"המדינה לא יכולה לפזר מיגוניות בשטחים של 90 אלף איש"

ראש מועצת רמת נגב: "איום הטילים שתמיד היה כאן לא הרתיע אנשים, אני חושש שעניין המנהרות עשוי לשנות את התמונה"

"איום הטילים שתמיד היה כאן לא הרתיע אנשים", אומר שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת נגב, ששגרת יומו הנוכחית היא ביקורים ביישובים הסמוכים לקו העימות בדרום. "אני חושש שעניין המנהרות עשוי לשנות את התמונה. זה לא איום חדש, בטח לא בעוטף עזה, אבל בעקבות המלחמה וההיקף שנתגלה אני שומע חשש הרבה יותר משמעותי מאנשים. חשש הולך וגובר ממגורים במקום שבו יום אחד יצאו מתוך מנהרה כזו מחבלים מתחת לחדר אוכל או בדשא ליד חדר ילדים. אני מקווה שצמיחת היישובים בדרום תימשך אבל חושש שיקח לזה זמן. את האיום הזה חייבים להסיר. אני לא אומר ולא חושב שצריך לכבוש את עזה אבל חייבים לטפל באיום הזה בצורה הנרחבת ביותר. ראשי כל המועצות מגבים את הממשלה באופן מלא".

- המיגון היום בדרום מספק?

"המיגון היום, במיוחד בטווח הקרוב לרצועה, טוב יותר ממה שהיה בעבר. אבל צריך ולהמשיך ולמגן את הסביבה הקרובה כדי שניתן יהיה להמשיך לנהל חיי שגרה. אסור להפוך את המיגון לעניין פוליטי. הרי לא ניתן למגן את כל הנגב, ואני לא מדבר על מיגון אישי אלא על מוסדות ציבור וחינוך. אבל צריכים לקבוע קריטריונים ברורים ומקצועיים לעניין הזה ולא על פי מי מקורב למי. ההבטחות במהלך הלחימה הן הבטחות על הקרח, רק כשנחזור לשגרה צריך לטפל בזה ברצינות. זה נוגע גם לאמירות של פוליטיקאים עכשיו שמבטיחים כיפת ברזל כלכלית לנגב, צריך שהדברים יבוצעו אחר כך. שלא יבלבלו את הציבור: הפיצויים והסיוע זה דבר שלוקח שנה ושנתיים אחרי שהלחימה מסתיימת".

- מה בנוגע לטענות על היעדר מיגון של הפזורה הבדואית? ראינו את התוצאות המרות לפני כמה ימים.

"אין פתרון קסם וזה לא ייפתר בימים הקרובים, בימים האחרונים הציבו מתקנים להשמעת אזעקות וחפרו שוחות באזורים הללו. המדינה לא מסוגלת לפזר מיגוניות בכל המקומות על שטחי ענק שכוללים 90 אלף איש. מה שנעשה עד עכשיו זה לא פתרון לכל הבעיות וצריך לפעול להסדרה אחרי התקופה הזו. עכשיו זה רק קוסמטיקה ופוליטיקה, את הנושא העקרוני וארוך הטווח חייבים לפתור וזה עוד ייקח שנים, עד שהבדואים יגורו ביישובים מסודרים ויבנו בתים עם ממ"דים".

"החלטה אומללה"

בצל המלחמה, בשבוע שעבר אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה את הצעת חוק הותמ"ל (תוכנית קידום הבנייה באזורים מועדפים לדיור) לקריאה שניה ושלישית בתום דיון סוער. להצעת בחוק מתנגדים רבים ובניהם גם ריפמן שטוען שמדובר בהחלטה אומללה. "זה לא חוק שיפתור או יסדיר את נושא הבניה למגורים. זה קלף פוליטי ששר האוצר יוכל להשתמש בו בבחירות הבאות. זה לא יפתור שום בעיה בטווח הקרוב וזה חוק בוטה והזוי עם סיכוי מימוש אפסי. בתפקידו כיו"ר מרכז המועצות האזוריות ריפמן מעיר כי אישור החוק הוא שגיאה, גם מבחינה ביטחונית, כי "החוק הזה מציע אפשרות להפשרת שטחים פתוחים לבנייה בהיקף ניכר ואסור שזה יקרה כי השטחים הפתוחים הם ערך אסטרטגי של המדינה. ככל שימלאו יותר בתים באזור המרכז וגדרה חדרה כולה תהיה בנויה, זה יהיה גם נזק סביבתי וגם, כפי שניתן לראות בימים הללו, סכנה ביטחונית ממשית לפגיעה ביותר אזורים מאוכלסים".