דייויד בלאט: "אין ספק שאנחנו מוכרחים לפעול בעזה"

הוא יושב על פסגת העולם ב-NBA, אבל בראיון טלפוני ל"גלובס" מודה שהלב נמצא בבית בישראל: "זו המלחמה הכי מוצדקת שלנו שאני זוכר"

"האמת, לא כל כך נוח לי לא להיות בישראל בימים האלה", אומר דייויד בלאט בשיחת טלפון מקליבלנד, ביתו החדש. האמריקאי, שמגיל 22 קשר את גורלו בישראל, מוצא עצמו לפתע בארץ מולדתו כשהוא בסיטואציה מדהימה למדי: מי שלפני פחות משנה עמד מול כמה מחברי הנהלת מכבי ת"א ששקלו לסלקו מהתפקיד, הוא כיום מאמן קבוצת הכדורסל שרבים צופים שהיא תסיים את העונה הקרובה כ"אלופת העולם". כן, זהו אותו בלאט, שבתוכניות הרדיו בישראל רצו לפטר ממש עד לא מזמן, מאמן לפתע את לברון ג'יימס ועוד שורת כוכבי-על צעירים בקבוצה שתרתום אליה את ההתעניינות התקשורתית הגדולה ביותר בעולם הכדורסל.

בראיון טלפוני ל"גלובס" מספר בלאט, 55, על השתלשלות האירועים שהובילה אותו לאמן ב-NBA, על האופן בו קיבל את הבשורה על הצטרפותו של לברון ג'יימס; וכמובן, על המבצע בעזה עליו יש לו דעה ברורה ומוצקה.

***

"כבר לפני הפיינל-פור של היורוליג התחילה התעניינות לגביי מצד קבוצות NBA", מספר בלאט, "אבל האמת היא שלא דיברתי עם אף קבוצה לפני הפיינל-פור". לאחר הזכייה בתואר האירופי במילאנו, החלו להגיע הטלפונים מאמריקה. יוטה (ששמה נקשר כמי שמעוניינת בו) כבר הספיקה להחתים מאמן אחר בינתיים, וגולדן סטייט ווריירס של המאמן החדש סטיב קר רצתה את הישראלי כעוזר מאמן בכיר. בלאט אפילו חשב ברצינות להסכים. אלא שאז הגיעה קליבלנד עם הצעה לה לא יכול היה לסרב: מאמן ראשי, עם חוזה לארבע עונות, ושכר שיכול להגיע ל-20 מיליון דולר.

בעיתונות האמריקאית פורסם לא מעט כי "הקבאלירס ראיינו כמאה אנשים בנוגע לבלאט, לפני שבחרו בו". בעוד ההחתמה של בלאט בהחלט זכתה לעניין תקשורתי בעיתונות הכדורסל בכל רחבי ארה"ב, מה שקרה שבועות ספורים לאחר מכן בקליבלנד כבר זכה למעמד של רעידת אדמה. "ההחתמה של לברון ג'יימס היא משהו בלתי ייאמן", מסביר בלאט. "מהרגע שחתמתי בקליבלנד ידעתי שיש סיכוי כלשהו שלברון יגיע. דיברו על זה. אבל זה היה עדיין מאוד מאוד רחוק. לברון גם היה מאוד חסוי לגבי התוכניות שלו".

כשג'יימס החליט לחזור הביתה ולהדהים את העולם, הוא עשה זאת מבלי לדבר עם בלאט. "הוא לא היה צריך לדבר איתי כדי לדעת עלי מספיק", מסביר המאמן, "אני יודע שלברון בירר לגבי, ובירר היטב. בסופו של דבר הוא לא דיבר כמעט עם אף אחד מהקבוצה לפני שהחליט לחזור לקליבלנד. כולנו לא ידענו. אבל כשהוא החליט - זה היה מדהים. מבחינתי זה כאילו חג החנוכה הגיע מוקדם במיוחד השנה. אבל בסך הכל צריך להבין שהסיפור הזה הוא מעבר אלי או ללברון או לקליבלנד קבאלירס. ללברון יש לא רק השפעה על כל העיר קליבלנד והעיר אקרון (פרבר של קליבלנד שבו גדל ג'יימס - י"ב). לסיפור הזה יש השפעה על כל מדינת אוהיו ובכלל על כל קהילת חובבי הספורט וה-NBA. החזרה הזאת של לברון היא סיפור אגדה אמריקאי".

באבחת החלטה וחתימה של ג'יימס, הפך בלאט ממאמן שייחשב לקוסם אם יצליח להוליך את קליבלנד לפלייאוף אחרי ארבע שנות יובש, לכזה שייחשב לכישלון אם לא יעפיל בעונה הקרובה לפחות לגמר המזרח, כאשר רבים אף מצפים ליותר מזה, כלומר סדרת גמר ה-NBA או אפילו אליפות. סוכנויות ההימורים בווגאס לא משאירות ספק ומעמידות את קליבלנד כמועמדת בכירה לאליפות עם יחס מפנק של 1 ל-3.

- עם לברון ג'יימס אצלך, הציפיות הן בשמיים. איך אתה חי עם הלחץ המטורף שנלווה להחתמה הזאת?

"אני מגיע מ-Land of Expectations (ארץ הציפיות), בעיקר כאשר אתה מאמן את מכבי. אני כל החיים נאלץ להתמודד עם ציפיות גבוהות ביותר בישראל. אז לא מפחיד אותי שיש ממני עכשיו ציפיות בארה"ב".

- ובכל זאת, איך ההרגשה תהיה לאמן את גדול כדורסלני תבל?

