עתירה: להכריז על "צוק איתן" כמלחמה - ולפצות בהתאם

העותרים, החזית להגנת הציבור וח"כ נחמן שי: "העורף הישראלי כולו ניזוק כתוצאה מן המצב המלחמתי ברצועת עזה, בשעה שירי רקטי מגיע ללב ליבן של ערי ישראל במרכז הארץ, במזרחה ובצפונה"

דיזנגוף סנטר - צוק איתן  / צילום: רויטרס
דיזנגוף סנטר - צוק איתן / צילום: רויטרס

החזית להגנת הציבור וח"כ נחמן שי עתרו לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, בבקשה כי יורה לממשלת ישראל ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, להגדיר את מבצע "צוק איתן" כמלחמה. להחלטה כזו יהיו השלכות כלכליות על העורף כולו.

לפי העותרים, שמיוצגים בידי עו"ד חנוך ארליך, עם פתיחת המערכה בעזה הכריזה הממשלה על "מצב מיוחד בעורף" - אולם החלטה זו, כמו גם ההחלטה בדבר הפעלת משק לשעת חירום, חלה רק על אזור עוטף עזה.

עוד מציינים העותרים כי "ביום 24.7.2014 החליטה הממשלה על 'צעדים לחיזוק העורף כתוצאה מהצרכים הנובעים ממבצע צוק איתן', אולם מלבד הצהרה על כוונות על כך ש'הממשלה רשמה לפניה' כי בכוונת שר האוצר לנקוט צעדים להקל על הציבור, נדרשות פעולות ממשיות מלבד 'הצהרת כוונות' ורישום הודעות של מי משרי הממשלה לפרוטוקול... יתרה מכך, העורף הישראלי כולו ניזוק כתוצאה מן המצב המלחמתי ברצועת עזה, בשעה שירי רקטי מגיע ללב ליבן של ערי ישראל במרכז הארץ, במזרחה ובצפונה".

העותרים טוענים כי "כיום, בשונה ממלחמת לבנון השנייה, רוב תושבי ישראל מצויים בטווח הירי המתמשך ללא הרף של חמאס, ובכלל זה ריכוזי האוכלוסין הגדולים ביותר במרכז הארץ... אזרחי המדינה ותושביה זכאים לכך שהמדינה תפצה אותם בגין נזקיהם הישירים והעקיפים לנוכח האירועים".

ראוי לציין כי סיכויי העתירה להתקבל אינם גבוהים, משום שאם היא תתקבל, תצטרך המדינה לפצות את אזרחי המדינה במיליארדי שקלים, מאילת עד אחרי זכרון יעקב בצפון.