השלכה עצומה על הדולר

למריו "הקוסם" אוזלים הטריקים שהוא מציג צמוד להחלטות ריבית

בורסה / צילום: שאטרסטוק
בורסה / צילום: שאטרסטוק

משה שלום אירו-אבטלה
 משה שלום אירו-אבטלה

נקודת הכרעה", "צומת דרכים", אלו ביטויים קצת שחוקים וסובלים די הרבה מסינדרום ה"זאב זאב". אולם, יש סיכוי טוב שהנכס שנדבר עליו היום נמצא, אכן, במצב טכני חשוב. מדובר במטבע האירו, זה המהווה הילך חוקי באירופה, וזה המהווה איום פוטנציאלי של מטבע רזרבי, כנגד הדולר האמריקאי.

לפני הגרף השבועי של השער הנסקר (EUR/USD), כמה מילות רקע על המצב הכלכלי ביבשת העתיקה, ואיך הוא עלול להשפיע על תנועת הנכס הפיננסי שלפנינו. למרות מדינות הצפון, ובמיוחד למרות גרמניה, אין המצב הכללי טוב. הצמיחה ממשיכה לקרטע, כמו שהגרף הבא יכול להראות היטב:

משה שלום אירו-צמיחה
 משה שלום אירו-צמיחה

אמנם יש חזרה של נתוני הצמיחה מעל קו האפס, אבל הדרך רחוקה מאוד מן האזור שבו ניתן להקטין את נזקי המשבר הכלכלי הגדול, דהיינו אזור צמיחה של בין 1.5% ל-2%. למעשה היבשת לא ממש יצאה מן השוק (Choc) שגרמו במשולב פיצוץ בועת הסאב-פריים האמריקאי של 2008, ושני משברי האמון במערכת האירופית סביב יוון, ואחיותיה הדרומיות.

רוב המנתחים משייכים את הצמיחה הקטנה שראינו לסוג של ליווי למה שקרה בארה"ב, ובחלק מן המדינות המתפתחות, כאשר ההרעה שם, לאחרונה, מתחילה להדאיג שוב. בכל אופן, פרמטר חומר הנפץ התמידי היה, ונשאר, אחוז האבטלה וגם הוא די קשה.

העקומה מתחילה להתהפך בדיוק כמו שהצמיחה מתחילה להתאושש, אבל קצב השינוי כה מינימאלי שהעמים ממשיכים לראות את הפרמטר הזה כמקשה ביותר על חייהם. מכל האמור הייתם מצפים מקובעי המדיניות להיות אגרסיביים, ומלאי מוטיבציה, לפחות כמו אלו של שלושת הגושים הכלכליים האחרים: ארה"ב, יפן, וסין.

בשלושת הזירות האלה ראינו, ואנו עדיין רואים, מדיניות מוניטארית, ולעיתים אף פיסקאלית, חורגות מן השגרה, וזו בלשון המעטה. ואיך החריגה הפעלתנית מתבטאת בפועל? ניתן לראות לפחות השתקפות שלה במצבת הבנק המרכזי. הנה זו של ארה"ב:

משה שלום מצבת-ארהב
 משה שלום מצבת-ארהב

והנה זו של הבנק המרכזי האירופי:

משה שלום מצבת-אירו
 משה שלום מצבת-אירו

ההבדל כה בולט עד שהוא מצליח לגרום להרמת גבה לא פעם, ולא פעמיים, אצל הפרשנים, ואף אצל הפוליטיקאים של המדינות בהן הנתונים הכלכליים של התקופה האחרונה עושים שמות בפופולאריות האישית, והמפלגתית שלהם. הבחירות לפרלמנט האחרונות הראו חלק מן התוצאות של התהליך הזה.

למעשה האירו, כמטבע, שיקף היטב את מהות הבדל ההתנהגות של ההנהגה המוניטארית ביבשת מול זו של העולם האחר. הוא עלה מן הדרגות הנמוכות של משבר יוון השני (סביב 1.2) ועד הפסגה הכפולה האחרונה (סביב 1.4). הנה הגרף השבועי המובטח לעיל, והמראה זאת:

משה שלום אירו-29-06
 משה שלום אירו-29-06

אני מביא בפניכם את הנכס הזה כעומד לפני פרשת דרכים כי הצד הטכני, והצד הפונדמנטלי, שלו משתלבים היטב. מריו דרגי, כראש הבנק המרכזי האירופי, ובמיוחד קברניטי הבנק המרכזי הגרמני, מתחילים לתת סימנים של שינוי תפיסתי, ורמזים לאפשרות של הרחבה כמותית בלתי מרוסנת סטייל ארה"ב, ויפן.

לכך שתי סיבות:

גרמניה עצמה מתחילה לחוש שהמקרו שלה הולך ונחלש,

ושנית, מתחילים לאזול למריו "הקוסם" הטריקים שהוא רגיל להאכיל אותנו במסיבות העיתונאים שצמודות להחלטות הריבית.

מן האספקט הטכני, הדבר הרבה יותר פשוט:

האירו שבר, בשבוע שעבר, את קו המגמה שתחם את כל העלייה מן התחתית של המשבר היווני האחרון (חיצים ועיגולים אדומים). יתר על כן ראינו פסגה כפולה בולטת יופייה, סביב השיא האחרון, וזאת עם סטייה שלילית מול אינדיקאטור המומנטום (1 סגול).

אם התנועה הזו מהווה באמת הבעת עמדה של הגדולים, והקובעים בשוק הזה, דהיינו מחשבה על היחלשותו האסטרטגית, יש לכך השלכה עצומה על הדולר העולמי (דרך הדולר אינדקס, שבו האירו מהווה משקל נכבד ומכריע), ועל ידי כך גם על הדולר שלנו המהווה עד עתה סיבה גדולה של דאגה לייצוא הישראלי.

מהות המגמה ארוכת הטווח תיראה במחיר לפני שנדע על סיבותיה בחדשות, ולכן הצד הטכני מעניין ושווה מעקב צמוד יותר מתמיד עבור מי רוצה לנצל את ההזדמנות הזו, ולא רק באמצעות מסחר ישיר במטבע האירופי.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.