שער המגזין "ניוזוויק": יהודים נמלטים שוב מאירופה

הפגנות נגד מבצע "צוק איתן" בערי אירופה הופכות להפגנות אנטישמיות אלימות

פריז / צילום: רויטרס
פריז / צילום: רויטרס

כתבת השער של השבועון האמריקאי "ניוזוויק" מתארת השבוע את האנטישמיות באירופה הקלאסית, תחת הכותרת "אקסודוס: למה יהודי אירופה שוב נמלטים?".

על שער המגזין מופיע תצלום של עולה חדשה לישראל מבלגיה, שאמרה כי "להישאר בבלגיה כבר לא הייתה אופציה" מבחינתה.

הכתבה הארוכה מתארת אירועים אנטישמיים ש"היו שכיחים בשנות ה-30 של המאה שעברה", אך הם התרחשו במזרח פריז החודש. מתוארות הפגנות אנטי-ישראליות בשל מבצע צה"ל בעזה, שהפכו במהרה להתקפות אלימות על רכוש יהודי ויהודים, יחד עם אינתיפאדה פלסטינית ברחובות בירת צרפת.

לפי הכתבה, הגינויים הרשמיים של נבחרי ציבור נגד ההפגנות לא עזרו, והמהומות חזרו על עצמן, ובצפון פריז צעקו המפגינים "מוות ליהודים", וההפגנה הזכירה את הפוגרומים ביהודים שנערכו ברוסיה במאה ה-19.

לפי "ניוזוויק", לא מדובר רק בהפגנות בצרפת, וגם בבריטניה נרשמת עלייה בהפגנות האנטישמיות על רקע המבצע בעזה.

במקומות נוספים, כמו ברלין ובלגיה, נרשמו תקריות אנטישמיות אלימות, שהתגברו לאור המבצע של ישראל ברצועת עזה.

"ניוזוויק" מציין את הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל שאירע ב-24 במאי השנה, ואת עליית מפלגות הימין הקיצוניות בבחירות לפרלמנט האירופי, בעיקר בצרפת, יוון, הונגריה וגרמניה, כסימנים המעידים על התגברות האנטישמיות ביבשת.

בהונגריה וביוון זכו מפלגות הימין הקיצוני, יוביק והשחר המוזהב, בתמיכה משמעותית גם בבחירות הכלליות; ובהונגריה אף הציע חבר מפלגת יוביק להכין רשימה של כל היהודים במדינה "מטעמי ביטחון לאומי".

סקר: 29% שוקלים להגר

בכתבה מובא סקר שנערך על-ידי האיחוד האירופי ופורסם ב-2013, אשר מצא כי 29% מהיהודים שקלו להגר בגלל תחושת חוסר ביטחון. לפי אותו סקר, יהודים באירופה מתמודדים עם "עלבונות, אפליה ואלימות פיזית, שלמרות מאמצים מצד האיחוד האירופי והמדינות החברות לא נעלמים".

שני שלישים מהנסקרים העריכו כי קיימת בעיה של אנטישמיות באירופה. 76% העידו כי האנטישמיות החריפה ב-5 השנים האחרונות - בעיקר בצרפת, בהונגריה ובבלגיה.

סקר רחב של הליגה למניעת השמצה ב-102 מדינות מצא לאחרונה כי ל-26% מהמשיבים בכל העולם יש עמדות אנטישמיות קיצוניות. לפי הסקר, מדינות ערב הן בעלות שיעור האנטישמיות הגבוה ביותר. ביוון ל-69% מהאוכלוסייה דעות אנטישמיות, בפולין ל-45%, בהונגריה ל-41%, בצרפת ל-37%, בבלגיה ל-27%, בצ'כיה 13%, בריטניה 8%, ובשבדיה רק ל-4%.

שער ה
 שער ה