"המצב בשוק הנדל"ן קשה, קבלנים לא מוכרים דירות"

גורמים בשוק הנדל"ן ובכנסת מגיבים לכישלון העברת חוק מע"מ 0% לפני היציאה לפגרה ומזהירים מהמשך הקיפאון בשוק

התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף
התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף

תוכנית מע"מ בשיעור אפס לא תעבור במושב הנוכחי אולם לא ירדה מהפרק. היום הבהיר שר האוצר כי התוכנית תמשיך ותקודם ובכוונתו להעביר אותה כבר בתחילת מושב החורף של הכנסת שנפתח ב-23 באוקטובר. בינתיים, הקבלנים יצטרכו להמשיך ולספוג את הקיפאון במכירת הדירות שהחל בעקבות ההכרזה על התוכנית והתגבר לאחרונה בשל המלחמה בדרום.

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, הגיב היום לדחיית תוכנית מע"מ בשיעור אפס ואמר שבכוונתו לפנות לראש הממשלה בנידון: "הדיונים על מע"מ אפס נוצלו באופן ציני על ידי חברי הכנסת לצרכי סחיטת משרד האוצר. כל זאת על גבם של הזוגות הצעירים. זה עצוב לראות את זה כאזרח במדינת ישראל, במיוחד בתקופה של לחימה".

עוד הוסיף בובליל ואמר כי דחיית החוק תגרום כעת למשבר אמון בין הרוכשים לממשלה: "אזרחי ישראל יאבדו את האמון בהכרזות של השרים על תוכניות שיורידו את מחירי הדיור כמו תוכנית המע"מ ותוכנית מחיר מטרה שגם תידחה. השרים הבטיחו שהמחירים ירדו ועכשיו יחששו הרוכשים שמדובר בהבטחות סרק ולממשלה אין באמת יכולת להעביר את התוכניות. הענף נמצא בקיפאון כבר ארבעה חודשים, הרוכשים חיכו להבטחות השרים ולא קנו דירות והקבלנים והיזמים לא יצאו בפרויקטים חדשים. יש ירידה ברכישות ותהיה גם ירידה בהתחלות הבניה. מדובר בנזק אדיר לכלכלת ישראל. לצערי נראה עכשיו שכל הבטחות הממשלה יטפחו על פני הרוכשים שיגלו שהמחירים רק ממשיכים לעלות".

במכתב ששלח בובליל היום לראש הממשלה בנימין נתניהו נכתב: "מלחמת ה"אחים" של מפלגות בנט-לפיד פוגעת היום במשפחת אזרחי ישראל כולה. טוב היה אם את המלחמות שלהם הם היו משאירים לתקופת הבחירות. מנהיגותך והתערבותך, אדוני ראש הממשלה, נדרשות על מנת להחזיר לדיון על פתרון מצוקת הדיור את האינטרס הציבורי ולהסיר מסדר היום שיקולים מגזריים ומפלגתיים, שעה שאזרחי ישראל מאבדים את האמון ביכולתה של ממשלת ישראל, בראשותך, לפתור את מצוקת הדיור".

"הנזק הכבד שנעשה לענף הנדל"ן החל כבר ביום בו הציעה הממשלה להעניק פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה היות והממשלה לא הכריזה כי ההטבות יינתנו מיום הצעת החוק אלא מיום אישורו. החלטה זו גררה עמה קיפאון בשוק הנדל"ן עקב המתנה וציפייה של זוגות צעירים למתן ההטבה", כך אמר היום אבנר לוי יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים. "למעשה, אי החלת החוק מיום הצעתו היוותה את אחד הגורמים העיקריים ליצירת האטה חריפה ברכישת הדירות במשק, היות ופרויקטים עומדים ומדובר בנזק מצטבר של עליות מחירים. נזק שנראה כי שר האוצר יאלץ לגשר על השלכותיו באמצעות פתרונות תקציביים ויצירתיים אחרים. המתנה נוספת לאישור והחלת החוק תעצים את הנזק ותפגע בציבור הרוכשים, כל אלו כמובן מלווים בתזמון לא אידיאלי להנחת ההצעה, כאשר נוצרו נזקים תקציביים נלווים והכרחיים של הלחימה".

