החרדים: נטרפד את חוק מע"מ 0% גם במושב הבא

שר האוצר לפיד הצהיר שהחוק יעבור באוקטובר ויחול רטרואקטיבית, אך החרדים לא מתרגשים ■ ח"כ משה גפני: "זה חוק רע שלא יוזיל את מחירי הדירות, זה גם מה שהסבירו הכלכלנים"

משה גפני / צלם: איל יצהר
משה גפני / צלם: איל יצהר

לאחר שהצליחו לטרפד את אישור חוק המע"מ 0% לרוכשי דירה ראשונה של שר האוצר, יאיר לפיד, מבטיחים חברי הכנסת החרדים כי גם במושב הבא של הכנסת יעשו את מירב המאמצים שהחוק לא יאושר.

"אם רק ינסו להעביר שוב את החוק נפעיל את כל הארסנל שלנו גם במושב הבא", אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ל"גלובס".

כפי שפורסם ב"גלובס", בעקבות למעלה מ-2,000 הסתייגויות לחוק שהגישו חברי הסיעות החרדיות, במטרה לעכב את אישור החוק, תצא היום הכנסת לפגרה מבלי שהחוק, הנחשב לחוק הדגל של יש עתיד, יאושר סופית. במחאה, החרימו היום חברי הכנסת של יש עתיד את דיוני המליאה.

אם יתעקש לפיד להעביר את החוק חרף ההתנגדויות מכל קצוות הקשת שהוא זוכה להן, יאושר החוק באופן סופי רק באוקטובר, עם תחילת כנס החורף של הכנסת. עם זאת, קיימת אפשרות שבמהלך התקופה הזו יוחלט ביש עתיד למשוך את הצעת החוק, שמלכתחילה זכתה לביקורת חריפה הן בכנסת והן על ידי גורמי המקצוע.

"מדובר בחוק רע, וזה מבלי להתייחס לבעיות המוסריות שההצעה מביאה איתה", מסביר גפני את התנגדות החרדים להצעה. "זה חוק רע שלא יוזיל את מחירי הדירות, זה גם מה שהסבירו הכלכלנים", אמר גפני, כשברקע מערכת היחסים העכורה בין החרדים ללפיד בעקבות אישור חוק הגיוס, היא שהביאה להתגייסותם להתנגדות לחוק.

אמש, כשהתברר שהחרדים חברו לאנשי הקואליציה ולאנשיו של ראש הממשלה, נעשו ניסיונות אחרונים להציע לחרדים הקלות במסגרת החוק שייטיבו גם איתם. בין היתר הציעו אנשי האוצר להעלות את גובה סכום הדירה שחרדים יוכלו לרכוש ל-1.2 מיליון שקל על מנת לזכות בהטבה, אולם החרדים סירבו.

לקראת השעה 23:00, בתום שיחה לילית בין שר האוצר, יאיר לפיד, ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, הוסכם כי הליך חקיקתו של החוק ייעצר, ודיוני ועדת הכספים בסעיפי החוק יימשכו במהלך פגרת הקיץ של חברי הכנסת שמתחילה מחר.

עד לשעה 23:00 עוד עשו שר האוצר ושר השיכון, אורי אריאל, ניסיונות להביא לאישור החוק במושב הנוכחי. לפיד, בבקשה לראש הממשלה שישכנע את יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין שיאשר את ישיבת ועדת הכספים אמש במטרה לקיים הצבעות על החוק, ואילו אריאל, השקיע במקביל מאמצים להביא לכינוס הוועדה ולשכנע את חברי הכנסת החרדים למשוך את 2,000 ההסתייגויות שהגישו, הסתייגויות שנועדו למשוך זמן במטרה למנוע את אישור החוק במושב הנוכחי.

לפיד ואריאל לא זכו לשיתוף פעולה מצד אנשי משרד ראש הממשלה וראשי הנהלת הקואליציה, וסמוך לשעה 22:00 השיב מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט, לאריאל כי "ועד עובדי הכנסת" לא מאפשר את כינוסה של ועדת הכספים במהלך הלילה. לנוכח התשובה היה ברור כבר לכל הצדדים כי בקואליציה לא מעוניינים לנקוף אצבע כדי להעביר את החוק, ואף ההיפך.

גורמים ביש עתיד מסרו אמש כי "גם אם החוק יאושר רק במושב הכנסת הבא, הוא יחול רטרואקטיבית".