יד2: גם הטילים של חמאס לא יורידו את מחירי הדירות

צפו בגרף: מי שהשכיל לקנות דירה מיד לאחר "עמוד ענן", כשהמחירים ירדו מעט בערי הדרום, הרוויח מאז עשרות אחוזים, בעוד הישראלים התעלמו לחלוטין מאיום הטילים ■ באשדוד ירד המחיר למ"ר ב-100 שקל בלבד - ואז זינק

לאונרדו  אשקלון  33  / צילום:  איה בן עזרי
לאונרדו אשקלון 33 / צילום: איה בן עזרי

סבב הלחימה האלים ביותר בין ישראל לחמאס במבצע "צוק איתן", במהלכו שוגרו אלפי טילים לעבר ישראל ובעיקר לדרום הארץ, לא יגרום לירידה במחירי הדירות בדרום. אם להתבסס על נתוני עבר, המחירים לא יושפעו מהמצב הביטחוני - כך עולה מנתוני יד2.

מדד נדל"ן יד2, הכולל את המחיר למטר של הדירות בערים השונות, מראה כי למבצע הקודם בעזה, "עמוד ענן", לא היתה השפעה מהותית על מחירי הדירות בערים אשקלון, באר שבע ואשדוד.

על פי הנתונים, לאחר מבצע "עמוד ענן" (שחל בנובמבר 2012) חלה ירידה זניחה של מחירי הדירות באשדוד, באר שבע ואשקלון. הירידה אירעה במהלך חודש דצמבר, מיד לאחר המבצע, אולם היא הייתה זמנית בלבד.

כך, למשל, באשדוד ירד המחיר למ"ר ב-100 שקל בלבד ל-10,283 שקל, וירידה דומה נרשמה בערים האחרות. אולם כבר בחודש פברואר 2013 הירידות הקלות נמחקו ומאז המחירים המשיכו לעלות.

כמובן שההשוואה לתקופה שאחרי "עמוד ענן" אינה מדויקת לחלוטין, שכן שוק הנדל"ן סובל בתקופה זו מקיפאון עקב ההמתנה לתוכנית מע"מ 0%. עם זאת, הריבית במשק, שמזינה בשנים האחרונות את עליות המחירים בשוק הנדל"ן, נמוכה יותר מכפי שהייתה ב"עמוד ענן" וריביות המשכנתאות בשפל היסטורי.

"המבצעים הצבאיים אינם מהווים גורם משפיע לאורך זמן על מחירי הדירות ויש גורמים נוספים כמו המחסור בדירות או הריבית נמוכה שמשפיעים יותר על המחירים", מסרה גל עופרים, סמנכ"לית השיווק ביד 2.

שמאי המקרקעין עו"ד חיים מסילתי הוסיף כי לעימותים צבאים אין השפעה על שווי הנכסים: "לצערי כולנו חיים בסיטואציה הזאת. היום זה אזור הדרום, מחר אזור הצפון ובעוד שבוע תל אביב. מניסיון העבר מדובר בעימות שבסופו של דבר מוגבל בזמן ואחריו ישנה תקופה של רגיעה. לכן אנחנו לא רואים כרגע ולא ראינו בעבר שינוי כלשהו. הסבבים הקודמים הוכיחו שערך הנכסים כלל לא הושפע מהמצב הביטחוני.

"נוסף על כך ביישובים כמו אשדוד, אשקלון, באר שבע, קריית מלאכי והאזור מחירי הדירות עלו בשנים האחרונות בהתאם לביקוש והיצע כמו שוק נורמלי. אם ניקח לדוגמא את אשקלון במבצע עופרת יצוקה. בדצמבר 2008 כאשר המבצע יצא לדרך מחיר ממוצע של דירה באשקלון היה 474 אלף שקל. שלושה חודשים מאוחר יותר המחיר הממוצע היה כחצי מיליון שקל".

יד 2 - מבצע צוק איתן לא ישפיע על מחירי הדירות בערי הדרום
 יד 2 - מבצע צוק איתן לא ישפיע על מחירי הדירות בערי הדרום

באתר יד2 מצאו גם כי במהלך מבצע "צוק איתן" חלה ירידה בכמות חיפושי הדירות בחלק מהערים באזורי העימות סביב עזה, אך ההערכה היא שכמות החיפושים תחזור לרמתה כעת משהושגה רגיעה. בתקופת המבצע חלה ירידה של 14% בחיפושים בכל הארץ בהשוואה לחודש יוני, אולם יחס ההיצע והביקוש נשמר - כלומר לא זוהתה מגמה של גידול בהיצע בעקבות המבצע.

במרכז הארץ ובשרון חלה ירידה של 9% ואילו באזור הדרום ועוטף עזה חלה ירידה של 25% בביקושים בהשוואה ליוני 2014.

כאשר בוחנים את הביקושים לפי ערים ניתן לראות כי בנתיבות נרשמו ביולי 5,372 חיפושים, לעומת 8,114 בחודש יוני. באשקלון ירד מספר החיפושים ל-100 אלף מ-126 אלף ובבאר שבע מספר החיפושים בחודש החולף הסתכם ב-169 אלף לעומת 225 אלף ביוני. בשדרות נרשמה דווקא עלייה בכמות החיפושים (11,800 ביולי, לעומת 9,500 ביוני).