צה"ל החל לפעול קרקעית ברצועת עזה

(עדכון) - הרמטכ"ל: "אנחנו במתקפה משולבת בכל העוצמה" ■ חמאס: "ישראל תשלם ביוקר" ■ ערוץ 2: כ-50 נפגעים פלסטינים בשעה הראשונה לפעולה ■ ערוץ 10: בצה"ל מעריכים כי הפעולה תימשך 7-14 ימים לפחות

אזרחים במבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

מבצע "צוק איתן" מתרחב: צה"ל החל הערב (ה') פעולה קרקעית בצפון רצועת עזה, הכוללת כניסת טנקים לרצועה. זאת, על מנת לפגוע במנהרות טרור החודרות מרצועת עזה לשטח ישראל ולאחר ההסלמה מצד חמאס היום. לפי דיווח בערוץ 10, בצה"ל מעריכים כי הפעולה תימשך לפחות 7-14 ימים. הקבינט אישר גיוס עוד 18 אלף חיילי מילואים, מעבר לגיוס כ-50 אלף שכבר אושר. זמן קצר לאחר כניסת הכוחות הקרקעיים לרצות עזה נשמעה אזעקה ברמת הגולן ולאחר מכן התגלתה נפילה בצד הסורי של הגולן.

בשעות הערב המאוחרות החל צה"ל להפגיז את נמל עזה באמצעות ספינות חיל הים. לפי דיווח בערוץ 10, שר החוץ המצרי הודיע האשים את חמאס בהידרדרות ומסר כי "חמאס אשם במותו של כל מי שייהרג במבצע הזה".

בהודעת ראש הממשלה נמסר כי "במנהרת טרור כזאת חדרו לפנות בוקר מחבלי חמאס לשטח ישראל, במטרה לבצע פיגוע המוני נגד אזרחי ישראל. צה"ל סיכל בהצלחה גם את פעולת הטרור הזאת. ראש הממשלה ושר הביטחון הנחו את צה"ל להיות ערוך להרחבת הפעולה הקרקעית.

"ההוראה לפעולה הלילה קיבלה את אישור הקבינט אחרי שישראל הסכימה להצעה המצרית להפסקת אש ואילו החמאס דחה אותה והמשיך בירי רקטות על ערי ישראל. החמאס גם לא כיבד את הפסקת האש ההומניטארית שיזם האו"ם, והמשיך בירי על ישראל בזמן ההפוגה. לאור התוקפנות הנפשעת והבלתי פוסקת של החמאס והחדירה המסוכנת לשטחה של ישראל, ישראל מחויבת לפעול להגנת אזרחיה. מבצע צוק איתן יימשך עד להשגת מטרתו - להשיב לאזרחי ישראל את השקט לתקופה ממושכת, תוך פגיעה משמעותית בתשתיות חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה".

דובר צה"ל מסר הערב כי כוחות יבשה גדולים של צה"ל החלו לפני זמן קצר בפעולה ממוקדת לסיכול תשתיות טרור ברצועת עזה. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "צה"ל החל במימושה של מדרגת פעולה נוספת במדרג הפעולות העולה של מבצע 'צוק איתן' ובשלב זה של המבצע פועלים בשטח רצועת עזה כוחות חיל הרגלים, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין בשיתוף פעולה עם זרועות האוויר והים ובסיוע השב"כ וגורמי ביטחון אחרים, בהובלת פיקוד הדרום.

"פעולת צה"ל יצאה לפועל בהמשך להחלטת הדרג המדיני ועל-פי התוכניות המבצעיות של צה"ל והיא תימשך בהתאם להערכת מצב רציפה שמקיים המטה הכללי של צה"ל. הכוחות הפועלים במבצע נמצאים ברמת מוכנות וכשירות גבוהה למשימתם לאחר תקופת אימונים מוגברת ותהליכי תכנון והיערכות יסודיים".

שר הכלכלה נפתלי בנט (הבית היהודי), שהביע לכל אורך המבצע תמיכה בפעולה קרקעית, מסר כי "כל שרי הקבינט מאוחדים, בעזרת השם ננצח. המחלוקות מאחורינו. אין שום הגבלה לפעולה הקרקעית, גם לא הגבלת זמן".

הרמטכ"ל בני גנץ ציין כי "אנחנו במתקפה משולבת בכל העוצמה". דובר חמאס מצידו מסר: "ישראל לא לוקחת בחשבון את ההשלכות של הצעד הזה. זהו צעד מסוכן ומטופש של ישראל, היא תשלם ביוקר".

