שותפויות "תמר" עתרו לבג"ץ נגד הממונה על הנפט

טוענות כי הממונה על הנפט מתנה את אישורו לפיתוח המאגר בדרישות בלתי חוקיות ובלתי רלבנטיות

נובל אנרג'י ושותפותיה למאגר "תמר" עתרו היום (ג') לבג"ץ בדרישה לאפשר להן לפתח את מאגר הגז "תמר" דרום-מערב, המכיל טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי.

בעתירה טוענים יזמי "תמר" כי הממונה על הנפט מתנה את אישורו לפיתוח המאגר בדרישות בלתי חוקיות ובלתי רלבנטיות לעניין הפיתוח, ובמרכזן התחייבות של היזמים לשלם למדינה חלק מהכנסותיהם ממכירת הגז במאגר, מעבר למס ולתמלוגים.

הממונה מצידו מסרב לאשר את הפיתוח, משום שחלק מהמאגר גולש לשטח של רישיון אחר, שהבעלות עליו שנויה במחלוקת בין המדינה ליזמי "תמר".

העתירה לבג"ץ היא צעד חריג ביותר מצדן של נובל, ודלק קידוחים, שעתרו לבג"ץ בפעם האחרונה לפני 12 שנה.

מאגר "תמר" דרום-מערב התגלה בדצמבר 2013 לא הרחק ממאגר "תמר" המרכזי. חלק מהמאגר, כ-20% מנפחו לפי הערכות, גולש מעבר לשטח חזקת "תמר" לתוך שטח רישיון "ערן", שהוחזק בעבר על-ידי דלק נובל ורציו.

באוקטובר 2013 חייב הממונה על הנפט את השותפים בערן להחזיר למדינה את הרישיון, בנימוק שלא עמדו בתוכנית העבודה ולא ביצעו את קידוח האקספלורציה. היזמים הגישו ערר על החלטת הממונה לשר התשתיות הלאומיות - אך זה טרם דן בו.

בינתיים הציעו העותרות לממונה הצעת פשרה, לפיה הוא יאפשר להם להתחיל בפיתוח המאגר, ושאלת חלוקת ההכנסות בו תוכרע מאוחר יותר בהליך מקביל - אך הממונה סירב להצעה.

לטענת העותרות, הממונה מבקש לכפות עליהן לצרף את המדינה כשותפה לבעלות במאגר בהיקף יחסי לחלק הגולש לתוך רישיון "ערן" - זאת למרות ששאלות הזכויות בשטח טרם הוכרעה.

בנוסף טוענות העותרות כי מדובר בהתניה שאיננה עניינית לצורך פיתוח המאגר, וכי קיים ספק האם יש לממונה סמכות חוקית לעכב בשל כך את הפיתוח.