מונדיאל? לא בהכרח עסק כלכלי בשביל הטלוויזיה

ללא קשר להדחה המוקדמת של נבחרת ספרד, זכיין השידורים המקומי של גביע העולם רשם הפסדים של 15 מיליון אירו מפרויקט השידורים שלו

פרננדו טורס, נבחרת ספרד, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס
פרננדו טורס, נבחרת ספרד, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס

חברת התקשורת מדיה-סט (Mediaset) רשמה הפסדים של כ-15 מיליון אירו בגין פרויקט שידורי מונדיאל 2014 שהעבירה לציבור הספרדי - כך מפרסם אתר diariogol.

החברה רכשה לשידור 25 מתוך 64 משחקי המונדיאל, ושידרה את כולם בחינם בערוציה הפתוחים בטלוויזיה הספרדית. מדובר על כל משחקיה של הנבחרת הספרדית, אלופת העולם היוצאת שהודחה בבושת-פנים כבר בשלב הבתים - ובעוד משחקים נוספים

לפי אתר rapidtvnews, מדיה-סט שילמה לפיפ"א כ-30 מיליון אירו עבור רכישת זכויות השידור, לאחר שניצחה במכרז בין היתר את רשות השידור הממשלתית TVE. ההערכות הן כי 5 מיליון אירו נוספים הוציאה Mediaset בגין הפקת השידורים ושליחת צוות של יותר מ-60 אנשים לברזיל. עם זאת, ההכנסות מפרסום היו נמוכות מהמצופה והסתכמו ב-20 מיליון אירו בלבד - במה שהפך את המונדיאל להפסדי מבחינת מדיה-סט.

יש לציין כי לכישלון של הנבחרת הספרדית על המגרש אין בהכרח קשר ישיר לאי-ההצלחה הכלכלית של חברת הטלוויזיה המשדרת. כך למשל, במונדיאל 2010 בדרום אפריקה, בו זכתה ספרד בגביע העולם לראשונה בתולדותיה - השקיעה סוגקייבל כ-90 מיליון אירו ברכישת זכויות שידור מפיפ"א (גם כן של 25 משחקים שיועדו לערוצים פתוחים), ועוד 15 מיליון אירו עלויות הפקה. אך ההכנסות הסתכמו ב-35 מיליון אירו בלבד, והשורה התחתונה הייתה הפסד של כ-70 מיליון אירו.

מדיה-סט ספרד היא חברה שבעל האחזקות העיקרי בה הוא סילביו ברלוסקוני האיטלקי, באמצעות חברת מדיה-סט איטליה (שמחזיקה ב-41.22% ממניות מדיה-סט ספרד - חברת הבת שלה). 39.87% ממניות מדיה-סט ספרד נסחרות בבורסה הספרדית לפי שווי שוק כולל של 3.4 מיליארד אירו.