נמשכת החליבה: הגלייזרים מנפיקים 5% נוספים מיונייטד, יגרפו 150 מיליון ד'

הכסף שיגוייס בוול-סטריט יגיע לכיס של הבעלים האמריקאים, ולא למועדון האנגלי ■ הגלייזרים ישארו לאחר המכירה עם כ-85% מהמניות

משפחת גלייזר, הבעלים של מנצ'סטר יונייטד / צלם: רויטרס
משפחת גלייזר, הבעלים של מנצ'סטר יונייטד / צלם: רויטרס

בכדורגל העולמי יש בעלים שרק רוצים לתת, לתרום ולהפסיד כספים. בפרמיירליג האנגלית אפשר לקחת כמובן את הדוגמאות הבולטות של רומן אברמוביץ' מצ'לסי, או השייח' מנצור מאבו-דאבי, הבוס של מנצ'סטר סיטי. ומצד שני, יש בעלים שמבחינתם מועדון הכדורגל הוא פלטפורמה מצוינת לרווח כספי אישי, ביזנס לכל דבר ועניין.

למשל משפחת גלייזר, הבעלים האמריקאים של מנצ'סטר יונייטד, שממשיכה לדלל את ההחזקות שלה במועדון: אחרי שבאוגוסט 2012 הנפיקה 10% ממניות הקבוצה האנגלית בבורסת NYSE בניו יורק, אמש (ד') הודיעו "השדים האדומים" כי הם מציעים למכירה 7%-5% נוספים.

בכך, הגלייזרים למעשה מנצלים את מחיר המניה המאמיר של יונייטד, שקפץ לאור הסכם חסות ההלבשה החדש שחתמה הקבוצה עם אדידס. מאז פרסום דבר חתימת ההסכם ב-14 ביולי, בסך כולל של כ-1.3 מיליארד דולר (החוזה ייכנס לתוקף בעונת 2015/16 ויימשך 10 שנים), הסתערו בוול-סטריט על המניות של יונייטד שקפצו ב-8%.

במידה ומכירת המניות תושלם בהצלחה, הגלייזרים יגרפו לכיסם למעלה מ-150 מיליון דולר, שכן המניות נסחרות כיום לפי שווי שוק של למעלה מ-3 מיליארד דולר (כ-19.31 דולר למניה, נכון לסגירת המסחר ביום רביעי). ביונייטד הבהירו כי הכסף שיגוייס לא ישמש את המועדון, ולמעשה המשפחה האמריקאית תגרוף את הסכום ישירות לחברה באמצעותה היא שולטת על יונייטד (Red Football LLC), או במילים אחרות - לכיסה.

יש לציין כי גם בהנפקה הראשונית ב-2012, אז גייסה יונייטד כ-230 מיליון דולר - הכסף לא הושקע באופן ישיר במועדון הכדורגל, אלא בעיקר בכיסוי חלק מהחובות שהעמיסו הגלייזרים על יונייטד, עת רכשו אותה ב-2005 בשורה של עסקאות ממונפות תמורת סך של 1.4 מיליארד דולר (790 מיליון ליש"ט). עד סוף עונת 2012/13, השתמשו הגלייזרים ב-628 מיליון ליש"ט מההכנסות הטבעיות של יונייטד לצורך מימון הריביות, המיחזורים, העמלות וההנפקות השונות שנבעו מההשתלטות שלהם על המועדון, כספים שנועדו למעשה לשרת את החובות שהם עצמם יצרו. לאורך השנים הם גבו מדי פעם מקופת יונייטד עשרות מיליוני ליש"ט בודדים כ"דמי ניהול".

נוסיף, כי גם לאחר מכירת 5% האחוזים הנוספים למשקיעים בבורסה - מבנה השליטה במועדון לא ישתנה, והגלייזרים, שבבעלותם גם קבוצת הפוטבול האמריקאית טמפה ביי באקנירס - ימשיכו להחזיק ברוב מוחלט של קולות ההצבעה ביונייטד.

בתוך כך, יונייטד חשפה בפני המשקיעים הפוטנציאליים החדשים כמה פרטים כלכליים חדשים: השווי של ההסכם עם אדידס עומד על 75 מיליון ליש"ט מינימום בשנה - ויכול לצמוח בעוד 4 מיליון ליש"ט בהתאם לביצועים על כר הדשא; במידה והקבוצה לא תצליח להעפיל במשך שנתיים רצופות לשלב הבתים של ליגת האלופות - בשנה שלאחר מכן אדידס תשלם לה כ-30% פחות; כמו כן, התחזית המעודכנת לעונה הקרובה היא הכנסות של 429-434 מיליון ליש"ט, ורווח תפעולי של 128 מיליון ליש"ט.