נציב התלונות על שופטים דוחה את הביקורת של עו"ד ברזילי

ראש לשכת עוה"ד אמר בראיון ל"גלובס" כי נציבות תלונות הציבור על שופטים מהווה "ביקורת פנימית של המערכת", וכי "עשרות עו"ד פוחדים להתלונן לנציב" ■ הנציב אליעזר ריבלין: "הנציבות היא מוסד עצמאי חיצוני למערכת המשפט"

אליעזר ריבלין / צילום: יונתן בלום
אליעזר ריבלין / צילום: יונתן בלום

נציב תלונות הציבור על שופטים, שופט העליון בדימוס אליעזר ריבלין, דוחה את הביקורת של ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי.

בראיון עמו שהתפרסם ב"גלובס" בסוף השבוע האחרון, התייחס עו"ד ברזילי, בין היתר, למוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים, וטען כי "מדובר בביקורת פנימית של המערכת", וכי "יש עשרות עורכי דין שפוחדים להתלונן לנציב".

לדברי הנציב בתגובה, עיון פשוט בחוק נציב תלונות הציבור על שופטים לעניין זה מלמד כי הנציב אינו "מבקר פנימי", כסברת המרואיין, אלא מוסד עצמאי חיצוני למערכת המשפט, שהחוק הקנה לו עצמאות ואי-תלות מוחלטת בשופטים או במערכת.

לדברי הנציב, סעיף 26 לחוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002, קובע במפורש כי "אין על הנציב ועל עובדי הנציבות מרות בעניין מילוי תפקידיהם לפי חוק זה, זולת מרותו של הדין".

עוד נמסר מטעם נציבות תלונות הציבור על שופטים בתגובה לדברי ברזילי כי גם בפועל מפעיל הנציב שיקול-דעת עצמאי לחלוטין בהחלטות הניתנות על-ידו בתלונות.

כמו כן, הנציב מציין כי החלטותיו אינן עוסקות רק "במקרי קיצון", כטענת המרואיין. "לנציבות מוגשות מדי שנה כ-1,000 תלונות, העוסקות במגוון רחב של נושאים ועניינים המועלים על-ידי בעלי דין, עורכי דין וגורמים נוספים המופיעים בבתי המשפט ובבתי הדין. אשר לעורכי הדין - כמצוין בדוחות השנתיים, בשנת 2012 הגישו עורכי דין 10% מכלל התלונות לנציבות כמתלוננים בעצמם, ובשנת 2013 עלה שיעור זה ל-15%".

לדברי הנציב, נתונים אלה הם בנוסף לתלונות המוגשות על-ידי עורכי דין לנציבות בשם לקוחותיהם, ואלה עולים יחד לכדי כרבע מכלל התלונות. הפניות רבות-ההיקף לנציבות משקפות את האמון הרב שעורכי הדין נותנים בנציב ובמוסד הנציבות.

"החלטות הנציב, במסגרת תלונות הנמצאות מוצדקות, מועברות לנשיא בית המשפט העליון, לשרת המשפטים ולמנהל בתי המשפט; והטיפול בהן מיידי, יסודי ותקיף. שיתוף-הפעולה בין הגופים הנוגעים בדבר מתבטא, בין השאר, בשיקול-הדעת שמפעילה הוועדה לבחירת שופטים בעת שהיא דנה בקידומו של שופט. במקרים המתאימים, תוצאות הבירור המתקיים בנציבות מובאות בחשבון ההחלטה על סיום תפקידו של שופט".