"למה במחול?" - סדרת מפגשים בין כוריאוגרפים וילדים

■ כוריאוגרפים וילדים נפגשים על הבמה בסדרת "למה במחול?", במקביל לתערוכה "למה?" בנמל יפו ■ מדובר ב"תערוכת סקרנות" ראשונה מסוגה, העוסקת בשאלות רבות מחיי היומיום ומתחומי מדע וידע שונים

תמי ורונן יצחקי / צילום: אלי בן בוחר רננה רז
תמי ורונן יצחקי / צילום: אלי בן בוחר רננה רז

למה אנשים רוקדים? איך מחול עוזר לבטא תחושות אושר, עצב או שחרור ממועקה? מי רוקד, מתי ואיך? למה בנים לא רוקדים (עד שהם גדולים מספיק ומבינים שלא צריך להתבייש?). שאלות שאולי רציתם לשאול ולא ידעתם את מי, יעלו מפגשי מחול של עמותת הכוריאוגרפים, המיועדים לילדים ולכל המשפחה בבימת המחול שבמחסן 2 בנמל יפו, החל מ-7 באוגוסט.

הסדרה, שכותרתה "למה במחול?" מצטרפת כשלוחה של תערוכת "למה?", "תערוכת סקרנות" ראשונה מסוגה, חווייתית, העוסקת בשאלות רבות מחיי היומיום ומתחומי מדע וידע שונים.

התערוכה מתקיימת במבנה סמוך בנמל יפו. סדרת המחול של עמותת הכוריאוגרפים תפגיש ילדים והורים עם כוראוגרפים מובילים, שיצרו פעילות מיוחדת משולבת בקטעי מופע והתנסות, שכל אחד מהם עוסק בפן מסויים הקשור ליצירת מחול.

כך למשל, הכוריאוגרפים תמי ורונן יצחקי יעבירו (ב-22.8 וב-26.8), מפגש שיעסוק בפנטזיה ובמציאות: "לרקוד ולעוף - למה כדאי לנסות?". זהו מופע מחול אינטראקטיבי, שבו הילדים שותפים לדילמות של הרקדן, המבקש לעוף ולא מצליח, לפתרונות שהוא מוצא ולגילוי הקסם שבמחול.

"הפנטזיה של כל רקדן זה לעוף. מרכז המחול שלנו נקרא 'בין שמים לארץ' ואנחנו מאמינים שזה הביטוי המתאים למחול", אומרת תמי יצחקי. "דווקא דרך העיסוק בגוף ובכוח המשיכה, בקרקע ובמאמץ, בשרירים הכואבים, אפשר להגיע לשמיים".

ורונן מוסיף: "הרבה פעמים הילדים עפים עם הדמיון ועולם המבוגרים מגביל ודוחף אותם לקרקע. אנחנו אומרים לילדים: תעזו ותעופו עם זה, לא צריך לחשוש ולהאמין כל-כך למבוגרים. אולי חלק מהם יצאו מזה רקדנים. אולי הם פשוט יגלו את המחול".

המרכז שלהם, "בין שמים לארץ", מנסה לדברי רונן יצחקי "לחפש את החיבור בין העולם היהודי למחול העכשווי. שני עולמות שבתחומי אמנות שונים התחברו יפה - במוזיקה ובתיאטרון, בשירה ואילו במחול פחות הצליח. אנחנו בעצמנו לא דתיים, אבל אנחנו עובדים עם דתיים וזהו חיבור מהותי בעינינו".

השניים מאמינים במסגרת החדשנית של מפגשים עם ילדים והורים, שעומדת בניגוד להפקות הממוסחרות הגדולות: "מבחינתנו לעשות עבודה עם ילדים זו ממש שליחות - יכול להיות שעבור חלק מהם זה מפגש ראשון עם מחול אי פעם, ואנחנו לוקחים את זה כדבר הכי חשוב - להציג איכות".

במפגש הראשון בסדרה, שייערך ביום חמישי הבא (7.8 ב-16:00 וב-18:00), דפי אלטבב (ראיון איתה ראו בנפרד), תדגים את תפקידה ואת חשיבותה של המוזיקה ביצירת המחול. רננה רז תעסוק בתפקידן של שאלות בתהליך היצירה, במפגש שיתקיים ביום שישי (8.8 בשעות 11:00 ו-12:30). דנה רוטנברג תשאל "למה רקדנים זזים במקום לדבר?" מה הם מנסים להגיד? איך אנחנו מבינים מחול? יחד עם הרקדנים תעביר ותמחיש את הקשר בין תנועה לצליל, למילה ולמשמעות (יום שני 11.8 בשעות 16:00 ו-18:00). הכוריאוגרפית נימה יעקובי והמוזיקאי ישראל ברייט מתקילים את השאלה הקשה שמעסיקה את כולנו: "למה ילדים אוהבים מסכים?" ומטפלים באמצעות מחול במשיכה של ילדים לטלפונים ניידים טאבלטים וטלוויזיה תוך קטעי מחול ואימפרוביזציה (יום שלישי 19.8 בשעות 16:00 ו-18:00).

מועדים נוספים, פרטים וכרטיסים בטלפון 03-9021563. מחיר: 60 שקל. מחיר מוזל: 36 שקל באתר באליגם www.baligam.co.il