משרד הפנים העביר 75 מ' ש' לוועדות המקומית לתכנון ובנייה

מדובר בסכום ממוצע של 773 אלף שקל לכל ועדה מקומית המהווה מענק ראשוני כמקדמה על חשבון הסיוע התקציבי לוועדה ■ זאת, על מנת לסייע להן להיערך ליישום את תיקון 101 לחוק התכנון הבנייה

גדעון סער / צילום: תמר מצפי
גדעון סער / צילום: תמר מצפי

החל יישום הרפורמה בחוק התכנון והבנייה: משרד הפנים העביר השבוע תקציב ייעודי בהיקף של 75 מיליון שקל ל-97 הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, על מנת לסייע להן להיערך ליישום את תיקון 101 לחוק התכנון הבנייה. מדובר בסכום ממוצע של 773 אלף שקל לכל ועדה מקומית המהווה מענק ראשוני כמקדמה על חשבון הסיוע התקציבי לוועדה.

התקציב שהועבר ישמש את הוועדות המקומיות למימון כח אדם לתפקידים שונים כמו בודקי תכניות והיתרים, מפקחים, מתכננים, מידענים (מוסרי מידע), וכן למימון ציוד ותוכנות מחשוב שיקדמו את עבודת הועדה כגון העלאת כלל המידע התכנוני למערכות ממוחשבות והפיכתו לזמין ונגיש, ציוד קצה לעובדי הוועדה ועוד. התקציב הועבר לכל רשות על פי קריטריונים שהוגדרו מראש, תוך התחשבות באיתנות הכלכלית של הרשות המקומית.

"המענק נועד לאפשר לוועדה לבצע בצורה מיטבית את תפקידיה באמצעות תוספת כוח אדם וציוד, בנוסף להכשרה ולהדרכות שצוות משרדי מעביר את הוועדות המקומיות השונות". ציין שר הפנים גדעון סער במכתב ששיגר ליושבי ראש הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, "אני סמוך ובטוח שהסיוע התקציבי יאפשר לוועדה המקומית לתגבר את כוח האדם ולהצטייד כראוי, כדי שתוכל לעמוד במשימותיה. מטרתנו להביא את כל הוועדות המקומיות לסטנדרטים מקצועיים גבוהים עם סמכויות נרחבות".

הרפורמה בחוק התכנון והבניה שמטרתה לייעל ולקצר את הליכי התכנון והבנייה בישראל, נכנסה לתוקף ב-1 לאוגוסט. הרפורמה מחלקת מחדש את סמכויות ועדות התכנון ובין היתר מעבירה סמכויות מוועדות התכנון המחוזיות למקומיות, אשר יוכלו מעתה לאשר שינויים בלוח זמנים קצר יותר. במסגרת הרפורמה יוענק בין השאר, פטור מהיתר לבנייה למתקנים כמו גדר, פרגולה, גגון או סוכך, דודי שמש ומים, קולטי שמש, מחסן, ריצוף חצר, מחסום בכניסה לחניה, שער ועוד.

כחלק מההכנה לכניסת הרפורמה לתוקף, התקיימו בחודשים האחרונים הדרכות לעובדי הוועדות המקומיות ולגורמים הרלוונטיים בשלטון המקומי.