"טוב שהחוק נעצר"

אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת מנרב אמר היום כי המשך הקיפאון עלול לפגוע בקבלנים הקטנים: "אי אישור חוק מע"מ בשיעור אפס בשלב זה ימשיך את מצב הקיפאון ששוק הנדל"ן נתון בו. במידה וימשך המצב, אני צופה שקבלנים קטנים עלולים להידחק מהשוק החוצה. מעבר לכך, כפי שכבר אמרתי בהזדמנויות שונות בעבר, חייב להיות פתרון על. אם רוצים באמת לשנות או לתקן את נושא הדיור בארץ, צריך להתייחס לכך בהתאם ולשבת עם צוות של מומחים בענף, כל אחד מהמגזר שלו ,ולתכנן תכנית כוללת שתהיה נכונה לכלל מערך הדיור בישראל. חוק המע"מ ממילא יכול לתת פתרון לציבור מאוד ספציפי ומצומצם בישראל, הבעיה היא שכעת השוק נתון פעם נוספת במצב של חוסר ודאות וקיפאון ואמון הציבור ביכולתה של הממשלה לפעול להורדת מחירי הדירות, מתערער פעם נוספת".

חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה), הגיב גם הוא לדחיית חוק המע"מ ואמר היום כי: ״לפיד מדבר גבוהה גבוהה על החיילים המשרתים ויוצר אשליה אצל 100 אלף זוגות צעירים כאילו כל מי שעשה צבא מקבל הטבה. מה שהוא שוכח לספר זה שאין לו 100 אלף דירות לתת, אפילו לא 10% מזה. טוב שהחוק נעצר כדי לחשוב איזה צעדים אפקטיביים אחרים להורדת המחירים אפשר לעשות ב-3.5 מיליארד שקל".

מיקי זיסמן, מנכ"ל חברת קרדן נדל"ן: "המשמעות של אי אישור חוק מע"מ אפס בטווח המיידי מצביעה על המשך הקיפאון שקיים במשק כבר למעלה מחצי שנה. לא רק שזוגות צעירם יושבים על הגדר ולא רוכשים דירה אלא גם משפרי הדיור, שחוששים שלא יצליחו למכור את דירת היד שנייה שלהם. ההתנהלות של הממשלה והכנסת בנושא ממשיכה לפגוע באמון הציבור כי על פניו חלק מהשיקולים שמונעים כרגע את האישור הם לא ענייניים בלשון המעטה. נוסיף על זה את המצב הביטחוני שפוגע ביכולת של הקבלים לעמוד בלוחות הזמנים ומצד שני לשווק פרויקטים חדשים, וזה יוביל בטווח הבינוני להקטנת ההיצע שגם כך אינו גדול וכולם יודעים מה המשמעויות - אולי המחירים לא יעלו, אבל לבטח לא ירדו. אני מעריך שהמשך המצב הזה עלול להוביל לקריסתן של חברות קטנות , הן יזמיות והן חברות ביצוע. חשוב מאוד שהן המערכת הבנקאית והן הממשלה יתנו את תשומת ליבן לעניין הזה".

עמיר רחלבסקי, בעלים ומנכ"ל חברת הבנייה גרופית, אמר היום: "דחיית ההחלטה לגבי מע"מ 0% לחודש אוקטובר גורמת לנזק רב לענף הנדל"ן גם מבחינת הרוכשים וגם מבחינת הקבלנים. זה משמעותי עוד יותר עכשיו בשל הלחימה שהשפיעה לרעה על המשק בכלל. ענף הנדל"ן נמצא בקיפאון כבר מחודש מרץ והלחימה של השבועות האחרונים העמיקה עוד יותר את הקיפאון בשוק הנדל"ן. הקיפאון הזה ימשך עוד חודשים רבים ולא ייעצר עם העברת החוק באוקטובר, מהסיבה הפשוטה שהחוק כולל בתוכו דברים רבים לא ברורים, שייקח עוד חודשים רבים להסדיר אותם ורק אחר כך ניתן יהיה ליישם את החוק. בין הסעיפים הלא ברורים בחוק יש את חוסר הבהירות בנוגע למפרט הטכני של דירה מוטבת, מה קבלן צריך לעשות מהבחינה התכנונית כדי שדירה תחשב ככזו. לכך נוסף, גם עניין הערכות השמאי לפי אזורים שעדיין לא נקבעו. גורם מעכב נוסף הוא, שהיזמים לא יודעים איך צריך להגיש את התוכניות לקבלת היתר בניה לדירות מוטבות, גם כך תהליך כזה לוקח בין שנה לשנתיים ולכן כל חודש שנדחה במתן ההחלטה מעכב את הגשת התוכניות בהרבה זמן".

