צלם "גלובס" שנתקע בקרואטיה: חברת התעופה לא לקחה אחריות

איל יצהר: "קרואטיה איירליינס אמרה לנו שהיא לא אחראית להטיס אותנו בחזרה לישראל, כי חברה ישראלית כלשהי שחכרה ממנה את הטיסה – היא זו שביטלה"

נוסעים ישנים בשדה התעופה בזגרב / צילום: איל יצהר
נוסעים ישנים בשדה התעופה בזגרב / צילום: איל יצהר

כל חברות התעופה הזרות חידשו במהלך סוף השבוע והיום את טיסותיהן לישראל וממנה - למעט 3 חברות: רויאל ג'ורדיניאן, אייר סיני וקוריאן אייר.

עד שלוח הטיסות ישוב לשגרה, האחריות למציאת טיסות חלופיות (במקרה של תפוסה מלאה או חברות שטרם חידשו טיסותיהן לישראל) והלנה בבתי-מלון - מוטלת על חברות התעופה.

אלא שסיפורו של צלם "גלובס" איל יצהר, שנתקע עם בני משפחתו בשדה התעופה בזגרב שבקרואטיה - אחרי שקרואטיה איירליינס הפסיקה את טיסותיה לארץ (ובינתיים חידשה אותן) - משקף תמונת מצב אחרת. מסתבר כי גם אחרי החזרה לשגרת טיסות, חברת התעופה לא לוקחת אחריות.

וזה סיפור המעשה: יצהר, רעייתו ושני ילדיהם היו אמורים לשוב ארצה ביום חמישי האחרון בטיסה ישירה עם קרואטיה איירליינס. אלא שבמעמד הצ'ק-אין בשדה התעופה בזגרב התבשרו בני המשפחה על ביטול הטיסה. באשר לשאלת מי אחראי למצוא לבני המשפחה וליתר הישראלים טיסה חלופית - השיבה קרואטיה איירליינס, כך טוען יצהר, כי האחריות לכך אינה שלה.

"קרואטיה איירליינס אמרה לנו שהיא לא אחראית להטיס אותנו בחזרה לישראל, כי חברה ישראלית כלשהי, מארגנת תיירות, שחכרה ממנה את הטיסה - היא זו שביטלה. הם נתנו לנו את מספר הטלפון של החברה העלומה הזאת בתל-אביב. ניסינו ליצור איתה קשר, אך עד לרגע זה אין קול ואין עונה", מספר יצהר.

עוד לדבריו, בשל אי-הוודאות, המשפחה בילתה את ליל חמישי על הספסל בטרמינל, בדומה לישראלים אחרים. גם סוכנת הנסיעות, קרובת משפחה, ממנה רכשה משפחת יצהר את החופשה בזגרב, לא הצליחה לסייע. "זרקו אותנו להסתדר לבד", הוא אומר.

עוד לדבריו, "למחרת - אחרי הבנו שאין לנו עם מי לדבר ושהישועה לא תבוא מקרואטיה איירליינס - התחלנו לחפש כרטיסי טיסה עם אל-על. היה קשה, אבל בסוף הצלחנו למצוא מקום פנוי לטיסה של מחרתיים (ג').

"קנינו 4 כרטיסים: 257 דולר לאדם לכיוון. במקביל, שילמנו כ-2,000 שקל עבור 4 לילות נוספים מעבר למתוכנן בבית-מלון, לא כולל אוכל. אף אחד לא הציע עזרה או מימון. אנחנו מסתובבים עם תחושה של הונאה ועם נזק כלכלי גם מאובדן ימי עבודה של 3 אנשים - אני, אשתי ובני".

נציג של חברת התעופה קרואטיה איירליינס בישראל מסר בתגובה: "קרואטיה איירליינס החזירה הביתה במהלך סוף השובע והיום את כל הישראלים ששהו בקרואטיה. המקרה של יצהר לא ברור. נבדוק את המקרה מול החברה בחו"ל".

מנכ"ל אל-על לא יגיע לדיון בכנסת

בתוך כך, ח"כ עדי קול (יש עתיד) הודיעה הבוקר (א') כי למרות שלמדה על כוונתו של מנכ"ל אל-על, דוד מימון, לא להגיע לדיון מחר (ב'), אליו זימנה אותו לתת הסברים למחירים הגבוהים שאל-על גבתה מישראלים בזמן שחברות התעופה הזרות ביטלו הגעתן לישראל - הדיון יתקיים.

"ננסה לקבל הסברים ממי שיגיע, ונציין שמנכ"ל החברה שמגנה כל-כך על הטענות נגדו, ראוי שיבוא ויאמר זאת בקולו", מסרה ח"כ קול.

מאל-על נמסר בתגובה: "נציגי אל-על יגיעו לוועדה".

דיון נוסף בכנסת בענייני תעופה צפוי להתקיים ביום שלישי הקרוב בוועדת הכלכלה של הכנסת. מדובר בדיון על עתידה של התעופה הפנים-ארצית ועל הכוונה לסגור את שדות התעופה בהרצליה ובשדה דב.

לדיון הוזמנו נציגים מכלל הגופים הרלוונטיים לנושא: משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית, נציגי חברות התעופה הישראליות, אגודת התעופה הכללית, עמותת משתמשי שדה התעופה הרצליה, נציגי גופי התכנון ועוד.

יו"ר אגודת התעופה הכללית, שי פופר, הזכיר היום את חשיבותם של שדות התעופה בהרצליה ובשדה דב. "חשיבותו של ענף התעופה הישראלי והמשך פעילותם של שדה התעופה בהרצליה ושדה דב כמרכזי הכשרת טייסים אזרחיים ישראלים ברורים מאין כמוהם, לאור התנהלות חברות התעופה הזרות במבצע 'צוק איתן'. חשוב שלמדינת ישראל תהיה עתודת טייסים ישראלים ומרכזי הכשרה ואימון פעילים במרכז הארץ, כך שחברות התעופה הישראליות יוכלו להמשיך להתקיים על בסיס הטייסים הישראלים. לתעופה הכללית ולשדות התעופה במרכזים העירוניים יש חשיבות גדולה בכל מדינה מתקדמת".

עוד לדברי פופר, "למרות שניתנו תאריכי סגירה לשדות התעופה בהרצליה ושדה דב, לא הוכנה תשתית תעופתית מתאימה וקיימת, על-פי המלצות ועדת בודינגר והחלטות הממשלה בנושא, לקליטת המטוסים הקלים במדינת ישראל, שמתוכננים להתפנות מהרצליה ושדה דב".