כאוס בשדה התעופה בעובדה: 2,000 איש חיכו במטוסים

מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב הודיע הבוקר על ביטול האיסור לטוס לישראל ■ נוסע: "אני על המטוס 5 שעות, ויש עוד 5 מטוסים לפניי שצריכים להתפנות" ■ שר התחבורה ישראל כ"ץ: "הטורקים מאוד אכזבו - לא עמדו בסיכומים איתנו"

ישראלים רבים שהופנו לשדה התעופה עובדה, שהחל לעבוד מאתמול בשעה 12:00 כשדה חלופי/נוסף לנתב"ג - מדווחים היום (ה') על המתנה ממושכת בטרמינל, על בלגן ועל היעדר מיזוג-אוויר.

32 טיסות של חברות התעופה אייר אירופה, אייר מדיטרניה ומרידאנה ונאוס הופנו הבוקר לשדה התעופה בעובדה. הנוסעים עושים את הבידוק הביטחוני בנתב"ג, ומשם ממשיכים באוטובוסים לעובדה, השוכן כ-40 ק"מ מאילת.

השדה, שהוקם בשנת 1982, ערוך לקלוט עד 5 מטוסים על הקרקע, אך נוכח המצב הדוחק הוא מאכלס נכון לרגע זה 6 מטוסים בו-זמנית.

במילים אחרות, כ-2,000 איש נחתו בעובדה ונאלצו להמתין יותר מ-3 שעות בתוך המטוס, כיוון שהשדה לא היה ערוך לקלוט את המטוסים הנוחתים - בניגוד גמור להצהרותיו של שר התחבורה ישראל כ"ץ אתמול (ד').

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה לפניית "גלובס" כי "שדה התעופה בעובדה לא רגיל לקיבולת כזו. אנחנו מודעים לבעיה ועושים הכול על מנת לשפר את השהות שם".

מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, מינה צוות בדיקה בראשות סמנכ"ל לקיים תחקיר מקצועי על היכולת המבצעית, מתן השירות והקיבולת של שדה התעופה בעובדה.

בתוך כך, שני מטוסים של חברת התעופה אייר אירופה שהמתינו בשדה התעופה בעובדה החליטו להמריא ללא נוסעים. ברשות שדות התעופה מסבירים לפי שעה את סיבת העזיבה כ"החלטת הטייסים".

עוד נמסר מרש"ת כי המטוסים עזבו ריקים בגלל החלטת הטייסים. "אנו עושים מאמץ לשחרר את מספר הנוסעים שהגיעו לטוס לאירופה. חלק מהנוסעים מועברים לטיסות אחרות שממריאות מעובדה, וחלק שבים לנתב"ג באוטובוסים לטיפול חברת התעופה".

סיבוב פארסה לנתב"ג

אוטובוסים שהיו בדרכם מנתב"ג לעובדה עם נוסעים, קיבלו הוראה להמתין במדבר עם עשרות נוסעים, ובסופו של דבר לפנות בחזרה לכיוון נתב"ג.

"אנחנו בסרט רע. הגענו בשעה תשע בבוקר לנתב"ג, ואז הסתבר לנו שנצטרך לנסוע לעובדה ומשם לטוס לאיטליה", מספרת ל"גלובס" עירית, אחת הנוסעות באוטובוס.

נוסע לצידה באוטובוס, דרור, מוסיף: "היינו אמורים לטוס לפני יומיים לאיטליה, אבל הטיסה בוטלה. אתמול בערב קיבלנו הודעה להגיע לנתב"ג. הגענו ושם עלינו על אוטובוס לעובדה. בשעה עשר וחצי בבוקר התחלנו את הנסיעה לכיוון עובדה. כ-20 ק"מ לפני עובדה, נהג האוטובוס פתאום קיבל הנחיה לעצור את האוטובוס ולהמתין. המתנו במדבר החם למעלה משעה, ישובים מרוטים מעצבים באוטובוס. כל הניסיניות שלנו ליצור קשר עם סוכנות הנסיעות לא צלחו. וכשסוף-סוף ענו לנו, הם אמרו שגם הם לא יודעים מה קורה. ועכשיו אנחנו בדרך לנתב"ג, ולא ברור מה יקרה הלאה".