"הרעשה" ברצועה

בשעות הערב המאוחרות החלה תקיפה נרחבת של צה"ל לכל אורך הרצועה, מבית חאנון בצפון ועד רפיח בדרום, על ידי חיל האוויר, חיל השריון וחיל הים. בצד הפלסטיני נהרגו היום ארבעה ילדים בתקיפות צה"ל בעזה ובחאן יונס, ומספר ההרוגים הפלסטינים עלה ל-233.

בתוך כך, בשעות הערב שוגרו מטחי רקטות רבים מרצועת עזה לעבר הדרום והמרכז. בשעה 22:00 נורה מטח רקטות לעבר המרכז ואזעקות נשמעו בישובי השפלה וגוש דן, ו-7 רקטות יורטו מעל גוש דן. רקטה אחת נפלה בשטח פתוח בקריית גת. אין נפגעים.

מוקדם יותר בערב נשמעו אזעקות בערים רבות בגוש דן ובשרון, בהן פתח תקווה, ראש העין, שוהם, אור יהודה, כפר סבא, רעננה, הרצליה, רמת השרון, קריית אונו וביישובים רבים באזור. גם בנמל התעופה בן גוריון והאזור היו אזעקות. לפחות שתי רקטות יורטו בשמי גוש דן.

אזעקות נשמעו הערב גם באשדוד ובשדרות - 11 רקטות מאותו מטח יורטו בשמיהן - וכן ביבנה, ברחובות, בנס ציונה וביישובים הסמוכים. גם בשמי נתיבות יורטו שתי רקטות, ושתיים נוספות התפוצצו בתוך העיר - אחת מהן בבית שדייריו לא נכחו בו. גם במועצה האזורית באר טוביה שליד קריית מלאכי, בקריית גת וביישובי מטה יהודה הייתה הערב אזעקה. באשקלון התפוצצה רקטה בשטח פתוח, וכך גם בגן יבנה. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית יואב וגרמה לשריפה. כוחות כיבוי במקום.

בשעות האחרונות נשמעו אזעקות רבות גם במועצות האזוריות חוף אשקלון, אשכול, שדות נגב ושער הנגב שבעוטף עזה. במועצת אשכול פגעה אחר הצהריים רקטה בקו מתח, וכתוצאה מכך היישובים סופה וחולית נותקו מאספקת החשמל. בחוף אשקלון התפוצצה רקטה בבית. נזק מגרם למבנה, אך איש לא נפגע. בסך הכול, מאז שפקעה הפסקת האש הקצרה ב-15:00 ועד 20:00 שוגרו מרצועת עזה יותר ממאה רקטות לעבר ישראל.

הפסקת האש נראית רחוקה

למרות ההתקדמות בשיחות מוקדם יותר היום, הפסקת האש לא נמצאת מעבר לפינה. אחרי הדיווחים האופטימיים בשעות הצהריים על כך שהפסקת אש בין ישראל לחמאס תיכנס לתוקף מחר בשעה 6:00 בבוקר, גורמים בכירים בישראל אמרו אחר הצהריים כי חמאס עדיין אינו מוכן להפסקת אש. "חמאס נמצא בראש אחר לגמרי", הסבירו.

בירושלים מבינים כי הגורמים הדומיננטיים בחמאס מעוניינים בהמשך העימות כרגע בניסיון להגיע ל"הישגים" בתחום הטרור, או לחלופין - בהפסקת אש בתנאים שישראל ומצרים מגדירות בלתי אפשריים. גורמים מדיניים הסבירו כי חמאס "משחק במגרש אחר" מאשר ישראל, מצרים, הרשות הפלסטינית ושאר הגורמים שמעוניינים בהשבת השקט. "הם עסוקים בטרור, לא בחיפוש אחר פתרונות".

יורט מזל"ט של חמאס

חיל האוויר יירט הערב כלי טיס בלתי מאויש שהמריא מרצועת עזה וחדר לשטחה האווירי של ישראל. היירוט בוצע באזור אשקלון באמצעות טיל פטריוט.

ביום שני אירע מקרה זהה, כאשר גם אז היירוט היה מעל חופי אשדוד ונעשה באמצעות טיל פטריוט. כוחות חיל הים הוקפצו כדי לערוך סריקות ולמצוא את שיירי הכלי. גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו אחריות לפעולה והודיעו כי שלחו "כמה מטוסים ללא טיס לשם ביצוע משימה מיוחדת בעומק השטח הציוני".

