ויהי חור

המדענים מנסים להבין כיצד נפער מכתש מסתורי בסיביר

מדע בדיוני / צילום: thinkstock
מדע בדיוני / צילום: thinkstock

אירועי השבוע האחרון יכולים לגרום לנו להרגיש לפעמים כאילו נפלנו באופן בלתי צפוי לבולען במעבה האדמה. נראה כי כדור הארץ מזדהה עם מי שמרגיש כך: בקצה סיביר התגלה מכתש גדול, שנפער באופן בלתי צפוי ובלתי מוסבר. מכתש כזה בדרך כלל לא מופיע בעולם סתם כך, ללא אירוע גיאולוגי ברור ונראה לעין. מדענים בודקים מה היה יכול לגרום להתהוותו.

הבור נפער באזור חצי האי ימאל הבולט מצפון סיביר, המכונה גם "סוף העולם". עוד מאפיין של ימאל הוא היותו המקור העיקרי לגז טבעי עבור רוסיה ולכן עבור כל אירופה, מה שמסבך מעט את הסיפור.

על פי צילומי הווידאו המקוריים, נראה כי קוטרו של החור הוא 80 מטר, אולם מבט קרוב יותר מגלה כי זהו הקוטר רק בחלק העליון, ואילו רוב הבור הוא בקוטר של 30 מטר. ביום רביעי שעבר ירד צוות של גיאולוגים אל תוך הבור, בתוך מסוק. על פי המדידות של הצוות, בתחתית הבור נמצא אגם קרח בעומק של 70 מטר מתחת לפני האדמה.

המכתש התגלה רק עכשיו, אך ההערכות הן שהוא נוצר במהלך השנתיים האחרונות. ההסבר המוביל להיווצרותו הוא כי סוג כלשהו של גז הצטבר לאורך שנים במעבה האדמה, מתחת לאדמה הקפואה, כמעט תמיד, של אזור ימאל. עם זאת, בשל התחממות כדור הארץ, השנים 2012-2013 היו יחסית חמות. ייתכן שבתקופה זו הגז התחמם, התפשט ומרוב לחץ יצר חור באדמה שמעליו, והתפרץ החוצה, תוך שהוא מותיר מאחוריו מכתש.

עם זאת, קבוצת חוקרים בראשות ד"ר אנדרי פלכנוב מהמרכז למחקר מדעי של האזור הארקטי ברוסיה, סיפרו כי לא מצאו בשולי הבור עדויות לפיצוץ עוצמתי וגם לא עדות כי משהו חם עבר את שולי הבור לאחרונה. לכן אם גז שהצטבר ונפלט הוא ההסבר - וזה הסבר שנלקח בחשבון - לא ברור כיצד הוא התפרץ באופן נקי כל כך.

השערה נוספת הייתה כי מטאור גדול נחת באזור, אולם אפשרות זו נפסלה גם היא, משום שלא נמצאו סימנים של התנגשות.

אפשרות שלישית שנבחנה, וטרם נפסלה, היא שזרמים תת קרקעיים גרמו לתנועה של אדמה במעמקים שמתחת לבור, וכך נוצר במעמקי האדמה חלל שהאדמה שמעליו קרסה לתוכו. עוד אפשרות היא שגוש קרח ענק דחף את עצמו כלפי מעלה דרך האדמה, ואז נמס כשהוא משאיר אחריו חור.

שדות גז לנצח?

אזור חצי האי ימאל מושך הרבה מאוד תשומת לב בשנים האחרונות. הוא מאוכלס בעיקר על ידי שבט מקומי בשם הננטים, אשר מתפרנסים מציד צבאים. שנים רבות מאוד היה האזור בלתי מיושב יחסית, והוא השתמר כמעט באופן פרה היסטורי. ב-2007 אף מצא אחד מציידי הצבאים גופה של תינוק ממותה שהשתמר שם 37,000 שנה. הוא קרא לו לובה, על שם אשתו.

אבל העניין האמיתי של העולם בימאל החל כשהסתבר כי האזור שופע גז טבעי, והוא הפך למקור המוביל לגז טבעי ברוסיה, ומוקד לפרוייקטי תשתית רבים, המפרים את המאזן האקולוגי של המקום, למגינת ליבם של מחפשי הממותות, ועל רקע רגשות מעורבים של הננטים, שרוצים גם להתעשר וגם לשמור על אופי קהילתם.

אם אכן ההתחממות הגלובלית מובילה להתאיידות של גז מתוך האדמה, זו עלולה להיות בעיה לתעשיית הגז הרוסית, שמתכננת לעשות שימוש נרחב במצבורים הללו. ייתכן גם שהבור נוצר בצורה אחרת, לא לגמרי טבעית, בגלל פעולות תשתית המבוצעות בקרבת מקום.