עוד לדבריו, הם לא האוטובוס היחיד. "יש עוד שני אוטובוסים שנאלצו לעשות אחורה פנה".

"5 שעות על המטוס"

"אני על המטוס 5 שעות, ויש עוד 5 מטוסים לפני המטוס שלי שצריכים להתפנות", סיפר נוסע שנתקע בשדה התעופה בעובדה.

אורית, תושבת נהריה, מהצד השני, ממתינה כבר זמן רב למטוס מאיטליה, ותקועה ביחד עם מאות נוסעים בתוך הטרמינל.

"יצאנו ב-21:30 מנהריה והגענו בסביבות 23:30 לנתב"ג. עמדנו בתור מטורף כמעט שעה רק כדי להירשם. אחר-כך עלינו לאוטובוסים לשדה התעופה בעובדה, הגענו לפה בסביבות 4:30 לפנות בוקר", תיארה אורית את המסע הארוך אליו נקלעה. "הילדים לא ישנו, היינו אחד על השני עם המזוודות, לא היה מקום לזוז. כולם התחילו לצעוק על המנהל של שדה התעופה, והוא ענה: 'מה אני אעשה, אני לא בן-גוריון, אני בסך-הכול שדה תעופה קטן, אני בסך-הכול עושה טובה'".

לדבריה, יש מחסור בדיילות קרקע שיטפלו בנוסעים בשדה התעופה. "פקידה אחת מטפלת במאות אנשים. אנחנו מחכים ומחכים ולא יודעים להגיד לנו מתי נטוס, והמטוסים פה מחכים, הם לא מעלים אותנו".

בתוך כך, עם ביטול האיסור של מינהל התעופה האמריקאי לטוס לישראל, נוסעים שהתכוונו להמשיך ולעשות את דרכם לטרץ, אחרי שנתקעו במדינות מעבר לים, סיפרו כי נאלצו לשוב על עקבותיהם, מאחר שטיסות שהוחזרו - שוב בוטלו.

כאמור, הבוקר הודיע מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב כי הוא חוזר בו מהחלטתו שלא לאפשר לחברות אמריקאיות לטוס לישראל, החלטה שהתקבלה בעקבות המצב הביטחוני הרגיש ולאחר שרקטה התפוצצה באזור יהוד, מרחק קצר יחסית מגדר נמל התעופה בן-גוריון. החברות היו צפויות לחדש את הטיסות לישראל עוד היום, אך בעקבות העומס הרב שנוצר בנמלי התעופה בשיא עונת הקיץ - כנראה שיעבור עוד זמן עד שהנוסעים יגיעו למחוז חפצם.

כ"ץ נגד הטורקים

במסיבת עיתונאים שקיים היום בנתב"ג תקף שר התחבורה ישראל כ"ץ את הטורקים על כך שלא עמדו בסיכומים עם ישראל באשר להטסת אלפי הישראלים התקועים באנטליה ובאיסטנבול והיו אמורים לחזור אתמול הביתה דרך עמאן.

בין התקועים גם גופתו של ישראלי שעבר השתלה לא מוצלחת בהודו, אשר הוטסה בטיסת קונקשיין לטורקיה, ושם נתקעה בזמן שבני משפחתו של המנוח התאספו בארץ להלוויה.

"הטורקים מאוד אכזבו, לא עמדו בסיכומים איתנו", אמר השר. "כרגע בוחנים אפשרות שחברות התעופה הטורקיות יטיסו את הישראלים לאתונה, ומשם חברות התעופה הישראליות יחזירו אותם הביתה ללא תוספת תשלום".

עוד אמר כ"ץ כי "ההישג החשוב שלנו ששמרנו על שמיים פתוחים. ולחאלד משעל אני אומר: נכשלת גם בזה - השמיים לא נסגרו".