היירוט הביא להפעלת אזעקה באשדוד. כמה מתושבי העיר דיווחו כי הבחינו בכלי הטיס באזור החוף וושמעו אותו במשך זמן רב באזור החוף, אולם לא הבינו במה מדובר. בצה"ל עורכים כעת תחקיר ובודקים כיצד הצליח עצם גדול כל כך לחדור לשטחה האווירי של ישראל, ומדוע לקח זמן רב עד שהבחינו בו ויירטו אותו. הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הודיעה כי שיגרה מספר כלי טיס לעבר ישראל, לצורך "משימות מיוחדות", ואף הגדירה את העניין כ"הפתעה של הארגון" לישראל.

החשש לחדירה התבדה

אחר הצהריים חסמה המשטרה כבישים בדרום הארץ, בשל חשש לאירוע ביטחוני מצפון לרצועת עזה, ליד קיבוץ עין השלושה שבמועצה האזורית אשכול. באזור באר שבע נחסם לזמן מה כביש 35 ממערב למזרח, באזור אופקים נחסם לתנועה כביש 241 מדרום לצפון, ובאזור דימונה נחסם כביש 40 באזור צומת משאבים, ממערב למזרח. הם נפתחו מחדש לתנועה. שעה קלה אחר כך נפתחו מחדש גם כביש 232 ממגן לרעים וכביש 234 בשני הכיוונים, אחרי שגם הם נסגרו. כוחות גדולים של מחוז הדרום של המשטרה נפרשו באזור.

הפסקת אש?

בסביבות השעה 14:00 התפרסמו דיווחים ברשת BBC הבריטית וכן בסוכנויות הידיעות הצרפתית ובסוכנות הידיעות רויטרס, ולפיהם הושגה הסכמה להפסקת אש ממחר ב-6:00 בבוקר. בניגוד לכך, גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי אמנם הושגה התקדמות משמעותית במגעים בין ישראל לחמאס בקהיר, אולם טרם הושג הסכם להפסקת אש. "אנחנו קרובים, אבל לא התקבלה עדיין הכרעה אצל מי מהצדדים על הליכה להפסקת אש בתנאים מוגדרים", הדגיש הגורם. "לא תהיה הפסקת אש לפני שהקבינט המדיני-ביטחוני יקיים דיון בנושא".

הבוקר סיכל צה"ל ניסיון חדירת מחבלים מעזה לעבר שטחי ישראל. 13 מחבלים ניסו לחדור במנהרה תת-קרקעית סמוך ליישוב סופה בעוטף עזה באזור הדרומי של אשכול. חיילי צה"ל זיהו מיד את ניסיון החדירה והשיבו באש כבדה לעבר המחבלים. לפי דיווחים פלסטינים ישנם הרוגים רבים בקרב המחבלים.

צוק איתן / צילום: דובר צהל
 צוק איתן / צילום: דובר צהל

המחבלים הבינו שחיילי צה"ל זיהו את ניסיון החדירה וניסו לחזור אחורה במנהרה לעבר השטחים הפלסטיניים. צה"ל הפציץ מטחי אש כבדים לעבר שטחי המנהרה מהאוויר ומהיבשה, והאירוע עבר לצד הפלסטיני. כוחות צה"ל עורכים סריקות באזור כדי לברר אם מישהו מהמחבלים כן הצליח לחדור. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל ולא בקרב אזרחי ישראל.

במקביל נמשך ירי הרקטות הבוקר. כיפת ברזל יירטה 4 טילים בגוש דן בשעה 8:40 וטיל נוסף בשמי רעננה. גם באשקלון ובשרון נשמעו אזעקות והדי פיצוצים. הבוקר נורו רקטות לעבר באר שבע ומערכת כיפת ברזל יירטה 4 רקטות. לא דווח על נזק או נפגעים. מוקדם יותר נורו 6 רקטות לעבר צפון חבל לכיש - 5 רקטות יורטו ע"י מערכת כיפת ברזל ורקטה נוספת נפלה בשטחים פתוחים.

צוק איתן / צילום: דובר צהל
 צוק איתן / צילום: דובר צהל

הפוגה באש

ניסיון החדירה וירי הרקטות מגיעים לאחר שישראל הסכימה לנצור היום את האש בעזה למשך חמש שעות בין 10:00 ל-15:00, גם ארגון חמאס קיבל את בקשת האו"ם ומסר כי לא ישגר רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל במהלך חמש השעות וההפוגה נכנסה לתוקף באופן רשמי. עם זאת, סמוך לשעה 12:00 נורו 3 רקטות מרצועת עזה לאשכול - רקטות שנפלו בשטחים פתוחים.

