סיכויים נמוכים לאישור חוק מע"מ 0% על דירות

החרדים וסלומינסקי עושים חיים קשים ללפיד: ב-3.5 שעות של דיון הח"כים לא הגיעו להסכמה אפילו על חמש שורות מתוך 22 עמודים

ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת
ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת

סיכויים נמוכים לאישור חוק מע"מ 0% לרוכשי דירה ראשונה: ועדת הכספים של הכנסת התכנסה הבוקר (ג') לאשר את הצעת החוק שהפכה להוראת שעה ל-7 שנים, אולם עם תום הדיונים בשעה 13:30 לא הצליחו חברי הוועדה להתקדם ולו בסעיף אחד מתוך 38 סעיפי הצעת החוק.

אישורו הסופי של החוק עומד כרגע בספק לנוכח יציאתה של הכנסת לפגרת הקיץ מחר. אם הוועדה לא תסיים את הדיון בהצעת החוק עוד היום, לא תאפשר ההצבעה עליו במליאה לפני אוקטובר הבא. לפי שעה לא נקבע מועד חדש לכינוס הוועדה בהמשך היום.

הדיון בוועדת הכספים התחדש הבוקר בשעה 10:00 במטרה להשלים את הכנסת החוק מבחינה משפטית לקראת הצבעה עליו בקריאה שניה ושלישית. עם סיום מועד הדיון כעבור שלוש שעות וחצי, לא הצליחו חברי הכנסת להגיע להסכמה אפילו לא על חמש שורות מתוך 22 עמודים.

הצעת החוק השנויה במחלוקת מעוררת התנגדויות עזות הן בקואליציה והם באופוזיציה ומשמשת כלי לניגוחים פוליטיים גם בקרב חברי הוועדה. כך למשל החליטו חברי יהדות התורה לאמלל את יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, איש הבית היהודי, ולא לאפשר לו להתקדם עם סעיפי החוק. בעוד ליהדות התורה יש רק חבר אחד בוועדת הכספים, ח"כ יעקב ליצמן, ורק לו נתונה הזכות להשתתף בהצבעה, הגיעו כל ששת חברי הסיעה לדיון, וכל אחד בתורו העיר הערה על כל נקודה אפשרית בטקסט.

החרדים, יריביו של לפיד, מתנגדים לחוק של שר האוצר אך גם לסלומינסקי, שמעביר תקציבים לבוחריו המתנחלים ולא למגזר החרדי שלהם.

הסעיף הראשון בהצעת החוק מגדיר מהי בניה רוויה: שש יחידות דיור לפחות לדונם במבנה אחד. יהדות התורה, יחד עם סיעות האופוזיציה האחרות הגישו הסתייגויות לסעיף הזה. הסתייגות אחת מבקשת לשנות מ-6 יחידות דיור ל- 8 יחידות, הסתייגות אחרת מבקשת כי המספר יהיה 4 יחידות והסתייגות נוספת קובעת שיחידת דיור אחת במקום שש תענה להגדרה של בניה רוויה. וכאלה יש 2000 הסתייגויות. הסיכויים שהן יעברו עוד היום- קלושות. מטרת הגשתן היא למשוך זמן ולמסמס את הסיכויים של החוק להגיע להצבעה במליאה.

בשלב מסוים במהלך הדיון היום הגיע בריצה לחדר הוועדה עוזרו של ח"כ יעקב אשר. כשנשאל למה הגיע מזיע, הוא השיב שסיים להקליד 150 הסתייגויות נוספות.

נכון לרגע זה לא נקבע מועד חדש לכינוס הוועדה. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא מאשר לחדש את הדיון על חשבון מן המליאה. הסיכוי היחיד לקידום ההצעה הוא כינוס הוועדה בשעות הקטנות של הלילה, לאחר שהמליאה תסיים את מלאכת החקיקה. וגם זה כרגע מוטל בספק. אם לא יתקיים דיון שכזה - הצעת החוק תועבר להצבעה במושב החורף של הכנסת שייפתח בעוד כ-4 חודשים.

אריאל מנסה לגשר

לנוכח העובדה שאישורו של חוק מכרזי מחיר מהטרה של שר השיכון אורי אריאל מותנה באישור חוק המע"מ של לפיד, התגייס בצהריים אריאל למאמצים לאפשר לוח זמנים פרלמנטרי שיאפשר את סיום החקיקה עד צאת הכנסת לפגרה.

בשעות הצהריים התפנה אריאל מכל עיסוקיו והגיע לכנסת במטרה לשמש מגשר בין האוצר לחרדים וכדי להפעיל לחץ על משרד ראש הממשלה, יו"ר הקואליציה, יריב לוין, ועל יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, כדי שיאפשרו את חידוש דיוני ועדת הכספים. בין היתר ביקש אריאל להפעיל סעיף מיוחד בחוק שיקצר את משך זמן ההתסייגויות העומד על כ-2,000, ושאליהן נוספות כל הזמן הסתייגויות נוספות.

