אחרי שהפריש מיליארד שקל: לאומי מוכר את השלוחה בשוויץ

ימכור את לאומי שווייץ ולאומי לוקסמבורג ליוליוס בר תמורת ההון העצמי של הבנקים בתוספת כ-11 מיליון דולר

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

אחרי שהפריש יותר ממיליארד שקל בעקבות חקירת הרשויות האמריקאיות בעניין סיוע בהעלמות מס ללקוחות, בנק לאומי סוגר את לאומי שווייץ, אחת משלוחותיו המרכזיות בחו"ל. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, ימכור לבנק ההשקעות יוליוס בר את פעילותו בשווייץ ואת לאומי לוקסמבורג. ההיקף הכספי של העסקה עדיין אינו סופי, ותלוי בהון העצמי של הבנקים בעת ביצוע העסקה.

בכל מקרה, תמורת נכסי הלקוחות של לאומי שווייץ ישולם סכום בגובה ההון העצמי של הבנק בתוספת של 10 מיליון פרנק שוויצרי (כ-11 מיליון דולר). נכון לסוף שנת 2013 עמד ההון העצמי של הבנק על 241 מיליון פרנק שוויצרי. כאמור, יוליוס בר ירכוש גם את לאומי לוקסמבורג. בעסקה זו הפרטים עדיין לא נסגרו סופית, אך מסתמן כי היא תיעשה לפי ההון העצמי של הבנק בעת העסקה. נכון לסוף 2013 עמד ההון העצמי של הבנק על 43 מיליון אירו. השלמת העסקאות צפויה להתבצע עד סוף השנה הבאה. נראה כי העסקאות לא יניבו לבנק רווח או הפסד.

"העסקה הזו היא חלק ממימוש האסטרטגיה שלנו להתרחב בישראל", אמר היום (ב') ל"גלובס" סטפן קמפ, משנה למנכ"ל אזור אמריקה הלטינית וישראל ביוליוס בר. "ללאומי שווייץ יש לא מעט לקוחות ישראלים, וגם לקוחות מדרום אמריקה, שתי קבוצות שאנחנו ביוליוס בר רוצים להעמיק את הפעילות מולם".

עוד הוסיף קמפ ואמר כי מלבד העסקה הזו, צפויים לאומי ויוליוס בר להוציא לפועל שיתופי פעולה, ולהפנות באופן הדדי לקוחות מבנק לבנק. "ליוליוס בר אין רישיון בנקאות בישראל, ולכן אנו לא יכולים לעסוק בתחומי בנקאות כגון מתן אשראי. אם יהיו לנו לקוחות רלוונטיים שיחפשו שירותים בנקאיים רגילים, נפנה אותם ללאומי", אמר קמפ.

כבר לא "כפפה ליד"

מכירת הפעילות בשווייץ ובלוקסמבורג מהווה סיום בקול ענות חלושה של אחת הפעילויות המרכזיות של לאומי - פעילות הבנקאות הפרטית באירופה, שמרביתה תחוסל בעקבות העסקה. לאומי שווייץ נוסד לפני 61 שנה, והמנכ"לית לשעבר גליה מאור אף כיהנה עד לעת האחרונה כיו"ר לאומי שווייץ. הבנק עוסק בתחום הבנקאות הפרטית, וכלל אלפי לקוחות אמידים. היקף הנכסים של הבנק עומד על 5.2 מיליארד פרנק שוויצרי נכון לסוף 2013. לפני כשלוש שנים החליט לאומי - שאותו ניהלה אז מאור - דווקא להתרחב בשווייץ, רכש את בנק ספדיה השוויצרי ושילם כ-143 מיליון פרנק שוויצרי (כ-670 מיליון שקל). נכסי ספדיה עמדו בעת הרכישה על כ-3 מיליארד פרנק שוויצרי, והרכישה הביאה כמעט להכפלת הפעילות של לאומי בשווייץ.

