"צוק איתן": החקלאים לא עובדים - ומחירי הירקות מזנקים

בשוק הסיטונאי השלימה העגבנייה זינוק של עד 47% מתחילת המבצע ■ חקלאי בדרום: "אי-אפשר לבצע קטיף. הפועלים לא רוצים לעבוד, ואי-אפשר להכריח אותם"

ירקות מלפפונים עגבניות / צלם רויטרס
ירקות מלפפונים עגבניות / צלם רויטרס

מחירם של חלק מהירקות המשיך לזנק הבוקר (א') בעקבות מבצע "צוק איתן". בשוק הסיטונאי השלימה העגבנייה זינוק של עד 47% מאז תחילת המבצע, ומחירה עמד הבוקר על 6.5-6.8 שקלים לק"ג. המלון השלים זינוק חד הרבה יותר שהגיע ל-180%, ומחירו הסיטונאי עמד הבוקר על 5.6-6 שקלים לק"ג.

עלייה חדה נרשמה גם במחיר הכרובית, שהגיע ל-7.6-8 שקלים וביטא עלייה של עד 130% מאז תחילת המבצע. כמו כן, מחיר הכרוב זינק ב-46%.

חקלאים בדרום מספרים כי לנוכח ירי הרקטות הבלתי פוסק על ישראל והלחימה בעזה, לצד סירובם של חלק מהעובדים לעבוד, נמנע מהם לבצע קטיף מסודר.

לדברי אהרון ביטון, חקלאי מקיבוץ ארז: "אנחנו עובדים פול גז בניוטרל. ביום שישי לא עבדנו, בשבת לא עבדנו. הפועלים לא רוצים לעבוד. התאילנדים, הבדואים והסודנים - כולם בורחים בגלל הפחד. אלה שעובדים - עובדים בפחד".

הבוקר מצא את עצמו ביטון עם 6 מתוך 24 עובדים בלבד, וגם משלוחי התוצרת החקלאית, שבדרך-כלל מתבצעים מדי יום, מתאחרים.

לדבריו, "בחממות אין מיגון ולא יעזור מיגון. כשאומרים צבע אדום, אין אזעקות. פה יש צבע אדום. אומרים שיש 15 שניות להיכנס למרחב מוגן, וזה בולשיט, כי זה אפילו לא 5 שניות. אתה שומע צבע אדום ונפילה במקביל. אני מוציא משלוחים רק כשמתאפשר ורק כשיש לנו אישור מקצין הגמ"ר (הגנה מרחבית, א"ח) להתקרב לגדר של הקיבוץ. סביר להניח שמחיר העגבנייה יעלה, כי החקלאים לא קוטפים, הפועלים לא רוצים לעבוד, ואי-אפשר להכריח אותם".

שיעור השינוי
 שיעור השינוי