גופי השידור לארדן: סופגים הפסדים חסרי תקדים

הפסדי גופי השידור המסחריים ממבצע "צוק איתן" - 60 מיליון שקל ■ ההפסדים נובעים מעצירת קמפיינים ומההוצאות על סיקור הלחימה ■ גופי השידור פנו לשר התקשורת גלעד ארדן בבקשה לקבל הקלות רגולטוריות משמעותיות

אבי צבי אבי ניר / צילום:  איל יצהר תמר מצפי
אבי צבי אבי ניר / צילום: איל יצהר תמר מצפי

הפסדי גופי השידור המסחריים בטלוויזיה האמירו על-פי ההערכות בשוק מעבר ל-60 מיליון שקל. זאת לאור עצירה כמעט מוחלטת של קמפיינים פרסומיים וביטול של השקות מאז החל מבצע "צוק איתן", ולאור ההוצאות ההולכות והגדלות של הערוצים המרכזיים על משדרי החדשות.

היום (א') שיגרו ראשי הערוצים מכתב לשר התקשורת גלעד ארדן, ובו הם דורשים הקלות רגולטוריות משמעותיות.

"במקביל לתפקודנו כטלוויזיה ציבורית, גם אנו כמו תעשיות אחרות, סובלים מהפסדים חסרי תקדים בשל עלויות שידורי החדשות וביטול קמפיינים פרסומיים", נכתב במכתב עליו חתומים מנכ"ל רשת אבי צבי, מנכ"ל קשת אבי ניר, מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, מנכ"ל חדשות 2 אבי ניר, מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז, מנכ"לית ערוץ 9 ויקי גורדין ומנכ"ל ערוץ 24 אורי דיקשטיין. "על אף ההפסדים, ממשיכים גופי השידור להשקיע סכומי-עתק בחברות החדשות, על מנת לאפשר שידורים חיים בתנאים קשים", כותבים קברניטי הטלוויזיה.

במהלך מפגש שהתקיים בסוף השבוע שעבר במשרדי קשת בתל-אביב, נפגשו ראשי הגופים והגיעו למסקנה כי הפסדי הטלוויזיה המסחרית עומדים כעת על עשרות מיליוני שקלים, כאשר באופק לא נראית חזרה לשגרה.

ביום שישי האחרון לא שודרה ולו דקת פרסום אחת בערוץ 2, אז שידרה הזכיינית קשת, וביום שבת שודרו 4 דקות פרסום בלבד. על-פי הערכות בקשת, הפסדי החברה עברו לפי שעה את קו 26 מיליון השקל.

על-פי ההערכה, ההפסדים של הזכיינית רשת עמוקים אף יותר ועומדים על כ-28 מיליון שקל, וזאת לאור העובדה שההרעה הביטחונית התרחשה בימי השידור שלה. ערוץ 10 הפסיד כ-19 מיליון שקל.

רשת נאלצה לבטל, בין היתר, שידור של פרק בריאליטי "המיזם" ובהמשך גם שידור של משחק המונדיאל, ועצרה כמעט לחלוטין את שידור הריאליטי "The Voice" (פרט לפרק מקוצר אחד של 13 דקות). אילוצי שיבוץ אלה הביאו להפסדים של מיליוני שקלים.

על-פי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", רשת וקשת רושמות הפסד של 1.1 מיליון שקל הפסד ביום שידור, ואילו ערוץ 10 מפסיד 450 אלף שקל.

"עם תום הלחימה תתבצע בדיקה"

על-פי ההערכות בשוק, סך התפוסה של הפרסום בטלוויזיה עומד בבוקר זה על 25%, זאת לעומת 99% בתקופה זו אשתקד.

ההוצאה המשמעותית כאמור היא על משדרי חדשות. רשת וקשת הוציאו עד היום כ-5 מיליון שקל על שידורי חדשות 2, כאשר עלות יום שידורי חדשות מסביב לשעון - גם בחדשות 10 - עומדת על 100-150 אלף שקל.

"בשעת משבר זו אנו מקבלים על עצמנו את תפקידנו במערכה ובאחריות הציבורית וגאים על כך שבכל שעה נתונה בוחר הציבור להתעדכן ולסמוך על ערוצי הטלוויזיה המסחריים", כתבו הערוצים לארדן. "עם זאת, כפי שהתברר כבר במקרים דומים בעבר, קיים חוסר התאמה קיצוני בין התפקיד הציבורי של גופי השידור לבין הרגולציה לה כפופים הגופים. רגולציה זו אינה מותאמת להתמודדות עם מצבי חירום ארוכי-טווח מסוג זה. לצערנו, במציאות הישראלית מצבים אלה אינם נדירים, בלשון המעטה.

"לפיכך, יצירת מנגנוני התאמה רגולטוריים למצב הקשה שאליו נקלעו גופי השידור בימים אלה, היא הכרח. כדי שגופים אלה ימשיכו לקיים את תפקידם הציבורי, נדרשת התאמה מיידית. אנו פונים אליך, כשר הממונה על התחום, כדי לפתור בעיה אקוטית זו".

המשבר מורגש היטב גם בערוץ 9 דובר הרוסית, שגם הוא עבר לשידורי חדשות מסביב לשעון. "יש הפסדים בפרסום שמוערכים ב-1.5-2 מיליון שקל. בגלל החדשות, אנשים עובדים שעות נוספות. אין לנו יותר מדי צוותים, עורכים עובדים ככתבים, ועובדים רבים גויסו למשימה", אומרת מנכ"לית הערוץ, ויקי גורדין. "אנחנו טלוויזיה ציבורית לכל דבר ועניין, אבל אנחנו עובדים על חשבוננו. אין חוק שמסדיר את ההפסדים הענקיים שלנו במצבים מסוג זה ולהפוך אותנו במצב חירום לערוצים ציבוריים. כמו כל המשק, גם אנחנו נפגעים, אבל אנחנו ממלאים תפקיד ציבורי".

לדברי גורדין, "הקמפיינים נעצרו לחלוטין, הורידו את כולם. להערכתי, הם לא עושים את זה בגלל החשש ליצור זהות בין המצב הקשה והמוצר, אלא בגלל שהם חוששים מרייטינג גבוה ש'אוכל' קמפיין במהרה. אפילו לפרסם עם כתוביות שאנחנו תומכים בציבור ואפילו בכלי התקשורת, יכול להיות דבר טוב, ואני בטוחה שהציבור יקבל את זה בהבנה. צריך להיות מסר לציבור שהחיים ממשיכים".

מהרשות השנייה נמסר: "בימים אלה מדינת ישראל כולה עודנה נמצאת במצב לחימה. עם החזרה לשגרה וקבלת תמונה מלאה של הנזקים, תתבצע ברשות השנייה בחינה מעמיקה והערכה של המצב, ועל בסיסה ייקבע האם יש להעניק לזכייניות הקלות כאלה ואחרות, ובאיזה היקף".