בנוסף, מבקש אריאל מאדלשטיין לאפשר למליאת הכנסת להתכנס במיוחד ביום חמישי או בשישי כדי לאשר באופן סופי את החוק. לפי שעה הן משרד ראש הממשלה והן הנהלת הקואליציה לא משתפות פעולה עם היוזמה של אריאל, בשל העובדה שלאף אחד מרכיבי הקואליציה אין אינטרס לאפשר ללפיד את הישג אישור החוק. בקרב החרדים קיימת מוכנות למשא ומתן מול אריאל. הסיעות החרדיות דורשות שבתמורה לאישור החוק יוכנס אליו סעיף קבוצות הרכישה המיטב עם הקהל שלהן, לצד דברים נוספים.

שינויים רבים

הנוסח המוצע מטעם ועדת הכספים שהוגש לחברי הוועדה הבוקר (ג'), לנציגי המשרדים הממשלתיים כמו גם לגורמים שונים המעורבים בחוק מציע שורה ארוכה של שינויים שנכון לרגע זה אין לדעת האם יאושרו או לא. הלחץ הגדול שהפעילו היום חברי הוועדה, שמצטרף ללחץ שהופעל בשבועות האחרונים לכל אורך הדיונים, מקשה על הדיון הרציף ועל הגעה לשלב המכריע שהוא ההצבעות לקראת הקריאה השנייה והשלישית בכנסת. בעוד השעון אינו פועל לטובת האוצר, הוא דווקא כן פעל לטובת המתנגדים לחוק כמו גם המסתייגים מהסעיפים השונים שבחסות לחץ הזמן הצליחו להזיז את האוצר מעמדתו העיקשת. כך היה לגבי המעבר מחוק חדש ומלא לשינוי בחוק המע"מ להוראת שעה זמנית בלבד וכך ככל הנראה יהיה גם עם הכללת הבנייה צמודת הקרקע בנוסח הסופי והכללת קבוצות הרכישה.

חשוב לציין שנכון לרגע סגירת הגיליון, ככל הנראה הושגה הסכמה רק לגבי שילוב צמודי הקרקע בהטבת המע"מ, ולא לגבי קבוצות הרכישה. בכל מקרה, צמודי הקרקע יכללו בהטבה רק בתנאי שמדובר בצמודי קרקע שנבנים על ידי קבלן שבונה לפחות 15 צמודי קרקע במתחם מסויים ורק באזורי עדיפות לאומית. נציין שהמשמעות של הכנסת סעיף זה תהיה גם עבודה נוספת לשמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים טל אלדרוטי שיצטרך להכניס לחשובים המקוריים גם נתונים נוספים שלא נכללו בהצעה המקורית. ל'גלובס' נודע כי על פי ההסכמה המתגבשת, ישולבו צמודי הקרקע רק בשלב מאוחר יותר בהטבה כאשר יינתנו 90 יום לניסוח התנאים המדוייקים ולחישוב המ"ר הדירתי הנדרש על ידי השמאי הממשלתי הראשי.

שינויים נוספים שמוצע להכניס להטבת המע"מ מתייחסים בין היתר גם להגדרה של מחוסר דירה, הגדלת סכום המינימום לדירה מוטבת למי שלא שירת למיליון שקל (מ-950 אלף שקל) וגם לשינוי שטח הדירה המוטבת. כך, במקום מי שלא הייתה בבעלותו דירה מאז 1995, מוצע לקצר את משך הזמן האמור ולקבוע כי מחוסר דירה ייחשב מי שלא הייתה בבעלותו דירה בעשר השנים האחרונות. השינוי בשטח הדירה המוטבת מבקש לשנות את ההגדרות מדירות בשטח שבין 60 מ"ר ל-140 מ"ר לדירות שבטווח שבין 60 מ"ר ל-150 מ"ר. אומנם מדובר בשינויים שנראים פעוטים אך משמעותם בפועל היא הגדלת הדירות הזכאיות והרחבת הזכאים מה שיקבל ביטוי גם בשינוי אומדן הפסד ההכנסות של המדינה בשל הגדלת הביקוש כמו גם ההיצע.

נציין כי כמעט כל שינוי בהצעת החוק המדוברת משנה את האומדן השנתי להפסד הכנסות מצד המדינה. אם הנוסח המקורי התייחס לאובדן הכנסות של כ-2.5 מיליארד שקל בשנה, הכללת צמודי הקרקע, למשל, בהטבה תוסיף לאומדן זה כרבע מיליארד שקל נוספים, כפי שהסביר במהלך הדיונים בוועדה סגן ראש אגף התקציבים באוצר ערן ניצן: "הרחבה זו תגדיל את תקציב הצעת החוק בכ-250 מיליון שקל לשנה וצריך לקחת זאת בחשבון".

