המועצה הארצית תכריע: תחנות דלק או יחידות דיור וממ"דים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דחתה פרויקט פינוי בינוי ברמת גן הסמוך לתחנת דלק הנימוק: תמ"א 18 אוסרת בנייה למגורים ברדיוס של 40 מטר מתחנה כזאת משיקולי בטיחות

בניינים ברמת גן / צילום: תמר מצפי
בניינים ברמת גן / צילום: תמר מצפי

אלפי דיירים המתגוררים בבניינים ישנים במרכזי ערים אינם יכולים לשפר את תנאי מגוריהם, ובכלל זה לבנות מרחבים מוגנים, במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי, והסיבה - סמיכות הבניינים לתחנות דלק. בימים הקרובים תידרש המועצה הארצית לתכנון ובנייה לבעיה ותבחן אם לשנות את המגבלות.

ביום חמישי האחרון דנה ועדת המשנה לעררים במועצה הארצית בערר שהגישה הוועדה המקומית ברמת גן על החלטת הוועדה המחוזית לדחות פרויקט פינוי בינוי בשטח 5 דונמים ברחוב הצבי הסמוך לצומת עלית, ובו 34 דירות בבניינים רעועים בני 3 קומות, שאינם עמידים בפני רעידות אדמה.

חברת יהודה ס.ב שקידמה את התוכנית ומחזיקה חלק מהמתחם קיבלה אישור מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה לבנות במקום הבניינים הישנים שני מגדלי מגורים בני 30 קומות: סה"כ 240 דירות. אלא שבינואר 2013 החליטה הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית, וזאת משום סמיכותה לתחנת דלק: בתמ"א 18 נקבע בין היתר שהמרחק בין תחנת דלק לגבול המגרש המיועד למגורים יהיה לפחות 40 מטרים.

הוועדה המחוזית ציינה בהחלטתה את המצב הבעייתי וכתבה כי הוא מונע מימוש של פרויקטים להתחדשות עירונית במרכזי ערים, ולכן המליצה למועצה הארצית לאפשר גמישות גדולה יותר בתוכניות מסוג זה.

בערר שהגישה הוועדה המקומית באמצעות עו"ד אירה יעקב סולוביציק, שאליה הצטרפה החברה היזמית שיוצגה על ידי עו"ד יוסי קליין ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון ושות', נכתב: "הוועדה המחוזית שגתה כשדחתה את התוכנית, מאחר שההחלטה סותמת את הגולל על אפשרות להתחדשות עירונית סביב שמונה תחנות דלק באזורים מבונים בעיר רמת גן...". עוד נטען כי מצבם של בניינים רבים ירוד וכי משמעות ההחלטה היא הקפאת מצב בעייתי, לא ראוי ולא בטיחותי. "שיקול הבטיחות צריך לגבור ולאפשר הגנה מפני רעידות אדמה ובניית ממ"דים", נכתב בערר, "הוועדה המקומית תומכת בקריאתה של הוועדה המחוזית אל המועצה הארצית לאפשר מנגנונים שיקנו גמישות גדולה יותר בתוכנית זאת".

עוד טוענת הוועדה המקומית בערר כי מאחר שתחנת הדלק האמורה הוקמה ב-1956, לפני אישור תמ"א 18 בשנת 1976, מגבלות המרחקים אינן חלות במקרה הזה, כפי שצוין בתיקון לתמ"א משנת 1986.

בערר הוועדה המקומית נטען שדחיית התוכנית היא תקדים לכל התוכניות להתחדשות עירונית במרכזי ערים הסמוכות לתחנות דלק קיימות. "מדובר באובדן סיכוי למימוש עשרות רבות של פרויקטים לפינוי בינוי ולעיבוי בנייה במרכזי הערים בשל קרבה לתחנות דלק, כשהן המבנים והן תחנות הדלק הוקמו לפני תחילת תמ"א 18. מן הסתם מדובר במבנים ישנים שאף אינם עומדים בתקן הישראלי בפני רעידות אדמה. ההשלכה המיידית של דחיית התוכנית היא הפסקה מיידית של קידום פרויקטים למגורים ההופכים במחי ההחלטה הנדונה של הוועדה המחוזית לבלתי ניתנים למימוש מבחינת החוק".

"קידמנו תוכנית שכבר הגיעה לאישור הוועדה המחוזית, ודקה לפני הודיעו לנו פתאום על תמ"א 18", מספרת דורית מזר עסיס המתגוררת בבניין. "תחנת הדלק נבנתה אחרי שנבנו הבניינים שלנו, ולכן צריך לשאול למה אישרו תחנת דלק ליד מגורים ולא הפוך. הבניינים שלנו רעועים, אין מקלטים ובטח שאין ממ"דים. כשהיו אזעקות, לא היה לנו בעצם מה לעשות כי גם חדרי המדרגות שלנו עם חלונות והקירות החיצוניים מתפוררים. גם היום אנחנו גרים ליד תחנת דלק, אז לפחות אם יבנו בניינים מודרניים עם בידוד ראוי וחלונות כפולים המצב שלנו יהיה הרבה יותר טוב מהמצב כפי שהוא היום".

לדברי ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, "אנחנו מחפשים כל דרך להציל חיי אדם באמצעות התחדשות עירונית. אנו עדים לחשיבות הנושא בעיקר בעת הזאת, לא יכול להיות שיהיו דירות שבויות בשל היותן ממוקמות בסמיכות לתחנת דלק".

המשרד להגנת הסביבה: בנייה ליד תחנות דלק - משרדים מותר, מגורים אסור

תמ"א 18 אמנם קובעת שברדיוס של 40 מטר לא ניתן יהיה להקים בנייני מקורים, אבל משרדים למשל אפשר גם אפשר לבנות. מגדלי משרדים רבים פועלים כיום מעל תחנות דלק פעילות, למשל "מגדל סונול" בציר בגין.

במשרד להגנת הסביבה מנמקים את ההחלטה בכך שבמדידות שערך המשרד להגנת הסביבה עולה כי ברדיוס של 40 מטרים מתחנות דלק בתוך הערים נמצאו ריכוזים גבוהים של בנזן הידוע כחומר רעיל. "במצב זה אנו רואים חשיבות גבוהה באיסור המגורים בקרבה לתחנות וממליצים לכל מי שתומך בבנייה זו לחשוב אם הוא רוצה שילדיו יהיו חשופים לזיהום כזה לאורך זמן. יודגש שההשוואה לבנייה של משרדים אינה רלוונטית שכן עובד נמצא לאורך השבוע בביתו פי שלושה יותר זמן מאשר במשרד. יתרה מכך, קבוצות סיכון הרגישות יותר כגון תינוקות, נשים בהריון וקשישים נמצאות באזורי המגורים זמן רב בהרבה מאשר במשרדים".

בתגובה לנימוקים הללו אומר מהנדס עיריית רמת גן, חיים כהן: "הנימוק של המשרד להגנת הסביבה גובל בגיחוך, שכן אורחות החיים של היום שונות מאשר בעבר, והסיכון בשהייה סמוך לתחנת דלק ממשרדים שווה לשהייה ממגורים אם לא יותר. אני מציע שבמשרד להגנת הסביבה ישאלו עובדי היי-טק, למשל, כמה זמן הם מבלים במשרדים וכמה זמן בבית".