הפועל? מכבי? אליצור? יוזמה להקמת מרכז ספורט חדש בישראל

צבי ליבר, בעלי ברק נתניה בכדורסל, מוביל הקמת מרכז ספורט חדש שטוען להבטחת כלל הכספים שיגיעו אליו לידיים של הקבוצות החברות בו

מרכזי הספורט בישראל ספגו לאחרונה מכה קשה, עם "החוק לייבוש המרכזים" שעבר בממשלה ודורש העברה ישירה של כספי הטוטו אל הקבוצות בישראל. כעת מתברר כי המרכזים עשויים לספוג מכה נוספת: יוזמה חדשה אותה מוביל בעלי ברק נתניה בכדורסל, צבי ליבר, להקמת מרכז ספורט חדש (שכרגע נקרא "המרכז למען הספורט"), מתכוון להציע לקבוצות המצטרפות אליו לפעול ללא שום התחייבות כספית או תשלום. ליוזמה שותפים גם שי גליקשטיין ועו"ד תומר ברזילי.

המרכז החדש מבטיח לקבוצות שיצטרפו אליו כי כל כספי הטוטו שיגיעו למכרז, יושקעו בחזרה בקבוצות באופן מלא, כאשר כל עלויות התפעול לא ייפלו על הקבוצות אלא על ספקי הציוד לאגודות. המרכז מתחייב שלא לשמש כ"גוף צינור" שמשאיר בידיו כספים, בדומה לאופן שבו נוהגים כיום מרכזי הספורט הגדולים.

אנשי המרכז החדש כבר נפגשו עם ראשי הטוטו וקיבלו את ברכת הדרך למהלך.

נכון להיום פועלים בישראל שישה מרכזי ספורט - הפועל, מכבי, עוצמה, אליצור, בית"ר, אס"א. הפועל מחזיק בידיו כ-50% מהספורטאים הפעילים בישראל, בעוד שלמכבי מסונפים כ-35% מהספורטאים בישראל. סכום הכסף שמועבר למרכזים, בין אם לשימושם ובין אם להעברתם לקבוצות, נקבע ביחס לכמות הספורטאים הפעילים המסונפים לאותו מרכז.

המרכז החדש ("המרכז למען הספורט") בונה על סעיף משמעותי בהצעת החוק החדשה, שמאפשר לקבוצות לנתק את הקשר שהיה להן עד היום עם המרכז ולעבור באופן חופשי ממרכז למרכז על-פי רצונן. אובדן של קבוצות וספורטאים למרכז יחתוך גם את הכספים שהמרכז מקבל ל"תפעול השוטף" - לטובת תשלום משכורות של חברי המרכז, הוצאות, רכבים, כספים שנועדו לצורך פעילות שהמרכז אמור לייצר, וכספים שבסמכות המרכז להעביר לקבוצות בנוסף לכספים שהם כבר מקבלים מהטוטו. במלים אחרות, הוא יחתוך את הכספים "שנשארים בצינור" ומהווים את מוקד הכוח של המרכזים.

כזכור, על-פי חוק המועצה להסדר ההימורים נהנים המרכזים מ-4% מרווחי הטוטו, שמועברים אליהם לצורך התפעול השוטף. במקרה של הפועל, למשל, מדובר על 8.3 מיליון שקל שקיבל המרכז בשנת 2013 "לטובת המנגנון" (לא לטובת העברה לקבוצות).

על-פי מזכר שהוציאו חברי המרכז החדש, "כל חברי העמותה יהיו ללא קבלת שכר או החזרי הוצאות מכל סוג, וכל עבודתם תהיה בהתנדבות מלאה". חברי המרכז החדש מתחייבים כי "לא ישולמו כל סכומים על-ידי האגודות כדמי חברות בארגון ולא יילקחו מהקבוצות כל עמלות מכל סוג", ובנוסף "כל הכנסות המרכז יהיו לטובת רווחת הקבוצות החברות במרכז".

"לצערנו, מרכזי הספורט כיום מנצלים את כוחם מול הקבוצות וגורמים לנציגי הקבוצות שלא לפעול למען המטרות האמיתיות של הענפים שבהם הם פועלים, אלא לפי הוראות המרכזים שהרבה מההחלטות שלהם הן פוליטיות ולא מקצועיות", אומר צבי ליבר ל"גלובס". "שחרור מהתלות במרכזים תיתן לקבוצות את היכולת להשפיע באופן מקצועי ואמיתי בענף שלהם, וזאת המטרה האמיתית של הקמת המרכז החדש".