מדוע צחק דני דנון?

נתניהו שם את נפשו בכפו כשפיטר את אחד החזקים במפלגתו

דני דנון / צלם: איל יצהר
דני דנון / צלם: איל יצהר

מי שלא ראה את הפוסט שפרסם דני דנון בפייסבוק מייד אחרי פיטוריו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא ראה פרץ שמחה עצום כזה, מאז הריקוד המפורסם של מרינה שיפרין לצליליו של קניה וסט, לאחר שהתפטרה מחברת האנימציה הטיוואנית שבה עבדה.

להזכירכם: הוא פוטר. היא התפטרה. הבדל קטן.

"ראש הממשלה פיטר אותי כעת מתפקיד סגן שר הבטחון", צהל סגן השר ומייד הוסיף, "הסכמת רוה"מ להפסקת אש היתה סטירת לחי לכל תושבי ישראל", ולסיום הטעים - "תנו לצה"ל לנצח". עליזותו של דנון לא נעצרה בגבולות הרשת החברתית, אלא זלגה לתכניות הטלוויזיה והרדיו, בהן התראיין בפנים זורחות, כאילו זכה כרגע בבונוס ענק ולא נבעט מתפקיד בכיר בממשלה.

ראש הממשלה, שדנון הסורר עלה לו על העצבים כבר מזמן, חשב שפיטוריו יפעלו כגדר מחושמלת לבקר משתולל, לכל המירי רגביות למיניהן, שנכנסות בו בלי חשבון בכל הזדמנות, בלי מורא ובלי פחד, ויגרם לכל הסוסים הטרוייאנים במפלגתו לסתום את הפה. הבעיה היא שנתניהו איבד את יכולת ההרתעה לא רק מול חמאס, אלא מול אויביו הפוליטיים מבית. הם פשוט לא סופרים אותו.

הפיטורין הם הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לדנון עכשיו, שנבחר במקום החמישי בפריימריז האחרונים בליכוד. כי מאז שנכפה על בוגי יעלון, מתעלם שר הבטחון מהסגן שלו, לא משתף אותו בדיונים, ממדר אותו, מה שהופך את דנון לשר בלי תיק וקוץ בישבן. גם בקבינט הוא לא יושב, כך שאין לו מה להפסיד. מצד שני, גם אין לו לאן להתקדם. זה לא רק שרוב המשרות תפוסות, ראש הממשלה, שאוכל ממנו מרורים במנות גדולות מתחילת הקדנציה, לא יתן לו להרים ראש, מעבר לתפקיד המרוקן מתוכן שכבר יש לו.

דנון יודע שביבי חלש. וכמו כלב ציד עם חוש ריח מחודד, הוא לא עוזב לו את הרגל, מה שגורם לנתניהו להתגעגע לימיה של שלי יחימוביץ'. סגן שר הבטחון לשעבר נבחר ברוב של 85% לראשות ועידת הליכוד ויו"ר מרכז הליכוד. שני תפקידים בעלי משמעות ארוכת טווח, שיקבעו את גורלו של נתניהו, כמו את גורלו של דנון.

נכון שיציאתו של סגן שר בטחון נגד ראש הממשלה ממפלגתו, בעיצומו של מבצע צבאי הוא דבר בלתי נסבל, אבל נתניהו היה צריך להכיל ולהבליג ולא לשחק לידיו של יקיר מרכז הליכוד, שהפך בחסותו של נתניהו לקולם של התומכים בריסוק החמאס.

בפיטוריו אולי הוציא נתניהו קיטור שהצטבר לו על בנט וליברמן, אותם הוא לא מעז לפטר, אבל את הנזק שיגרם לו מפיטורי דנון, הוא עוד לא יכול להעריך. הצצה בדף הפייסבוק של דנון, הזוכה לכמעט 136,000 לייקים, מראה שהרבה מחסידיו של יו"ר ועידת הליכוד, יבואו עם נתניהו חשבון על הפיטורים האלה.

ומה עם מירי רגב? כמו דנון, גם היא אהודה מאוד בליכוד ולכן אין בה פחד. נתניהו לא יוכל לפטר אותה מהכנסת. מקסימום הוא יכול להעביר אותה מתפקידה כראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה. לא נורא. היא תמשיך למרר את חייו של נתניהו גם מספסלי הקואליציה.