"קיפאון מוחלט"

ראול סרוגו, מנכל חברת סרוגו ויו"ר ארגון קבלני ראשל"צ: "חבל שהחוק לא יעבור, אמנם החוק לבדו לא יפתור את מצוקת הדיור, אבל אין ספק שהטבת המע"מ עוזרת לרכישת דירה לזוגות הצעירים. ההשפעה של אי האישור היא לצערי שלילית על הענף הואיל מאז והוכרז על הטבת המע"מ השוק נכנס לקיפאון מוחלט, כולם קיוו שבספטמבר יעבור החוק והקונים היו אמורים לחזור לשוק.

"אני קורא לאוצר להחיל את הטבת המע"מ החל מ-1 בספטמבר גם אם החוק יבוא בשלב מאוחר יותר על מנת שהשוק יחזור למסלולו. חייבים לשחרר לחץ, מפני שגם כך, אותם אלו שישבו על הגדר עד כה, יחזרו לשוק בבת אחת וכתוצאה מכך יעלו המחירים. בנוסף, המלחמה בעזה גרמה לקיפאון כמעט מוחלט לשוק, המסב נזק לענף ולמדינה שלא גובה מיסים. מכאן שהמשך קיפאון בשוק, יכול להחריף את הבעיה. משרד האוצר חייב לקחת אחריות. אפשר לכנס את הכנסת ולאשר את החוק גם בפגרת הקיץ. אני מציע שיתעשתו כולם, גם האוצר וגם ועדת הכספים על מנת שהחוק ייכנס לתוקף. המצב בשוק קשה, קבלנים לא מוכרים דירות, במיוחד מי שבונה באזורי הפריפריה והדרום".

"מטרת חוק מע"מ בשיעור אפס, על פי הצהרות האוצר, הייתה אמנם להוריד את מחירי הדיור בישראל, אך בפועל, צוואר הבקבוק שנוצר בשוק הנדל"ן בעקבות ההמתנה של הרוכשים להחלטה מביא שוב לגידול בביקושים לצד ההיצע הנמוך. על מנת להביא לשינוי אמיתי במצב השוק ולהורדת מחירים צריך היה לקדם את הצעת החוק לפני שיוצאים בשלל הצהרות וכותרות פופוליסטיות", כך אמר היום נדב בריח, סמנכ"ל השיווק בחברת נווה העיר.

לדבריו, "כעת, עם יציאת הכנסת לפגרה, לפני אישור הצעת החוק, נוצר מצב שהזכאים להטבה שהמתינו עם רכישת הדירה לחודש ספטמבר חיכו לשווא. אותן משפחות צעירות העומדות בקריטריון ההטבה עלולות לצאת מופסדות, שכן ייתכן ופספסו הזדמנויות לרכישת דירה ספציפית העונה על צרכיהם. אם כבר נוצרת דחייה בכניסתו של חוק המע"מ לתוקף, ראוי שמקבלי ההחלטות יטפלו בנושא הגדלת ההיצע, ויפה שעה אחת קודם, אחרת אנו עלולים לראות עלייה שוב במחירי הדירות. ברור לכל כי בכדי להביא לאפקטיביות של תוכנית יישום המע"מ יש ליצור במקביל הגדלה משמעותית של היצע הדירות באופן ניכר".

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו: "ציפינו שהחקיקה תיכנס לתוקף כבר במושב הכנסת הנוכחי, ומסתבר שזה יהיה רק במושב הבא, ולכן ההאטה בשוק תימשך. השילוב של דחיית חוק המע"מ והמלחמה הממושכת הקפיאה לחלוטין את הפעילות בשטח ובמשרדי המכירות, ואנחנו לא רואים את האור בקצה המנהרה".

לדברי נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ: "מאז ההכרזה על חוק המע"מ הפעילות ירדה משמעותית, ומאז שהחל המבצע בעזה אנו עדים לקיפאון מוחלט. בעוד שאנחנו וחברות גדולות נוספות נשרוד את המצב, אני חושש שהיציבות של חברות קטנות יותר תיפגע".