שטראוס - המפרסמת הגדולה במחצית הראשונה של 2014

20% מתקציבי שטראוס הושקעו בתקופה זו בפרסום בר המים תמי 4 ■ קטגוריית רשתות השיווק ממשיכה להוביל את ההשקעה בפרסום עם עלייה של 15%

קבוצת שטראוס היא המפרסמת הגדולה בישראל במחצית הראשונה של 2014, עם עלייה של כ-12% בהיקפי הפרסום שלה יחסית לתקופה המקבילה ב-2013.

המותג המוביל של שטראוס במחצית הראשונה ממשיך להיות תמי 4, המהווה כ-20% מנתח הפרסום של קבוצת שטראוס, ובעזרת משרד הפרסום אדלר-חומסקי השקיע בפרסום כ-12 מיליון שקל.

לעומת שטראוס, תנובה מפחיתה משמעותית בהיקפי הפרסום שלה ורושמת ירידה של 25%, וגם אסם יורדת בהיקפים עם ירידה של כ-8%.

חברה נוספת שמגדילה במחצית זו את השקעותיה בפרסום היא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה) שרושמת עלייה של כ-33% בהשקעה לפרסום שלה.

הוט, שנעדרה מהדירוג במחצית הראשונה של 2013, הופכת את המגמה ומשקיעה כ-26 מיליון שקל, שמהווים עלייה של כ-43% לעומת התקופה המקבילה ב-2013.

רשתות השיווק חוזרות לפרסם

לאחר חודשים ארוכים של פרסום ברמה כספית מתונה, במחצית הראשונה של 2014 משחררות סוף-סוף רשתות השיווק את הרגל מהגז, וחוזרות להגדיל באופן משמעותי את היקפי הפרסום שלהם. הקטגוריה, שהיא המושקעת ביותר בפרסום, רושמת גידול של 15% המשקפים הוצאה כוללת לפרסום של 166 מיליון שקל.

סופר-פארם היא המפרסמת הגדולה בקטגוריה, והמפרסמת השנייה בגודלה בדירוג כולו. הרשת רושמת עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה ב-2013.

המפרסמת השנייה בגודלה בקטגוריה היא שופרסל, שלמרות התהפוכות בבעלת המניות קבוצת אי.די.בי, לא רק שממשיכה לפרסם אלא אף מעלה את תקציב הפרסום שלה בכ-15%. במחצית זו הועברה השליטה באי.די.בי מידיו של נוחי דנקנר לבעלים החדשים אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. כעת ממתינים בשוק לראות האם יהיו לשינויים השלכות גם על משרדי הפרסום של הקבוצה. מערך הפרסום של שופרסל מורכב כיום מאדלר-חומסקי וגיתם BBDO. מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי במחצית הראשונה של השנה גדל הנתח של אדלר-חומסקי בטיפול בתקציב, בעוד שהנתח של גיתם קטן.

גם רבוע כחול מגדילה את השקעותיה בפרסום - ובאחוזים אפילו משמעותיים יותר משופרסל. ההשקעה ברבוע כחול גדלה במחצית זו ב-28%, אך למרות זאת היא עדיין נותרת הרחק מאחורי שופרסל, עם היקף פרסום של 24.4 מיליון שקל לעומת 31.3 מיליון שקל של שופרסל.

קבוצת 365 היא היחידה מבין הרשתות הגדולות הממשיכה לצמצם את ההשקעה בפרסום ורושמת במחצית זו קיטון של 18%.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "הרשתות שופרסל ומגה, שנפגעו במחאה החברתית וננגסו על-ידי רשתות השיווק האחרות, ממציאות את עצמן מחדש במיתוג, בשפה פרסומית, ובדיאלוג עם הלקוח, מבצעות את מהלכי ההתייעלות הנדרשים וחוזרות לפרסם".

קטגורית הרכבים הפרטיים ממשיכה להיות בסטגנציה, עם ירידה מתונה משמעותית של כ-1% בלבד. המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא "סוכנות רכב לים התיכון", שרושמת עלייה יוצאת דופן של 111% לעומת התקופה המקבילה ב-2013.

העלייה נובעת לא רק מעליית ההיקפים בפרסום אלא גם מהוספת המותג סובארו לפורטפוליו המותגים של החברה.

כלמוביל היא המפרסמת השנייה בגודלה בקטגוריה, עם עלייה של 16% בהשקעה לפרסום, תוך התמקדות בקמפיינים למיצובישי Attrage ויונדאי i-20 ו-i-10.

צ'מפיון מוטורס היא המפרסמת השלישית בגודלה בקטגוריה. עם זאת, היבואנים הגדולים מקטינים את נפח הפרסום שלהם: לובינסקי מקטין את היקף הפרסום שלו ב-17%, דלק מוטורס עם ירידה של 22%, ובני משה קרסו רושם ירידה של 15%.

קטגוריית רכב ותחבורה רושמת זינוק של 63% בהשקעה לפרסום בין השאר בזכות רכבת ישראל.

מסכי הענק לצפייה במונדיאל מקפיצים את קטגוריית רשתות החשמל, שתופסת את המקום השלישי בדירוג, עם עלייה של 14% לעומת התקופה המקבילה ב-2013. המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא רשת א.ל.מ., עם עלייה של 25% בהשקעה לפרסום לעומת 2013, ואחריה במקום השני רשת מחסני חשמל מקבוצת אלקטרה.

התחרות בשוק האופנה נותנת אותותיה והקטגוריה רושמת ברבעון הראשון של השנה עלייה של כ-19% לעומת התקופה המקבילה ב-2013. חברת קסטרו מובילה את הקטגוריה עם השקעה של כ-8.7 מיליון שקל, ואחריה אופנת פוקס עם השקעה של כ-5 מיליון שקל בפרסום. כמעט באותו היקף - כ-4.7 מיליון שקל - מפרסמת אופנת H&M.

קטגוריית הדיור, שרשמה במחצית הראשונה של 2013 זינוק של כ-50% בהשקעה לפרסום, מתמתנת במחצית הנוכחית ורושמת ירידה של כ-20%. את הקטגוריה מובילה חברת שיכון ובינוי מקבוצת אריסון.

10 המפרסמים הגדולים
 10 המפרסמים הגדולים

10 תתי הענפים המובילים
 10 תתי הענפים המובילים