ הפך בשנים האחרונות לתוקפני במיוחד נגד מותגים זרים בסין. המעצר של רוי התרחש באותו יום שבו הערוץ הזהיר כי האייפונים של אפל יכולים להתחקות אחרי חייהם של המשתמשים בהם ולחשוף "סודות מדינה" על-ידי העברת נתונים לסוכנויות ביון של ארה"ב. אפל דחתה את ההאשמות הללו מכל וכל.

תשלום תמורת פרסום מידע הוא נוהג שכיח בתקשורת הסינית, שבה עיתונאים מקבלים לעיתים קרובות מעטפות אדומות עם "דמי נסיעות" בתמורה להשתתפות במסיבות עיתונאים.

בשנה שעברה חקרה המשטרה 6 חברות יח"צנים שגבו דמי שירות עבור מחיקת מאמרים ופוסטים שליליים במדיה החברתית לטובת לקוחות, בין היתר על-ידי שיחוד מנהלי אתרי אינטרנט.

רוי, ששולט באנגלית ונהנה מ-10 מיליון עוקבים אחרי המיקרובלוג דמוי הטוויטר שלו, ווייבו, מיצב את עצמו כנושא הדגל של השיטה הפוליטית והכלכלית הסינית בפני קהלים זרים. בפסגת מנהיגי מדינות 20G בדרום קוריאה ב-2010 הוא הפנה שאלה לנשיא ארה"ב ברק אובמה במילים שהוא (רוי) "יכול לייצג את כל אסיה". היו לו ראיונות אישיים עם ביל גייטס, ביל קלינטון וג'ורג' סורוס; וראש ממשלת אוסטרליה לשעבר, קווין רוד, כינה אותו "ידיד ותיק".