רדיו דרום: "אנחנו הולכים לספוג נזק של מיליונים"

תחנות הרדיו האזורי סופגות הפסדים כבדים, כשבראש רשימת הנפגעים ניצב רדיו דרום ■ זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת מוציאות עובדים לחופשות מרוכזות ■ הרשות השנייה: "עם החזרה לשגרה תתבצע בחינה מעמיקה והערכה של המצב"

תחנות הרדיו האזוריות סופגות ירידה תלולה בהכנסות, אשר מוערכת מאז החל מבצע "צוק איתן" בכ-90%.

הרשות השנייה ביקשה מהתחנות השונות להעביר מידע על מצבן הכלכלי בתקופה זו, ועל-פי גורמים בתחנות השונות, כל הקמפיינים הארציים שהיו אמורים לעלות נעצרו, ובסך-הכול ההכנסות מהפעילות הפרסומית הכלל-ארצית ירדה עד ל-70%. לכך מצטרפים ביטולי התשדירים של העסקים המקומיים, אשר מהווים חלק ניכר מהפרנסה של תחנות הרדיו.

עד כה העריכו תחנות הרדיו האזוריות השונות את ההפסדים שלהן בתקופה זו במאות אלפי שקלים, כאשר התחנה שסופגת את המהלומה הגדולה ביותר היא "רדיו דרום", שמתמודדת עם ההאטה הכללית באזור השידור שלה - מאשדוד, דרך באר-שבע ועד הערבה. התחנה נאלצת להגביר את ההוצאות שלה לסיקור מסביב לשעון של המתרחש, ולצד זה היא מדממת כלכלית.

"אנחנו הולכים לספוג נזק של מיליונים", אומר סמנכ"ל התחנה, יגאל חיים, שמשמש גם כיו"ר תחנת גלי ישראל. לדבריו, "בזמן הלחימה של 'עופרת יצוקה' זה נגמר בהתרסקות כלכלית, כאשר לקח לנו יותר מ-8 חודשים עד שהתאפסנו וחזרנו למסלול עבודה רגיל.

"חודש יולי היה אמור להיות החודש המניב ביותר זה שנים, והנה אנחנו נמצאים אחרי יותר משבועיים של לחימה, עם עצירה מוחלטת של 90% בהכנסות מפרסום, ועוד מעט מתחילה תקופת תשעת הימים עד לט' באב, שיש לה משמעות בכל הנוגע לפרסום בדרום, ואתה יוצר רצף של האטה, שמשמעותו קטסטרופה".

לדברי חיים, המהלומה הכלכלית שסופגים בעלי העסקים בדרום בימים אלה תחלחל אל הרדיו במשך מספר חודשים: "מניסיוננו המר בתחום אנחנו יודעים שהיעדר הפדיונות היום יתבטא בסופו של דבר בצ'קים רבים שכבר ניתנו מראש ויחזרו לאורך תקופה של חודשים", הוא אומר. "היום, באזור הדרום אסורות התקהלויות, המרכזים המסחריים ריקים, הקניונים עובדים עם תריסים מוגפים. לצד זה ההוצאות שלנו עולות, אנחנו משלמים משכורות לאנשים שעובדים סביב השעון. אין בכלל מה להשוות בין גוש דן לאזור הדרום - החיים באזור הדרום החיים משותקים לחלוטין".

ברשות השנייה אומרים כי "בימים אלה מדינת ישראל כולה עודנה במצב של לחימה מתמשכת. הרשות השנייה מעריכה את עבודתם הרציפה של התחנות בימים אלה, לרבות הפעלת גלים שקטים, ועם החזרה לשגרה וקבלת תמונה מלאה של הנזקים, תתבצע ברשות בחינה מעמיקה והערכה של המצב, ועל בסיסה ייקבע האם יש להעניק לזכייניות הרדיו האזורי הקלות כאלה ואחרות ובאיזה היקף".

מעמיק המשבר בטלוויזיה

בתוך כך מעמיק המשבר גם בטלוויזיה המסחרית, שעליו כבר דווח בהרחבה. זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת, החליטו להוציא את עובדיהן לחופשות מרוכזות, זאת על מנת לצמצם את ההפסדים, שמגיעים עד כה לכ-80 מיליון שקל בשוק הטלוויזיה המסחרית.

במכתב ששלח אבי צבי, מנכ"ל רשת, לעובדיו נכתב: "לאור המצב, הנהלת רשת קיבלה החלטה על יציאה מרוכזת לחופשה, וכל זאת מתוך מטרה של חיסכון בעלויות וכדי להימנע מצעדים קשים יותר בהמשך, כגון הקפאת משכורות וקיצוצים. אנו תקווה כי מהלכים אלה לא יחריפו ולא יפגעו בהמשך דרכנו כחברה מובילה.

"בהזדמנות זו אנו רוצים להודות לכולכם על העבודה המאומצת בשבועות האחרונים ועל הפעילות בתנאי אי-ודאות, אשר מייצרת לכולנו תקופה מאתגרת ומורכבת זו. בתקווה לימים שקטים".

גם מנכ"ל קשת, אבי ניר, קיבל החלטה ליציאה מרוכזת לחופשות ללא תשלום. בזכיינית אמרו היום (ג') כי "הודענו לעובדי החברה על שני ימי חל"ת, זאת בנוסף לשינויים בלוח השידורים. המהלך נעשה לצורך התמודדות עם עומק המשבר אליו נקלעה תעשיית הטלוויזיה המסחרית".