"הפתעה" למפעלים בדרום: תעריף הגז הטבעי מזנק

מדובר בעדכון של החלטה ישנה שקיבלה מועצת רשות הגז במאי 2012, לפיה יועלו תעריפי החלוקה מ-3.7 אגורות לקוב ל-5.1 אגורות ■ אלא שלפני שבוע הודיעה הרשות במפתיע כי החליטה להעלות את התעריף ל-7 אגורות לקוב

מפעל כיל / צילום: איל יצהר
מפעל כיל / צילום: איל יצהר

אם לא די בצרות שנוחתות בימים האחרונים על המפעלים בדרום נחתה על המפעלים שהתחברו לגז טבעי בנגב "הפתעה" מכיוון בלתי צפוי: רשות הגז במשרד התשתיות החליטה להעלות את התשלום לחברת חלוקת הגז בנגב חברת נגב גז טבעי .

מדובר בעדכון של החלטה ישנה שקיבלה מועצת רשות הגז במאי 2012 לפיה יועלו תעריפי החלוקה מ-3.7 אגורות לקוב ל-5.1 אגורות. אלא שלפני שבוע הודיעה הרשות במפתיע כי החליטה להעלות את התעריף ל-7 אגורות לקוב.

לטענת תעשיינים, מדובר בהוצאה נוספת היכולה להגיע בקלות למאות אלפי שקלים בשנה למפעל בינוני או מיליונים על-פני מספר שנים.

בעלי המפעלים בדרום שמתמודדים בחודש האחרון עם האתגר של ירי הרקטות והלחימה ברצועת עזה, זועמים במיוחד על כך שניתנה להם שהות קצרה ביותר להגיב לשימוע. רשות הגז שפירסמה את ההחלטה לשימוע ב-22 ליולי הקציבה שבועיים בלבד להגיב עליה.

מאחורי המהלך של רשות הגז עומד הרצון לתמרץ את חברת חלוקת הגז בדרום להרחיב את פעילותה - תוך ניצול האפשרות לעדכן את התעריף חמש שנים לאחר מתן הרישיון. ואולם לדברי מוטי סיגל הרכז האקדמי של מכללת רופין שפתחה השנה תכנית ללימודי גז אין צורך בתמריץ: "חברות החלוקה מתאמצות ממילא לחבר כמה שיותר מהר כי יש להם חובות בעשרות מיליונים לבנקים. אם יש בעיה - זה ריבוי הסטטוטוריקה".

ממשרד התשתיות הלאומיות נמסר בתגובה כי חברת נגב גז טבעי, בעלת רישיון חלוקת גז טבעי בנגב, בהיותה חלוצה בתחום, התמודדה ועדיין מתמודדת עם חבלי הלידה של הקמת רשת חלוקת הגז הטבעי בלחץ נמוך, תחום חדש ומתפתח גם לרשות הגז הטבעי ולמוסדות התכנון".

במשרד אומרים למשל כי הגדילו את היקף הצנרת שהחברה נדרשת להקים על חשבונה מ-90 ל-200 קילומטרים "דבר שגרם להשקעות בהיקפים מהותיים לבעלת הרישיון, כולל בהקמת קווים חדשים, שלא תוכננו בהצעה המקורית".

במשרד מציינים כי משקלו של תעריף החלוקה בנגב מהווה רק 8% בלבד ממחירו הסופי של הגז לצרכנים. לעניין תקופת השימוע - נמסר כי "הרשות תשקול הארכת מועד השימוע בהתאם לבקשות".