"יש מחדל שאין שדה תעופה בינלאומי חלופי לנתב"ג"

אבישי ברוורמן תקף היום בוועדת הכלכלה את אזלת ידה של הממשלה בנושא שדה תעופה חלופי ■ גיורא רום: "אנחנו ברת"א הוצאנו מסמך ברור שהבהיר את הצורך בשדה תעופה בינלאומי שני בצפון"

אבישי ברוורמן / צלם: איל יצהר
אבישי ברוורמן / צלם: איל יצהר

"אין ספק שבמדינת ישראל יש מחדל שאין שדה תעופה בינלאומי חלופי לנתב"ג" - כך אמר היום (ג') יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן, בדיון מיוחד שכינסה הוועדה בנושא הרחבת התשתיות וסיוע לחברות התעופה הישראליות לנוכח המגבלות בתעופה ובחינת העתקת הפעילות של נתב"ג לשדה התעופה בעובדה.

ברוורמן תקף בדבריו את אזלת ידה של ממשלת ישראל בסוגיית השדה החלופי: "מזמן בממשלת ישראל כל אחד לעצמו. עודף בירוקרטיה. אין פרויקטים לאומיים. לא מתקדמים. אם לא רוצים להגיע למצב שאין איפה לנחות ולהמריא, צריך לקבל החלטה על הקמת שדה משלים נוסף. הגיע הזמן לחתוך את הבירוקרטיה ולהקים שדה. אי-אפשר להמשיך כך מסיבות ביטחוניות".

גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), אמר בוועדה: "אנחנו ברת"א הוצאנו מסמך ברור שהבהיר את הצורך בשדה תעופה בינלאומי שני בצפון. היו אנשים באמת טובי לב אך לטעמי חסרי מושג, שחשבו שזה צריך להיות בדרום. ישבתי גם איתך, ברוורמן, ואחרי שעה וחצי שינית את דעתך וזה היה לי לכבוד. בשנה וחצי האחרונות שכנענו גם את מערכת הביטחון וגם שר התחבורה קיבל את זה ששדה התעופה הבינלאומי השני צריך להיות ברמת דוד בצפון. השדה הצבאי צריך להפוך לשדה אזרחי שיאפשר לחיל האוויר להשתמש בו באופן חלקי. אני חושב שהשדה צריך להיות רק בצפון ולא או וגם בדרום".

שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, נדרש להתייחס בוועדה למחדל אחר: חוסר תפקודו של שדה התעופה בעובדה, אשר שימש השבוע - בעקבות החלטת משרד התחבורה ורשות שדות התעופה - כמעין שדה חלופי לנתב"ג המאפשר לחברות תעופה זרות שרצו בכך לנחות ולהמריא מדרום הארץ מסיבות ביטחוניות. "עובדה הוא שדה צבאי. יש בו בסך הכל 4 עמדות חניה למטוסים אזרחיים ובאישור מיוחד הוספנו עוד שניים. הנוסעים הגיעו באיחור שלא קשור לשדה התעופה ונוצר עומס שעובדה לא יכול היה לעמוד בו". לשאלתו של ברוורמן: "עכשיו שיש לך את כל המידע, האם היית פעול באותה דרך?". זכאי אמר בתשובה: "הייתי עושה את זה אחרת חד-משמעית. ביצענו תחקיר. כל הלקחים הופקו כאשר הלקח המרכזי שהופק מהאירוע הוא שאנחנו צריכים להתאים את יכולת הקליטה של עובדה לכמות הנוסעים". ולסיכום הנושא אמר ברוורמן: "היו כשלים על רקע עודף הביקוש לעובדה. הייתם צריכים לצפות שזה יקרה. זה גרם סבל אבל מקווים שבעתיד ימצא פתרון".

באשר לפיצוי של נוסעים שנתקעו בשדות תעופה אחרי שחברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן לארץ, שאל ברוורמן את זכאי האם מדינת ישראל יכולה לדרוש מהזרות פיצוי עבור הלקוחות? תשובתו: "לנוסעים שמורה הזכות לתבוע את חברות התעופה הזרות. אני לא משפטן, אני לא יודע". אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שנכח אף הוא בדיון הציע דרך אחרת: "לאפשר לחברות התעופה האלה סלוטים (זמני המראה ונחיתה. ס.פ) בעדיפות נמוכה". זכאי בתגובה: "אנחנו לא בפעילות ענישה עכשיו". גם נציג משרד התחבורה בדיון, רון כלפון, ציין כי "המדינה לא יכולה לדרוש פיצוי מחברות התעופה הזרות כי אין לה סמכויות וגם החוק הישראלי בנושא החליט שהפיצוי הוא אזרחי ולא אכיפתי".

דוד מימון, מנכ"ל אל על, דיבר בוועדה על מצבה של אל-על בעקבות "צוק איתן": "יש עצירה מוחלטת של תיירים בחודשים הקרובים. ההזמנות היחידות, טפטוף קטן של יהודים מהעולם שבאים להזדהות. הישראלים - בהתחלה הייתה יציאה יפה אך ככל שהמבצע נמשך - יש פגיעה גם כאן. אין מצב רוח לטוס. לפני כשבוע דיווחנו על הפסד הכנסות צפוי של כ-50 מילון דולר".

עוד אמר מיימון כי "אם המבצע ימשך ממשלת ישראל צריכה לדון בסיוע דחוף לחברות התעופה הישראליות ובכלל לענף התיירות כמו למשל צמצום אגרות שונות שחברות התעופה משלמות לנתב"ג בהיקף של עשרות מיליונים בשנה. גם נתב"ג נפגע והממשלה צריכה לפצות אותו". עוד קרא לחייב את עובדי משרדי הממשלה לטוס כחול-לבן. "שר התחבורה הציע להורות לפקידי ממשלה לטוס כחול-לבן, אך לצערי טרם התקבלה החלטה. היום כל משרד ממשלתי פונה לסוכנות הנסיעות שלו שמחליט היכן יטוסו העובדים. ושתדעו שהם טסים גם בטורקיש איירליינס שתקעה אלפי נוסעים בטורקיה".

ברוורמן צידד במימון: "הוועדה מצטרפת לפניה לחשבת הכללית באוצר לאפשר לנציגי ממשלת ישראל במובן הרחב של המילה לטוס כחול לבן בשנה הקרובה". לשאלתו של ח"כ יעקב ליצמן האם חברות הביטוח העלו את תעריפי הביטוח לחברת אל-על השיב מימון: "חברות הביטוח שמבטחות את אל על פנו אלינו ושאלו אותנו שאלות קשות. הפרמיה לא התייקרה והביטוח גם לא הוסר, זה לא המצב כרגע, אבל אם זה יקרה אנחנו בצרה צרורה".

באשר לבקשת חברות התעופה הישראליות להאריך את זמני הטיסה בנתב"ג, השיב רום, מנהל רת"א: "בתעופה אין מושג כזה רק חברות ישראליות. לתעופה יש אתיקה של התנהלות. אתה לא מנהל שום דבר רק לחברות ישראליות. אם לפתוח את הלילה או לא, אני צריך לחשוב על זה ולראות את היתרונות והחסרונות". ועל השימוש בטרמינל 1 השיב זכאי, מנהל נתב"ג: "נשקול ונודיע".