"שינויים בתיק ההשקעות כרגע הם ספקולטיביים לחלוטין"

אחרי שעד כה הפגינה הבורסה בת"א עוצמה, בשוק מתחילים לעכל את ההשלכות האפשריות של הסתבכות המבצע בעזה

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

מבצע "צוק איתן" נכנס הבוקר ליומו ה-14, כאשר בעקבות הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועת עזה, ויום הקרבות הקשה, נרשמו אתמול בבורסה בת"א ירידות שערים של 1% (לאחר עלייה מצטברת של 2.2% במעו"ף בשבוע שעבר).

עד כה, מאז החל המבצע, למרות ההחרפה במצב הביטחוני, בבורסה המקומית שידרו עסקים כרגיל. ברוב ימי המבצע נרשמו עליות שערים בכל האפיקים, ומאז תחילתו עלה מדד המעו"ף בכ-0.5%. במקביל, מנהלי ההשקעות חזרו והתריעו כי "ניסיון העבר מלמד שמשקיעים שמוכרים סחורה במהלך פעילות מבצעית, מצטערים על כך בסופו של דבר", וכי "מה שנדרש מהמשקיעים לעשות הוא דווקא לא לעשות כלום".

אך האם שינוי המגמה בשוק, הכניסה הקרקעית לעזה והתארכות במבצע - שנמשך כבר 14 ימים ועלותו הכספית הולכת ומאמירה - מצריכים את המשקיעים להיערך אחרת?

"שוק ההון בתל אביב לא יוכל להתעלם מהשפעות אפשריות ארוכות טווח של המבצע על הכלכלה המקומית", קובע יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס. "לכן, אחרי עליות חדות בשבוע שעבר, השוק צפוי לתקן".

"התארכות של המבצע משמעותה פגיעה אפשרית בכלכלה בטווח הקצר והגדלת הגירעון הממשלתי", מזהיר גם סמי בבקוב, מנכ"ל הראל פיננסים. "אם המבצע יתארך, נצטרך לבחון את פני הדברים ולהסיק מסקנות", הוא אומר.

"לפני הירידות הבוקר, מדדי המניות בת"א תיקנו כבר את כל הפגיעה שנרשמה בהם בימי המבצע הראשונים", מזכיר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות. "לא רק זאת, אלא שבהשוואה למדדי המניות המובילים בחו"ל, מדד ת"א 100 אף רשם תשואה עודפת מאז תחילת המבצע, כאשר עלה ב-0.2% לעומת ירידה של 1% במדד ה-S&P 500".

לדבריו, לאור הניסיון ההיסטורי לפיו אירועים ביטחוניים אינם משפיעים לטווח הארוך על שווקי המניות, בפסגות לא ממליצים לבצע שינויים בתיק ההשקעות. זאת, בדומה לגישה של הראל פיננסים, שגם שם סבורים כי "כרגע עוד מוקדם לדבר על ההשפעות האפשריות".

"להגדיל חשיפה לחו"ל"

באקסלנס מזהירים כי רמת הסיכון עולה, בעיקר עבור חברות הגז והנפט, על רקע התקררות מחודשת של היחסים עם טורקיה. "התארכות המבצע עשויה בהחלט להוביל להגברת הלחץ הבינלאומי על ישראל ולהשפיע זמנית על היצוא המקומי", מוסיף חברון.

לדבריו, בשלב זה עדיין מוקדם מדי להעריך את ההשפעות התקציביות של הלחימה בדרום, אולם "כלכלת ישראל בהחלט ערוכה לכך, חרף ההתמתנות. שינויים כרגע בתיק ההשקעות הם ספקולטיביים לחלוטין, שכן לא ניתן להעריך כיצד יסתיים המבצע, כמה זמן הוא יימשך, האם יהיו הסכמים ארוכי טווח ומי יהיו המתווכים בהפסקת האש". על רקע זה, בנקודה זו הוא מציע למשקיעים "למעט את השינויים בתיק ההשקעות - אם בכלל".

"איתנותו של השוק המקומי לא בהכרח הופכת אותו לאטרקטיבי להשקעה", מזכיר גרינפלד. "ללא קשר לסביבה הגיאו-פוליטית, בעולם הגלובלי בו אנו חיים חשוב לבדוק כל הזמן את כדאיות ההשקעה הכלכלית בישראל לעומת חו"ל".

גם בנטרול אי הוודאות הביטחונית הנוכחית, בפסגות מעריכים כי כיום נכון להגדיל את החשיפה המנייתית לחו"ל על חשבון השוק המקומי, בשל "הצטברות רוחות חזיתיות המאיימות על הסקטור העסקי המקומי".

מדד תא 25 על רקע אירועים בטחוניים
 מדד תא 25 על רקע אירועים בטחוניים