הליגה היקרה בעולם לאוהדים (תהיה עוד יותר יקרה)

13 מ-20 מועדוני הפרמיירליג הקפיצו מחירי מנויים לעונה הקרובה ■ מה האג'נדה של אולי הנס, המנכ"ל הכלוא של באיירן מינכן, על מחירי מנויים?

אוהדי ארסנל / צלם: רויטרס
אוהדי ארסנל / צלם: רויטרס

1. ווסטהאם יונייטד קצת חריגה בנוף של הפרמיירליג בכל הקשור ליחס לאוהדיה, ולניסיונות להרוויח כספים על חשבונם. בעוד ש-65% מהמועדונים (13) שישחקו בעונה הקרובה (2014/15) בליגה הבכירה באנגליה החליטו להקפיץ את מחירי המנויים שלהם ביחס לשנה החולפת, הרי ש"הפטישים" היו בין חמשת יחידי הסגולה שהקפיאו אותם (שתי היחידות שהורידו מחירים הן ניוקאסל וסנדרלנד). הקבוצה בה שיחקו בעבר שלושה ישראלים (בניון, קטן וברקוביץ') צפויה לעזוב ב-2016 את אצטדיונה המיושן במזרח לונדון, "אפטון פארק", ולעבור לשחק באצטדיון האולימפי של אולימפיאדת 2012 - שיוכשר על מנת לארח משחקי כדורגל. למרות השיפור המאסיבי בתנאים, ג'ק סאליבן, בנו של אחד מבעלי המועדון דייויד סאליבן, הבהיר השבוע בחשבון הטוויטר שלו: "זאת התקווה שלנו לקראת האצטדיון האולימפי - להביא את הכדורגל למשפחות במחירים שהן יוכלו לעמוד בהם. מנויים זולים".

דבריו של סאליבן לא הגיעו במקרה. הסיפור התחיל בכך שעיתון ה"מייל און סאנדיי" פרסם ביום ראשון את רשימת מחירי המנויים של קבוצות הפרמיירליג ל-2014/15. העובדה שמרבית המועדונים בחרו להקפיץ מחירים עוררה את זעמם של מפעילי חשבון טוויטר שנקרא Footy Ramblers LTD. אלו בתגובה העלו תמונה עם ציטוט שנאמר בשנה שעברה על-ידי אולי הנס, לשעבר מנכ"ל באיירן מינכן: "אנחנו יכולים לגבות יותר מ-130 אירו למנוי", אמר הנס, שכיום מרצה בגרמניה עונש מאסר בסך שלוש וחצי שנים בגין העלמת מסים של 28.5 מיליון אירו. "נניח שניקח 380 אירו למנוי. נרוויח עוד 2.5 מיליון אירו בסך הכל, אבל מה זה 2.5 מיליון בשבילנו? כשמנהלים משאים ומתנים על שחקנים בשוק ההעברות, אתה מתווכח על הסכום הזה במשך חמש דקות. אבל מבחינת האוהדים - ההבדל בין 130 ל-380 אירו הוא עצום. אנחנו לא חושבים שהאוהדים הם פרות שאנחנו צריכים לחלוב. הכדורגל חייב להיות בשביל כולם".

ובכן, זהו כאמור ממש לא המצב בפרמיירליג, הליגה שמוכרת את המנויים היקרים ביותר בכדורגל העולמי. כמה חזק הולכת לסחוט הליגה האנגלית את אוהדיה השנה? הנה כמה דוגמאות מייצגות: ארסנל, הקבוצה הכי יקרה על-פני כדור הארץ, תגבה בין 1,104 ליש"ט (1,400 אירו) עבור המנוי הכי זול, ועד למעלה מ-2,000 ליש"ט עבור המנוי הכי יקר למשחקים באצטדיון ה"אמירייטס". האלופה מנצ'סטר סיטי אמנם הקפיאה את מחירי המנויים הכי זולים, שיעמדו על 299 ליש"ט (הזולים בליגה!), אך מציעה מעט מאוד כאלו למכירה והאפשרות להשיגם היא קלושה. מנגד, את מחירי המנויים היקרים ביותר שלה היא הקפיצה ב-10%. אוהדי קווינס פארק ריינג'רס, העולה החדשה, יאלצו לשלם את מחיר עליית הליגה: המנויים יתייקרו ב-38%-47% (היקר ביותר יעלה 949 ליש"ט).

בעונה הקודמת, אגב, עמדו מחירי המנויים אצל באיירן מינכן של אולי הנס על 104-540 ליש"ט.

2. אם כבר אולי הנס - מה באמת קורה איתו? שחקן העבר והאיש שהפך במו ידיו את באיירן לאימפריה הכלכלית מספר 1 בכדורגל האירופי (מייצרת כבר למעלה משני עשורים רצופים רווח תפעולי), נכלא ביוני האחרון לאחר שנמצא כי ניהל חשבון בנק סודי בשווייץ, אותו הסתיר מהרשויות הגרמניות ולטענתו השתמש בו על מנת "לשחק בבורסה".

הנס לא זכה להקלה, ולו הקטנה ביותר, בשל היותו אחד מאנשי המפתח בספורט הגרמני. הוא נכלא בבית הכלא הוותיק "לנדסברג", הממוקם כ-65 ק"מ מערבית למינכן. במהלך מלחמת העולם השנייה נכבש בית המאסר שנפתח בשנת 1910 על-ידי כוחות הברית, שהשתמשו במתקניו על מנת לעצור פושעי מלחמה נאצים. עוד לפני כן, אדולף היטלר, שנכלא במתקן ב-1924 בעוון בגידה ("הפוטש במרתף הבירה"), הכתיב במהלך השהות בת 264 הימים שלו ב"לנדסברג" לעוזרו רודולף הס את הספר "מיין קאמפף".

נכון להיום, בית הכלא מאוורר יחסית - עם תפוסה של 420 אסירים (מתוך 800 אפשריים), וביניהם כלואים גם העבריינים הקשים ביותר (רצח, סמים, אונס). להנס יש תא פרטי קטן. יש לו טלוויזיה בחדר. הוא מקבל מבקרים פעמיים בחודש, למשך שעתיים בכל פעם. הוא חייב בכל יום לעבוד בין השעות 07:00 ל-15:30, ובגלל גילו (62) עבודתו אינה פיזית, אלה אדמיניסטרטיבית. שכרו עבור העבודה עומד על 11.94 אירו ביום.

אולי הנס, באיירן מינכן / צלם: רויטרס
 אולי הנס, באיירן מינכן / צלם: רויטרס

לאחרונה הגישו עורכי דינו בקשה לבית המשפט הבווארי להקל על הנס, ולשנות את תנאי מאסרו ל"מאסר לילה" בלבד: ישוחרר בכל בוקר מהכלא, אך יצטרך להתייצב בשעת ערב מוקדמת בכל יום על מנת להעביר את הלילה בבית הסוהר. ב"דר שפיגל" העריך מומחה משפטי כי הסיכויים לקבלת העתירה קלושים, הן בשל ההחמרה בגרמניה סביב העלמות מסים, והן בשל ההד הציבורי העצום לה זכתה הפרשה של הנס.

בכל אופן, לפחות השבוע יזכה הנס ל"חופשה" קצרה מהכלא, אך לא מהסיבות שרצה: לפני יומיים הוא עזב את "לנדסברג" עקב בעיות בליבו. הוא צפוי לעבור ניתוח מעקפים בקליניקה בבוואריה, וישוב לבית הסוהר רק לאחר שיחלים.