בעת העסקה, האמינו בלאומי כי תהווה קפיצת מדרגה משמעותית: "ספדיה מתאים ללאומי כמו כפפה ליד. נממש את הסינרגיה ונגדיל את רווחיות לאומי שווייץ", אמרו אז בלאומי, ונימקו את הרכישה בהחמרת הרגולציה בשווייץ המחדדת את היתרון לגודל.

אלא שבסופו של דבר, התוצאות לא ממש נראו. את שנת 2013 סיים הבנק עם רווח של 7.5 מיליון פרנק שוויצרי בלבד, כאשר שנה לפני כן הרווח היה זעום יותר ועמד על 200 אלף פרנק שוויצרי. עוד עדות לכך שרכישת ספדיה לא הייתה מוצלחת, הייתה כאשר בשנה שעברה הפריש לאומי קרוב ל-80 מיליון שקל מהמוניטין של ספדיה.

באשר ללאומי לוקמסבורג, הרי שמדובר בפעילות ותיקה פחות לעומת שווייץ. לאומי הקים את לאומי לוקסמבורג לפני 20 שנה בקירוב - כאשר הבנק עסק בעיקר בתחום הבנקאות הפרטית - וניהל נכסים ב-685 מיליון אירו נכון לסוף שנת 2013.

מכירת לאומי לוקסמבורג מפתיעה מעט יותר, הואיל ורק ביולי אשתקד סיימו בבנק להחליף את התשתיות. גם פעילות לאומי לוקסמבורג לא הניבה רווחים מהותיים לבנק; בשנתיים האחרונות הרוויח הבנק בכל שנה כ-3 מיליון אירו.

אלא שהרווחים הנמוכים אינם המוטיבציה המרכזית של לאומי בחיסול פעילות הבנקאות הפרטית בשווייץ. נזכיר כי לאומי הסתבך בחקירה של הרשויות האמריקאיות בחשד כי הבנק סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. חלק לא מבוטל מהלקוחות הגיעו במקור מלאומי שווייץ. נזכיר כי בגין פרשה זו שילם לאומי מחיר כבד, ויפריש בסה"כ בגין הפרשה 1.1 מיליארד שקל. זאת ועוד, שווייץ היוותה כר נוח ללקוחות זרים שרצו להחביא כספים, וזאת בשל ההקפדה על הסודיות הבנקאות. אותו כר כבר אינו קיים בעקבות התגברות הרגולציה כנגד מעלימי המס, הן מצד ארה"ב הן מצד מדינות באירופה. כתוצאה מכך, כל פעילות הבנקאות הפרטית בשווייץ נחלשה.

ומה עם רומניה?

בלאומי ראו כי מצד אחד, הרווחיות בתחום ממילא נמוכה, ובמקביל לכך הסיכון גדול מדי (ראו מקרה החקירה בארה"ב), והעדיפו לחסל את הפעילות. בלאומי רצו זה לפחות חצי שנה למכור את לאומי שווייץ, ואולם העדיפו להמתין לסיום החקירה, ורק לאחר מכן לבצע את העסקה.

מכירת לאומי שווייץ ולוקסמבורג אינה הצעד היחיד שעשו בבנק כדי לצמצם את הפעילות בחו"ל. צמצום הפעילות מעבר לים הינו שינוי מהותי במדיניות הבנק; במשך השנים האמינו בלאומי במדיניות של Follow your client, כלומר שעל הבנק להיות היכן שנמצאים לקוחותיו. לאומי שינה גישה, והוא נמצא גם בתהליך של סגירת נציגויות בחו"ל במקומות כאוסטרליה, טורונטו וצרפת. לאחר העסקה הזו, ישאר לאומי עם פעילות בארה"ב, בריטניה ורומניה. גם מהפעילות ברומניה בבנק לא רוו יותר מדי נחת, אלא לא מעט הפסדים, והבנק אף מחק חלק משמעותי מהשקעותיו שם. במערכת הבנקאית מעריכים כי לאומי יצטרך בסופו של דבר למכור גם את הפעילות הזו, אם כי לא נראה כי יש יותר מדי מסתערים על רכישתו.