מתיחות סביב איוש תפקידים בכירים ברשות מקרקעי ישראל

זאת, לאחר שבמכרזים האחרונים השתתף וזכה מועמד יחיד

חמי כסיף / צילום: גיל יוחנן
חמי כסיף / צילום: גיל יוחנן

על רקע מתיחת פנים בצמרת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וחילופי אישים בתפקידים הבכירים, גורמים בהנהלה מדווחים על אווירה מתוחה בישיבות ההנהלה ועל פגיעה באמון בהליכי המינויים לתפקידים בכירים. זאת, כיוון שבמכרזים האחרונים לתפקיד מנהל החטיבה העסקית ולתפקיד מנהל חטיבת השירות, השתתף וזכה מועמד יחיד. כך נודע ל"גלובס".

עדיאל שמרון, מי שהיה מנהל מרחב מרכז מפברואר 2012, נבחר ביום ב' לתפקיד מנהל החטיבה העסקית, התפקיד החשוב ביותר ברמ"י אחרי המנכ"ל. עו"ד שמרון, שעבד עם מנכ"ל רמ"י בנצי ליברמן במסגרת "תנופה" לטיפול במפוני רצועת עזה, נבחר במכרז פנימי, והיה המתמודד היחידי במכרז. מרחב מרכז הוא החשוב ביותר במרחבי רמ"י, ומינויו של שמרון יביא למכרז גם לתפקיד מנהל מרחב מרכז.

גם לתפקיד מנהל מחוז ירושלים צפוי מכרז חדש, אחרי שנגד המנהל הנוכחי עו"ד חמי כסיף הוגש באמצע יולי כתב אישום בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך ומסירת ידיעה כוזבת למוסד תכנוני, בהקשר לעבירות בנייה בביתו בנחלה במושב בית חנן. למעשה, במרחב ירושלים אין מנהל מאז שכסיף הושעה לפני שמונה חודשים מתפקידו על ידי נציבות שירות המדינה.

לתפקיד מנהל חטיבת השירות, השני בחשיבותו ברמ"י, נבחר לאחרונה נסים אברהם, שכיהן בתפקיד מנהל אגף תורה ונהלים. אחרי שהמכרז הראשון לתפקיד נכשל בהיעדר מועמד שעומד בקריטריונים, בוצעה הקלה גדולה בתנאי הסף, בקריטריונים של כישורים בתחום וניסיון ניהולי, ואברהם זכה כמועמד יחיד במכרז. עו"ד אברהם החליף את אודי חן, שהיה מנהל אגף מערכות מידע בבנק דיסקונט והתפטר ביולי 2013 אחרי שישה חודשים בתפקיד מנהל חטיבת השירות. בעקבות מינויו של אברהם צפוי מכרז חדש לתפקיד מנהל אגף תורה ונהלים.

בישיבת ההנהלה האחרונה התגלע ויכוח קשה בין המנכ"ל בנצי ליברמן לבין החשבת חני גד, הטוענת כי לא מתקיים הליך ראוי של עדכון שומות קרקע, דבר הגורם הפסדים לרמ"י. בעמדתה תמך גם ישראל סקופ, מנהל חטיבת השמירה על הקרקע. איציק ישראלי, מנהל אגף פיתוח, שקל לאחרונה לעזוב את רמ"י בנימוק שמדירים אותו, כולל במגעים עם הרשויות המקומיות.

מבקר הפנים ברמ"י עזרא גרינבאום טען שלדעתו אין ברמ"י מערכת איזונים ובלמים ראויה, ולדעתו שותפה יו"ר ועד העובדים עו"ד גיל איזנשטיין-קנה. גרינבאום אף התריע על מעורבות פסולה של יזם המקורב לבכיר ברמ"י במכרז קרקע חשוב ביו"ש. היועץ המשפטי עו"ד ינקי קוינט מתנגד בחריפות להסדרים המוצעים לאדמות הקיבוצים ושיוך הדירות בהן.

מרמ"י נמסר: "האווירה ברשות מצוינת לאור התקדמות יישום הרפורמה, העמידה ביעדי השיווק וקידום הסכמי הגג. כל המכרזים נערכו כדת וכדין ונבחרו מועמדים מצוינים לתפקידים המדוברים. רמ"י גאה בשקיפות שהיא מפגינה. יש מחלוקות על רקע מקצועי וההכרעה מתקבלת על פי עמדת הרוב.