מבטלים את החופשה בטורקיה? לא בטוח שתראו את הכסף

ריענון אזהרת המסע לטורקיה גורמת לאלפי ישראלים לבטל את החופשות שם ■ בדיקת "גלובס" מגלה כי מי שמעוניין לבטל כעת את החופשה בטורקיה בשל אזהרת המסע לא יראה את כספו חזרה, אלא אם כן החברה תבחר ללכת לקראתו

הפגנות נגד ישראל בטורקיה / צילום: רויטרס
הפגנות נגד ישראל בטורקיה / צילום: רויטרס

רק ביום שישי האחרון פורסמו ב"גלובס" נתונים שלפיהם רק 10% מהישראלים ביטלו את החופשה שלהם בטורקיה, לצד ירידה בהזמנות העתידיות. אלא שההסתה עשתה את שלה: ראש ממשלת טורקיה ארדואן הצליח להוציא בסוף השבוע לרחובות רבבות טורקים שהפגינו נגד ישראל.

ההתלהמות ודגלי ישראל עולים באש הספיקו למשרד החוץ כדי לפנות חלק מצוותו בשגרירות באיסטנבול, ולמטה ללוחמה בטרור כדי לרענן ולחדד אזהרת מסע קיימת הקוראת לישראלים להימנע מביקורים שאינם חיוניים במדינה המוסלמית, או אם אין ברירה אז לכל הפחות לנקוט באמצעי ערנות וזהירות מיוחדים. על-פי המטה, טורקיה מדורגת ברמת איום פוטנציאלי מתמשך.

הריענון עשה את שלו: אלפי ישראלים שאמורים לנפוש הקיץ בארץ ההכול כלול - מטלפנים משעות הבוקר לסוכנויות נסיעות ומבקשים לבטל או לשנות.

כך עשה גם ש' ממרכז הארץ, שהזמין לפני כ-3 שבועות חבילה משפחתית של טיסה ו-5 לילות בתחילת אוגוסט באנטליה. "כשהזמנתי, לרגע לא חשבתי שהמצב יידרדר ככה. חברים שלנו שחזרו משם סיפרו לנו איזה כיף היה להם. אבל אחרי ששמעתי בחדשות על אזהרת המסע לטורקיה - נבהלתי והתקשרתי לבטל. בסוכנות הנסיעות אמרו: "או שתשלם 60% דמי ביטול - או שתיסע ליעד אחר".

ועדי העובדים, המכתיבים במידה רבה את פעילות הנופשונים בישראל, הכריזו היום (א') על חידוש החרם על טורקיה. כמו כן קראו לסיטונאי התיירות ולסוכני הנסיעות לא לסכן את הנופשים שרכשו חבילות נופש לטורקיה ולאפשר להם לבטל או לדחות את הנופש ללא תנאי.

ריענון אזהרת המסע לטורקיה מקוממם את סוכני הנסיעות, ובראשם יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, שהפיץ בשבת אגרת לסוכני הנסיעות. באגרת כתב שהודעת משרד החוץ על חידוד התראת המסע לטורקיה - עלולה להטעות את הקהל הישראלי:

"פורסם היום, בעקבות הודעת משרד החוץ והמטה ללוחמה בטרור, כאילו פורסמה התראה מעודכנת או חדשה בעניין טורקיה. ולא היא. ההודעה, אשר פורסמה באינטרנט בלבד, הינה 'חידוד' שאינו מחדש את ההתראה המופיעה מזה זמן רב באתר המטה ללוחמה בטרור ומשרד החוץ.

"התראת המסע לטורקיה, הקיימת מזה שנים, היא בדרגה 4 - הנמוכה ביותר (דרגה 1 היא הגבוהה ביותר). לו חפצו האחראים לעדכן את התראת המסע לטורקיה, היו מוציאים הודעה על התראת מסע חדשה, ומעלים את דרגת החומרה של ההתראה.

"נראה כי עניינו של הפרסום באופן הזה ובעת הזו הוא 'לפרוטוקול' בלבד, בעוד הוא גורם לבלבול גדול של הציבור, שאינו יכול להסיק ממנו דבר ומחציתו. משרד החוץ הורה לחלק מצוותו להתפנות מאיסטנבול, אולם לא הוציא הנחיה דומה לישראלים הנופשים בצידה האחר של טורקיה, באנטליה".

לא ידוע כמה ישראלים צפויים לטוס הקיץ לטורקיה, בדגש על אנטליה, אך ניתן ללמוד על מספרם בעקיפין מנתוני רשות שדות התעופה, לפיהם רק במהלך השבוע הקרוב צפויות לצאת מנתב"ג 44 טיסות לאנטליה. במקביל, תצאנה במהלך השבוע הקרוב 10-11 טיסות יומיות לאיסטנבול, כאשר חלק ניכר מהן הן טיסות המשך ליעדים אחרים.

מה מגיע למבטלים?

"אם את אמורה לטוס לטורקיה בסוף יולי, תשלמי 80% דמי ביטול", כך נאמר לנו בשיחת לקוח סמוי עם מוקד המכירות של סוכנות הנסיעות קשרי תעופה. לעומת זאת, אמר לנו המוקדן, כי שינוי יעד פטור מדמי שינוי.

