למרות הקשיים: הצעת חוק הותמ"ל אושרה בוועדת הפנים

(עדכון) - הישג לאגף התקציבים של האוצר: לאחר שפוצץ הדיון היום עקב התנגדויות, הושג רוב בעד החוק ■ המטרה המוצהרת של הותמ"ל היא לפעול להגדלת ההיצע ולדיור לשכירות על ידי זיהוי מתחמי קרקע גדולים והפיכתם למתחמים המיועדים לבנייה למגורים ולהשכרה בהליך מהיר

התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף
התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף

למרות ההסתייגויות הרבות של חברי הכנסת, ארגונים חברתיים וארגוני סביבה, אישרה הערב (ד') ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת את הצעת חוק הותמ"ל (חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור). מדובר בהישג למשרד האוצר שמקדם את החוק במסגרת תוכנית הדיור הממשלתית.

מוקדם יותר היום (ד') הופסק הדיון בעקבות דרישה של חברי קואליציה ואופוזיציה לשלב בחוק המוצע גם בין 5% ל-10% דיור ציבורי ועקב הסתייגויות אחרות. הדיון יצא להפסקה וחברי הכנסת יצאו למשא ומתן בנושא עם האוצר. כאשר הסתיימה ההפסקה, חלק מההסתייגויות הוסרו והושג רוב בוועדה להצבעה בעד החוק ואישורו לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

ח"כ תמר זנדברג אמרה בדיון: "רצינו להכניס לראשונה גם את הדיור הציבורי לחקיקה הראשית של הדיור, ח"כים פה טענו שזה חייב להיות חלק אינטגרלי מהחוק הזה. מה שאנחנו רואים פה היום זה את ההתקפלות לא של השנה אלא של המאה. נותנים עכשיו לדיור הציבורי את המעט שהיה צריך לתת לפני עשרים שנה ומאז כל שנה. ישראל ביתנו והבית היהודי רושמים פה את ההתקפלות של העשור. כמה כסף השגתם להתנחלויות בשביל ההתקפלות הזאת על חשבון הדיור הציבורי?". ח"כ זנדברג התייחסה לעובדה שחברי הכנסת של ישראל ביתנו והבית היהודי שהתנגדו לחוק טרם הופסק הדיון, חזרו בהם לאחר מכן.

הצעת חוק הותמ"ל, אותה מקדם משרד האוצר כחלק מתוכנית הדיור הממשלתית שאושרה בקבינט הדיור, מבקשת לאשר הוראת שעה למשך ארבע שנים שתאפשר למדינה את הקמתה של ועדה תכנונית מיוחדת עם סמכויות שכמעט אינן מוגבלות מכח תוכניות אחרות. המטרה המוצהרת של הותמ"ל היא לפעול כחלק מתוכנית הדיור הממשלתית להגדלת ההיצע ולדיור לשכירות על ידי זיהוי מתחמי קרקע גדולים והפיכתם למתחמים המיועדים לבנייה למגורים ולהשכרה בהליך מהיר.

נציין כי הדיון שנערך בהצעת החוק כלל רק את החלק התכנוני של הותמ"ל ולא את החלק הקנייני של החוק. החלק התכנוני שאושר מאפשר הקמת ועדה שתוכל לקדם תכנון על מתחמים בעוד החלק הקנייני עוסק בהליך חדש שגובש במסגרת דיוני קבינט הדיור וצוות 90 הימים שהוקם בשנה שעברה לבחינת הפתרונות למצוקת הדיור.

מדובר במנגנון חדש, מנגנון הנטילה, שמתייחס להליך דומה להפקעה של קרקע חקלאית במסגרתו תוכל הועדה להפשיר קרקע חקלאית או פתוחה בשולי הערים למטרת פרויקטים בתחום הדיור תוך קביעת מנגנוני פיצוי חדשים לבעלי הקרקע. מנגנון זה מקצר באופן משמעותי את זכות ההתנגדות ומאפשר למדינה להפוך שטחים פתוחים לשטחים עליהם ניתן יהיה לקדם תוכניות לבנייה למגורים. חלק זה יעלה לדיון רק במושב הבא של הכנסת.

