רוסק-עמינח על חקירת הרשויות בארה"ב: זה כמעט מאחורינו

מנכ"לית לאומי באסיפה השנתית של בעלי המניות: "אנו לא רואים עצמנו כבנק גלובלי, אלא כבנק ישראלי, המשרת את לקוחותיו הישראלים" ■ "נסיים את 2014 עם 12,700 עובדים בקבוצה - זו ירידה של 1,000 עובדים בתוך 3 שנים"

"ברבעון הקרוב נפריש עוד 460 מיליון שקל בגין פרשת הלקוחות האמריקאים. אנחנו שמחים שהנושא הזה עומד להיות מאחורינו, ונוכל לשים את אי-הוודאות בצד. סיום הפרשה חשוב לנו, ומהווה בעבורנו יתרון תחרותי משמעותי. צריך גם לזכור כי לנושא החקירה הזו שותפים עוד בנקים בעולם" - כך אמרה היום (ד') רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי , באסיפת בעלי המניות השנתית של הבנק.

רוסק-עמינח התייחסה בכך לחקירה שניהלו נגד הבנק הרשויות בארה"ב, בחשד כי בנק לאומי סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. בסך הכול צפוי הבנק להפריש 1.1 מיליארד שקל בגין פרשה זו; חלק משמעותי מההפרשה ייעשה בדוחות הרבעון השני שיפורסמו בעוד כשבועיים. ישנה רשימה של בנקים שנגדם מתנהלת חקירה מסוג זה; בקרב הבנקים הישראליים מדובר בבנק הפועלים ובמזרחי טפחות.

מנכ"לית לאומי התייחסה לפעילות הגלובלית של הבנק, וציינה כי הוא פועל לצמצם אותה, ובין היתר מדובר בסגירת כל נציגויותיו בחו"ל. "אנחנו לא רואים עצמנו כבנק גלובלי, אלא כבנק ישראלי, המשרת את לקוחותיו הישראלים. אנחנו במגמת חזרה לפעילות הבסיסית של הבנק, אלא שהבסיס כיום אינו אותו בסיס כבעבר", אמרה.

רוסק-עמינח ציינה בדבריה כי הבנקים מתמודדים עם מגמה של התכווצות ההכנסות. "הכיווץ בהכנסות נובע ממגוון סיבות, החל בכללי באזל 3, סלי עמלות העו"ש והריבית הנמוכה. במקביל אנחנו מתמודדים דווקא עם עלייה בהוצאות בגלל הרגולציה".

עוד הוסיפה: "כתוצאה מכך, אנו בונים מחדש את עסקי הליבה שלנו, שיתאימו למציאות החדשה. המציאות כוללת שני סוגים של לקוחות - הדור הוותיק יותר, שרגיל לשירותים בנקאיים המסורתיים, ובמקביל לו צומח הדור הצעיר יותר שמחפש בנקאות חדשה, הנשענת יותר על רכיבים דיגיטליים" .

"לא נשענים על השקעות ריאליות"

רוסק-עמינח התייחסה גם להתייעלות שהיא מקדמת בלאומי ואמרה: "ירדנו במצבת העובדים בבנק. נסיים את שנת 2014 עם 12,700 עובדים בקבוצה - מדובר בירידה של 1,000 עובדים בתוך 3 שנים. התהליך הזה נעשה בשקט ובשיתוף פעולה עם ועדי העובדים. ההתייעלות מתבטאת גם בתחום הטכנולוגי. כבר אשתקד הראנו ירידה בהוצאות ה-IT, ומגמת הירידה הזו צפויה להימשך. בסה"כ אנו במחצית הדרך בתהליך ההתייעלות".

מנכ"לית לאומי התייחסה גם למדיניות ההשקעות הריאליות של הבנק. נזכיר כי בעבר לאומי בלט בפורטפוליו השקעות רחב למדי, אך בשנים האחרונות נראה כי הבנק דווקא מצטמצם בתחום. "מבחינה אסטרטגית, אנחנו לא חושבים שצריך לגדר את תוצאות הפעילות הבנקאית עם פעילות ריאלית. נמשיך לבצע השקעות ריאליות, אבל אנחנו בפירוש לא רואים עצמנו נשענים על זה", אמרה.

כאמור, רוסק-עמינח דיברה באסיפת בעלי המניות השנתית. כמה נושאים הועלו לסדר היום באסיפה, אך הנושא המרכזי היה הבחירות לדירקטוריון הבנק. במסגרת הבחירות אמורים להיבחר 4 דירקטורים חדשים: שניים רגילים ושני דח"צים. תוצאות הבחירות צפויות להתפרסם הלילה.