לשאלתנו על הלך הרוח, אמר המוקדן: "הרבה אנשים נבהלים. יש שמבטלים, ויש שמזמינים. כל אחד והשיקולים שלו. יש אזהרה שהזכירו אותה. אין משהו חדש מבחינת תיירות. אנשים שחזרו אחרי שהתחיל הבלגן אמרו שהיה בסדר ולא היה שינוי ביחס. הכול רגיל. אנטליה זה לא אנקרה ואיסטנבול. אין שם בלגן".

חוק הגנת הצרכן אינו פוטר אדם המבקש לבטל חופשה עקב אזהרת מסע מדמי ביטול (אלא אם כן הביטול נעשה עד 14 יום מיום הרכישה). גם לא תקנות חובת גילוי נאות מכוח חוק שירותי תיירות, שקובעות כי סוכנות נסיעות צריכה לתת לרוכשים דרכה חבילת תיור (טיסה ובית-מלון) את כל המידע הרלבנטי שהיא מקבלת מהרשויות בישראל על היעד, כולל מידע על אזהרת מסע ש"קרוב לוודאי שלו ידע אותו הלקוח היה נמנע מרכישת חבילת התיור", לשון החוק.

לדברי עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, "סוכן נסיעות שוחה בהתראות האלה, ומן הראוי שיקפיד לתת את מלוא המידע ללקוח. ואם לא נתן, חלה עליו חובה מוסרית לסייע ללקוח לבטל חופשה ללא דמי ביטול או לשנות יעד ללא דמי שינוי. לשמחתי, האירועים האחרונים מלמדים על נטייה של העוסקים בתחום לבוא לקראת הלקוחות בדבר ביטול עסקאות".

ובאותו עניין, קבוצת הדקה ה-90 קראה היום לממשלה לפצות את העוסקים בענף כדי שיוכלו לפצות את לקוחותיהם המבקשים לבטל חופשה בטורקיה. שחר תורג'מן, מנכ"ל קבוצת הדקה ה-90, אומר כי "'צוק איתן' תופס את ענף התיירות בשיא העונה, וכל יום שחולף מייצר נזקים משמעותיים ביותר. סוכני הנסיעות, הסיטונאים והמלונאים סופגים הפסדים כבדים מנשוא. חודשים יולי-אוגוסט מהווים למעלה מ-40% ממחזור המכירות השנתי של הענף.

"הנזק המשמעותי ביותר הוא בזירת התיירות היוצאת לטורקיה, אשר התאוששה אחרי מספר שנות שפל. אנו קוראים לממשלה לתת מענה מיידי לציבור שהזמין חבילות לאנטליה לאור הרוח הגבית שנתנה המדינה, והמסרים שרצוי לחזק את קשרי התיירות עם טורקיה".

מישראייר נמסר כי היא תגבה 20% דמי ביטול מלקוחות שיחליפו את טורקיה ביעד אחר ודמי ביטול מלאים ממי שיבקשו לבטל את כל העסקה.

פרשנות: הכול כלול זה לא הכול / דפנה הראל-כפיר

כבר בקיץ שעבר החלו הישראלים לחזור לטורקיה, ובקיץ הנוכחי כבר דובר על "נהירה". אמנם לא דובר על מספרי השיא של לפני משט ה"מרמרה" בשנת 2008 (כחצי מיליון ישראלים), אך בענף דיברו על "רכבת אווירית" שתוביל מאות אלפי ישראלים - בעיקר לאנטליה, לאור המחירים האטרקטיביים שם בהשוואה ליוון, קפריסין ואפילו אילת. כמה אטרקטיביים? 8,000-9,500 שקל למשפחה בת 4 נפשות ביולי/אוגוסט לטיסה ומלון.

אלא שבעוד שהישראלים מתעקשים לשכוח, בטורקיה מתעקשים להזכיר להם. להזכיר להם כמה שונאים אותם, כמה אנחנו לא רצויים שם, כמה בקלות יכולה חופשה מפנקת להפוך ללינץ'. וטוב שמישהו טורח להזכיר להם, כי נראה שהרצון לחסוך כמה אלפי שקלים מסמא את עיני הישראלים, המכורים לחופשות "הכול כלול".

כעת, כשהתותחים בעזה רועמים, ובאיסטנבול ניחוחות של דגלי ישראל חרוכים, נראה כי הישראלים לא יבלו הקיץ בטורקיה. השאלה היא מה יקרה כשהדי ההפגזות יידמו ויתפוגג עשן ההפגנות.

נכון, חופשה משפחתית עולה הרבה מאוד כסף. נכון, קשה למצוא תחרות לפינוקים שמציעים הקלאבים בטורקיה. נכון, בתוך המלון עצמו אפשר להעביר את הזמן בנעימים, כאילו במנותק מהעבר הלא רחוק ומההווה המדמם. נכון, לא כל הטורקים שורפים דגלי ישראל.

הכול נכון. ובכל זאת, מדובר במדינה מוסלמית שמנהיגה אינו מחמיץ הזדמנות להסית נגד ישראל. מדובר במדינה שאזרחיה מפגינים נגד ישראל לא רק כעת כשיש מבצע בעזה. מדובר במדינה ששולטת בה מפלגה אסלאמית.

האם אזלו יעדי התיירות הידידותיים יותר לישראל? הן בשל הנימוק הפטריוטי והן בשל הנימוק הביטחוני - מדוע לא לבחור יעד אחר, או אפילו לוותר על חופשה, במקום לבלות אותה במדינה כה עוינת?