במקביל, נושא נוסף שנכנס לנוסח המוצע מטעם הוועדה עליו דנו היום בכנסת הוא הכללת קבוצות הרכישה בתוך הטבת המע"מ. לנושא זה הסתייגויות רבות הן מצד האוצר, רשות המיסים וגם הקבלנים ונציגים אחרים שטוענים בין היתר שלא ניתן להכליל את הקבוצות בהטבה משום שאין הם נותנים בטחונות ראויים לרוכשים כמו גם אין הם מעניקים מחיר סופי על פיו יוכל הרוכש לדעת אם יקבל את ההטבה בסופו של יום. מנגד, נציגי קבוצות הרכישה שהשתתפו גם הם בדיוני הוועדה טענו כי משום שב-2011 החליטו ברשות המיסים ובאוצר כי המדינה תראה בחברי קבוצת הרכישה רוכשי דירה ותשווה את חובת המס, אין הצדקה לא להעניק גם להם את ההטבה המדוברת.

נציגי הקבוצות אף הציעו מתווה לאנשי האוצר ורשות המיסים על פיו תחושב ההנחה רק לאחר מסירת הדירה בהתאם לעלותה הסופית. נציין כי נכון לרגע זה, טרם התקבלה הכרעה בסוגיה זו אולם גם נושא זה הוא בעל השלכה תקציבית לא מועטה על אומדן עלות התוכנית החדשה למדינה. כך, התייחס נציג האוצר ניצן גם לעלות המשוערת של הכללת קבוצות הרכישה בחוק ואמר: "המשמעות הכספית של הוספת קבוצות הרכישה להטבת המע"מ היא חצי מיליארד שקל, על פי הערכות שלנו באוצר ומודלים דינמיים שערכנו על בסיס עסקאות שנעשו ב-2013".

עוד אמר ניצן באותו הדיון שהתקיים לפני כשבועיים כי "האומדנים שלנו מדברים כעת על 2.5 מיליארד שקל להטבת המע"מ כפי שהיא אבל ייתכן שהאומדן הזה יגדל. ככל שהמספר יגדל זה טוב מצד אחד כי זה עוד דירות מוטבות שנמכרו אבל במקביל יהיה בור בתקציב כי זה יחרוג מהאומדן ואז שר האוצר יצטרך להחליט מאיפה לקחת את החריגה".

במילים אחרות, שני הסעיפים האמורים בלבד, יקבעו אומדן חדש שיעמוד על 3.25 מיליארד שקל בשנה וזאת ללא הכללת סעיפים אחרים כמו הגדלת שטח, שינוי הזכאות או שינוי המחיר המקסימלי להטבה למי שלא שירת. כאמור, גם סעיפים אלו גם עשויים להגדיל את אומדן אובדן ההכנסות משום שיגדילו את היקף הזכאים להטבה.

חשוב לציין שנכון להיום, אומדן הפסד ההכנסות של האוצר ממיסים כתוצאה מחוק המע"מ במתכונתו הנוכחית שעומד על כ-2.5 מיליארד שקל, כבר נלקח בחשבון תקציב 2015. אולם, במידה והיקף אובדן ההכנסות יגדל בהמשך, אם בגלל הכנסת קבוצות הרכישה, צמודי הקרקע או קבוצות אחרות, יצטרכו באוצר לעדכן את ההפסד האמור ולמצוא לו מקור מוסף שאף אחד לא יודע על חשבון איזה תקציב אחר יצטרך להגיע. במהלך כל הדיונים שהתקיימו בוועדת הכספים שאלו חברי הכנסת מדוע לא ציין האוצר את המקור התקציבי להצעת החוק. גם היועץ המשפטי של הכנסת התבטא בנושא בוועדה ואמר שמדובר בפגם בהצעת החוק. למרות כל זאת, נמנעו באוצר לנקוב במקור הספציפי לסכום האמור.

במקביל לדיונים הסוערים, נתוני המקרו של ענף הנדל"ן ממשיכים ומעידים כיצד ההכרזה על הטבת המע"מ בחודש מארס האחרון הכניסה חלק גדול מענף הנדל"ן להמתנה. כך, קבלנים ויזמים רבים נמצאים במצב בו הדירות שאמורות להיכלל בטווח ההטבה אינן נמכרות ולזה רק נוסף לאחרונה הקיפאון במכירות עקב המצב הבטחוני.

"לצערי, מתנהל בוועדת הכספים דיון ארוך שלא מאפשר לדעת מה יעלה בגורל החוק. מה שקורה בינתיים בפועל הוא שמקריבים כאן את שוק הנדל"ן במדינת ישראל על רקע שיקולים פוליטיים או קואליציוניים שאין בינם לבין פיתרון מצוקת הדיור דבר ולא פועלים לטובת רוכשי הדירות", כך אמר היום ל"גלובס" נציג הקבלנים ביון בועדת הכספים, עו"ד אליאב בן שמעון מנכ"ל התאחדות בוני הארץ. "נותר לנו רק להתפלל שיעבור במושב הנוכחי כי חייבים לשחרר את שוק הנדל"ן שהוקפא בעקבות החוק. אנחנו תמכנו בהצעה ועדיין תומכים בה רק צריך לראות שהיא מצליחה לעבור".

שינויים מוצעים לגבי הטבת מע"מ
 שינויים מוצעים לגבי הטבת מע"מ

אומדן אובדן הכנסות למדינה
 אומדן אובדן הכנסות למדינה