לא מלקקים: ירידה חדה בפדיונות הגלידריות בדרום הארץ

אפקט "צוק איתן": מכירות הגלידריות בבאר-שבע צנחו ביולי ב-68% בהשוואה ליולי אשתקד; באשדוד הן ירדו ב-50%; באשקלון - ב-22%; ובת"א - ב-10%

גלידה / צלם: תמר מצפי
גלידה / צלם: תמר מצפי

הגלידריות בדרום הארץ ספגו צניחה חדה במכירות במהלך מבצע "צוק איתן", כשהנפגעות העיקריות הן הגלידריות בבאר-שבע, שמכירותיהן צנחו ביולי ב-68% בהשוואה ליולי אשתקד. באשדוד נחתכו מכירות הגלידריות ב-50%, ואילו באשקלון הן ירדו ב-22%.

גם הגלידריות בתל-אביב ספגו ירידה של 10% - כך עולה מנתוני חברות האשראי שהגיעו לידי "גלובס". עם זאת, בממוצע ארצי עלו מכירות הגלידריות בחודש יולי ב-13%.

עודד בר, מנכ"ל ובעלים של רשת גלידת באר-שבע, אומר כי "יש בעייתיות. חודש יולי הוא בדרך-כלל הכי טוב בשנה, יותר מאוגוסט. יש לנו ירידה של 50% ב-8 סניפים. בבאר-שבע הירידה היא 40% בממוצע, אך יש סניפים שירדו ב-50%.

"בכלל, פחות אנשים מסתובבים. אין לאנשים מצב-רוח ללכת לקניונים, ובקניון מלחה בירושלים, לדוגמה, יש ירידה של 30%, וכך גם בסניף בתל-אביב. אלה החודשים עם המחזורים הגבוהים ביותר, בהם מתחבא חלק הארי מהרווח השנתי שלנו".

- עד כמה זה פוגע ברווח השנתי?

"בסביבות 25% ברווח השנתי. מניסיון של המון שנים, אחרי החורף מחכים תמיד לפסח, כי זו תחילת העונה, ויש לך 'פיק' מטורף שהוא פי שלושה מהמכירות הרגילות. אחר-כך אתה מחכה ליולי-אוגוסט, שבהם אתה מכפיל את המחזורים. ההוצאות קבועות. סניפים שפדו 300 אלף שקל ביולי אשתקד, פדו החודש 150 אלף שקל, שזה הרווח. סניף שפדה 240 אלף, היום הוא ב-130 אלף שקל. אלה עוד בסדר, אבל סניף שמכר ביולי בשנה שעברה 100 אלף שקל וביולי השנה רק 50 אלף שקל, הוא סניף מפסיד.

"בענף שלנו, הגלידריות יראו את המשבר בחודשים אוקטובר-נובמבר, כשיתחיל החורף ואיתו הגירעון, ואין את 'השומן' והעודפים שאתה צובר בדרך-כלל בקיץ. לנו כרשת יש כמה סניפים, וזה פחות בעייתי מאשר עסק שיש לו סניף אחד. אם יעבירו את החוק לפיצוי העסקים, זה לפחות ייתן ביטחון לעסקים האלה, שלא ייכנסו לבעיות בחודשי החורף".

אבי חלוץ הוא זכיין של רשת דלי קרים באשדוד. לדבריו, המכירות ביולי נחתכו ב-50%. לדבריו, "אנחנו מפסידים כסף. אלה החודשים החזקים אצלנו. חודשים יולי-אוגוסט אחראים ל-40% מהרווח השנתי. עברנו שתי מלחמות כאלה ושרדנו, אז יהיה בסדר. ב'עופרת יצוקה' לא הגשתי בקשה לפיצוי. ב'עמוד ענן' הגשתי וקיבלתי תשובה שלא מגיע לנו. עכשיו אני מצפה לפיצוי".

לא מלקקים ירידה בפדיונות הגלידריות
 לא מלקקים ירידה בפדיונות הגלידריות