לאור אישור החוק ללא הכללת הקצעת יחידות דיור לדיור הציבורי יאלצו אנשי הדיור הציבורי ומי שתמך בהכנסת הסעיף האמור לחוק להסתפק בהסכמה של האוצר להעברת כ-1.1 מיליארד שקל לקרן לדיור ציבורי לטובת רכישת דירות ותחזוקת הדירות הקיימות.

בהקשר זה אמרה יו"ר הוועדה מירי רגב, כי "הלוואי שהייתי יכולה להביא יותר לדיור הציבורי. אבל אי אפשר הכל. לא הצלחנו להביא את הכסף הזה. לפחות יש את הכסף שהועבר לקרן לדיור ציבורי. אני מודיעה ששר האוצר הבטיח לי שכשנסיים את החוק והמבצע הצבאי יסתיים הוא יישב ויראה כיצד הוא יוכל לתת יותר לטובת הדיור הציבורי. צריך להגיד תודה על מה שנתנו".

ראש אגף תקציבים באוצר, אמיר לוי, שרשם הישג היום עם אישור החוק בועדת הפנים, אמר: "הצעת החוק שאושרה היום בוועדת הפנים תאפשר את האצת שלב התכנון על מנת להגדיל את היצע הדיור לטובת הורדת מחירי הדירות לציבור. מדובר במהלך שיאפשר את בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור במקום בסיסי צהל שיפונו מלב אזורי הביקוש ויצמצם את הביורוקרטיה התכנונית הקיימת בישראל. במקביל,אנו מקדמים מהלך של התחדשות עירונית על ידי הקמת רשות עצמאית שתעסוק בנושא".

מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו שנכח בדיון אמר: "הותמ"ל הוא נושא חשוב כדי שנוכל לעמוד ביעדים. עוד לא היה שיתוף פעולה כזה כדי להניע את ענף התכנון כדי שתהיה לנו סחורה לשווק. לגבי הדיור הציבורי, מה ששונה הפעם זה שהכסף שיתקבל ממכירת הדירות לא יגיע לאוצר אלא לקרן שנמצאת אצל משרד השיכון ועל פי חוק. בעבר הכסף עבר למקומות אחרים. הפעם המצב שונה".

גם ח"כ איציק שמולי (העבודה) התייחס לאישור חוק הותמ"ל ואמר: "חוץ מעוד כמה מגדלי יוקרה שיצמחו בכמה ערים, אין בתוכנית הזאת שום בשורה. לאן נעלמה התחייבות הבחירות של לפיד לדיור בר השגה ולדיור הציבורי במגדלים האלה? לצערי, כשיסתיים המבצע והצעירים ישובו הם יגלו שאחרי שנלחמו עבור הבית, החלום על בית משלהם שוב הולך ומתרחק. מול כל ההתחייבויות וההבטחות של הממשלה, בסוף מקודמות רק תוכניות ריקות והמחירים רק ממשיכים לעלות".

מהמשמר החברתי בכנסת מסרו הערב בעקבות אישור הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית כי "קידום חוק הותמ"ל בתמורה להעברת תקציבים, לכאורה, לדיור הציבורי, השאירה את הציבור קירח מכאן ומכאן. חוק הוותמ"ל מרוקן מתוכן את מדיניות התכנון הלאומי ואין בו כל הבטחה להקמה של דיור ציבורי. מצד שני, ההעברה התקציבית שהובטחה לטובת הדיור הציבורי נסמכת על מכירה של דירות נוספות והשימוש בתמורתן לבניית דירות חדשות, כך שהיצע הדיור הציבורי לא יורחב למרות תור הזכאים שהולך ומתארך".