המגעים להפוגה באש תווכו ע"י שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, שהעביר אמש בקשה לישראל ולחמאס וזאת כדי לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. הדרג המדיני בישראל קיבל את הבקשה, שהועברה באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. הלילה הודיע דובר חמאס סמי אבו זוהרי כי אחרי התייעצות עם פלגים אחרים, ארגונו נענה גם כן לבקשת האו"ם כאמור. גם מחמוד א-זהאר, שר החוץ לשעבר של ממשלת חמאס בעזה, אישר את הדברים בערוץ הטלוויזיה של חמאס.

ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר הדרום ולעבר אזור בית שמש נמשך גם הלילה. מנגד, צה"ל הפציץ את ביתו של בכיר חמאס וחבר הלשכה המדינית של הארגון חליל אל-חיא במזרח עזה. אל-חיא לא היה בביתו בשעת התקיפה. אזעקות נשמעו בקריית גת, בקריית מלאכי, בבית שמש, במועצה האזורית מטה יהודה וביישובי עוטף עזה. מערכת כיפת ברזל יירטה שתי רקטו ששוגרו מהרצועה, ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהשיגור.

גורם מדיני התייחס למגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים לחתימה על המתווה המצרי להפסקת אש, ואמר כי "אם חמאס היה מקבל את ההצעה המצרית, מטרת המבצע הייתה מושגת וחמאס היה יוצא כשידו על התחתונה". לדבריו, "חמאס בחר לא לקבל אותה ואפשר לישראל להרוויח עוד מרחב תמרון בינלאומי".

פקיד ישראלי המעורה במגעים להשגת הפסקת אש הוסיף כי "יש כרגע מגעים שמתקיימים במצרים, במעורבות של אבו מאזן וגורמים בינלאומיים. אנחנו נותנים לזה הזדמנות, אבל מכינים אפשרויות פעולה נוספות לכל מקרה". הוא הדגיש כי "48 השעות הקרובות הן קריטיות. אנחנו מוכנים לכל תסריט אפשרי, כולל התסריט של כניסה קרקעית. ביומיים הקרובים הכול יכול לקרות - החל מפלישה לעזה ועד לגיבוש הפסקת אש חדשה. הרבה תלוי בצד השני".

משלחת ישראלית חזרה היום מקהיר להשתתף בשיחות הפסקת האש. חברי המשלחת הם ראש השב"כ, יורם כהן, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד, ועורך הדין יצחק מולכו, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו.

חמאס: לחזור להבנות עמוד ענן

סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" חשפה את הסתייגויות של תנועת חמאס מהתכנית המצרית להפסקת שאושרה לפני יומיים על ידי ישראל, ונדחתה כביכול על ידי אנשי הארגון. ההסתייגויות הועברו על ידי מוסא אבו מרזוק, סגנו של חאלד משעל, לבין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן השוהה כעת בקהיר.

לדברי אבו מרזוק, ארגון חמאס דורש לחזור להבנות 2012 שהושגו במסגרת מבצע עמוד ענן, תוך פתיחת המעברים בין הרצועה למעבר סחורות. בנוסף, בחמאס דורשים את פתיחתו הרציפה של מעבר רפיח לסחורות ואזרחים - תוך מתן ערבויות בינלאומיות בכדי לאכוף זאת.

זאת ועוד, בחמאס דורשים הרחבת שטח הדייג המותר ל-12 קילומטרים מחוף הים. בהמשך, הוסיף אבו מרזוק לרשימת הדרישות את שחרורם של 57 האסירים ששוחררו על ידי ישראל בעסקת שליט, אך נעצרו בשנית לאחר חטיפתם של שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח ז"ל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש עם מספר ראשי רשויות, שספגו מטחים רבים של רקטות במהלך ימי הלחימה. נתניהו דיבר עם ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני, ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי וראש עיריית ראשון לציון דב צור. "אני משבח את האופן שבו אתם מנהלים את העיר שלכם ברגעים האלה, ואת המשמעת של התושבים שלכם", אמר ראש הממשלה לראשי הרשויות. "נמשיך לנהל את המערכה הזאת עד אשר תושג מטרתה. נפעיל כמה כוח שצריך כדי להחזיר את השקט לתושבי ישראל".

נתניהו מנה בפני ראשי הערים את הצלחותיה של מערכת הביטחון במערכה מול חמאס. "לצה"ל והשב"כ הישגים רבים בשדה הקרב - הן בהתקפת מחבלים ומרכזי טרור, והן בהגנה על אזרחי ישראל. אני מבקש מהציבור להמשיך ולהישמע להוראות פיקוד העורף, זאת אחת הדרכים למנוע מחמאס להשיג את מטרותיו".