"אני חושב שזה יהיה פנטסטי. לברון כבר 10 שנים מוכיח שהוא שחקן קבוצתי, שחקן לוחם, שחקן ווינר, שחקן חכם, ושחקן שמסוגל לעשות המון דברים. אני עוקב אחריו בהנאה ובהתפעלות הרבה שנים, אז ברור שאני מאוד אשמח לאמן אותו".

- עונת ה-NBA אמנם טרם החלה, אבל כמה זה שונה לאמן שם בהשוואה לאירופה?

"אגיד לך את האמת - אני עובד קשה בדיוק אותו דבר. אלא שכאן יש לך הרבה יותר תחומים לפקח עליהם. הכל הרבה יותר רחב ועמוק. הצוות שלך יותר גדול, יש לך יותר שחקנים בקבוצה, יש לך הרבה יותר אנשי צוות טכני, הרבה יותר משחקים בעונה הסדירה, תקופות האימונים ארוכות יותר. הכל פה הוא יותר. אבל העיקרון מבחינתי כמאמן הוא בדיוק אותו דבר".

***

בלאט מנסה להתהלך בין השורות כשהוא נשאל על רכבת ההרים שחווה בישראל בשנה האחרונה, בעיקר לגבי אלו שרצו לראות אותו מחוץ למכבי. אבל המסר שהוא מעביר די ברור. "לגבי אלה שרצו לזרוק אותי ממכבי - אני אפילו לא מגיב. הם לא שווים את ההתייחסות שלי. תמיד ידעתי מה אני שווה, ואני חושב שגם במכבי ידעו. ולכן גם נשארתי שם הרבה זמן והגענו לתוצאות שהגענו. אם לא הייתי מאמן כיום ב-NBA, אז הייתי נשאר במכבי. היו לי הצעות נפלאות מרוסיה וממקומות אחרים, אבל בגלל סיבות שלא בהכרח קשורות לכדורסל או לכסף, הייתי מעדיף להישאר בישראל".

- איך אתה רואה את מכבי של אחרי עידן בלאט?

"מכבי בידיים טובות בכל המובנים. זה מתחיל בהנהלה, נמשך בצוות האימון - אני מאוד מחזיק מגיא גודס ואלון שטיין - ונמשך עם השחקנים. תהיה שם חבורה אתלטית ומוכשרת, ולדעתי מכבי צפויה להציג עונה טובה. אני מאוד אוהב את מכבי, ואני גם חושב ששיניתי משהו במנטליות של המועדון. המנטליות הזו, של חובה לנצח בכל משחק - שיניתי אותה. הבנתי שלא מדובר כאן בסדרה של מרוצי 100 מטר שצריך לנצח בכולם. אנחנו חייבים לנצח במרוץ הגדול, גם אם זה אומר להקריב פה ושם משחקים בדרך".

- והצלחת לשכנע בזה גם את שמעון מזרחי?

"למה תמיד מדברים על מזרחי? אתה חושב שאת האחרים בהנהלה זה קל לשכנע בדברים האלה? אבל זו הייתה דרכי. הייתי מחויב לה. ולשמחתי היא מאוד הצליחה בסיכומו של דבר".

- אז בוא נדבר על דייויד פדרמן, שאמר עליך לא מעט דברי ביקורת בשנתיים האחרונות. אתה לא הגבת בזמן אמת, כעת יש לך משהו לומר?

"אין לי מה לומר גם עכשיו. אני אוהב את פדרמן ומעריך אותו, הוא גם מעריך ואוהב אותי. לכל אחד יש לפעמים התחלקויות ואפשר לומר דברים לא יפים, אבל אני לא בן אדם חלש, ואני לא בן אדם נקמן. אני מביט על הסיטואציה וחושב מה הדבר הנכון ביותר לעשות. ואני החלטתי שמוטב שאני אשתוק ואמשיך לעבוד. בסוף אני אוכיח מי צודק".

- זכית במכבי בכל שלושה התארים בעונה שעברה. עזבת בשיא?

"זה לא ברור?"

- ודווקא עכשיו, כשיש מלחמה בישראל, אתה לא נמצא בארץ.

"זה בדיוק מה שגורם לי לחוש שלא בנוח. תמיד הייתי בישראל ברגעים הכי קשים. מאז שהתחיל מבצע 'צוק איתן' אני מרגיש שהכי טבעי לי להיות בארץ. אבל העבודה שלי כאן ואני חייב להכין את העונה. זה לא פשוט עבורי, כאשר כל הזמן יש מחשבות על מה שקורה בארץ. ממש במקרה יצא ששתי הבנות הבכורות שלי בטיול של אחרי הצבא בעולם. הבן שלי באליפות אירופה לנוער בחו"ל, והילדה הצעירה גם בחו"ל לכמה ימים. אבל כולם אמורים לחזור לארץ, ואני אמור לראות אותם שוב בתחילת אוגוסט. היה לי כרטיס טיסה לארץ עם דלתא, אבל ברגע שהם ביטלו את הטיסות לישראל העברתי לאל על".

- אתה תומך במבצע?

"בלי שום ספק. לדעתי זו המלחמה הכי מוצדקת של ישראל שאני זוכר בשנים האחרונות. מאוד כואב לי על מה שקורה בעזה, אבל אין ספק שאנחנו מוכרחים לפעול שם כדי שבישראל אחת ולתמיד יהיה שקט ונוכל לחיות בשלווה ובשלום".

- אתה חש תמיכה בישראל באמריקה?

"יש תמיכה. לפעמים זה לא מספיק. אבל לדעתי דווקא הפעם יש יותר תמיכה מאשר בעבר".

- דייויד, שיהיה המון בהצלחה בקליבלנד ותודה על הריאיון.

"תודה, ובכיף. והכי חשוב עכשיו שכל החיילים שלנו יחזרו הביתה בשלום ושיהיה שקט ושלום בישראל. תאמין לי, זה יותר חשוב מכדורסל".