טורקיש איירליינס מצמצמת פעילות בקו איסטנבול-ת"א

טורקיש איירליינס, המפעילה כיום 7-8 טיסות יומיות בקו זה, תבטל החל מ-18 באוגוסט ועד סוף חודש אוקטובר השנה שתי טיסות

טורקיה טורקיש איירליינס מטוס / צלם: רויטרס
טורקיה טורקיש איירליינס מטוס / צלם: רויטרס

אחרי וויז אייר, גם חברת התעופה טורקיש איירליינס, הנחשבת לחברת התעופה הזרה הגדולה בישראל - מצמצמת את פעילותה בקו איסטנבול-תל-אביב.

טורקיש איירליינס, המפעילה כיום 7-8 טיסות יומיות בקו זה, תבטל החל מ-18 באוגוסט ועד סוף חודש אוקטובר השנה שתי טיסות. בטורקיש מנמקים זאת כ"סיבות מבצעיות" אך גורמים בענף התעופה טוענים כי מחיקתה של טורקיה ממפת התייר הישראלי ודברי ההסתה והבלע של הנשיא ארדואן - פגעו בפנח פעילותה של טורקיש איירליינס בארץ, המטיסה ישראלים רבים לטורקיה כיעד ראשון ובעיקר בטיסות המשך ליעדים רבים בעולם.

ביום חמישי, אגב, דווח כי בשל מחסור בטייסים, שוכרת טורקיש איירליינס את שירותיהם של כ-200 טייסים איראנים. הטייסים האיראנים ככל הנראה לא יערכו טיסות לישראל וממנה, אולם כן בטיסות קונקשן מטורקיה ליעדים אחרים, בהן טסים ישראלים רבים. לטורקיש חסרים כ-350 טייסים בשל התרחבות החברה, ושכירת הטייסים האיראנים מעוררת תהיות בקרב טייסים בטורקיה.

ביום חמישי הייתה זו וויז אייר, חברת התעופה ההונגרית, שהפסיקה חלק מטיסותיה לתל-אביב. חברת הלואו קוסט ההונגרית שרשמה גידול מהיר בנפח פעילותה בישראל, הודיעה כי תפסיק זמנית את טיסותיה לישראל החל מהחודש הבא (ספטמבר) בקווים מפראג, קטוביץ וורשה לתל-אביב.

וויז אייר החלה לטוס לישראל בשנת 2012 בקו תל-אביב-בודפשט תחילה תמורת 100 אירו בתדירות של פעמיים בשבוע ודי מהר הפכה לפייבוריטית עם טיסה יומית קבועה. בשנת 2013, שנה אחרי שנכנסה לישראל, הטיסה, על פי נתוני רשות שדות התעופה, 129,888 ישראלים לישראל וממנה. ורק בחודש יוני 2014 (הנתון המעודכן האחרון) הטיסה 35,843 אלף נוסעים. את הפסקת הטיסות הסבירה בהודעה הבאה: "כל הטיסות לפארג, קטוביץ' וורשה מושעות כרגע, והן יחודשו בשנה הקרובה".

גורמים בענף התעופה מעריכים כי הסיבה נובעת מכך שמאז תחילת "צוק איתן", חלה ירידה משמעותית במספר הנוסעים, ושלושת הקווים: פראג, קטוביץ וורשה המתבססים על תיירות נכנסת ספגו הפסדים תפעוליים כבדים. וויז-אייר הודיעה שהקווים לבוקרשט, קלוז'-נאפוקה, וילנה, סופיה ובודפשט ימשיכו לפעול לפי שעה כסדרם אם כי גם בהם צפויה הצטמצמות. נוסעים שהיו אמורים לטוס עם החברה החל מחודש הבא טוענים כי החברה הבטיחה כי יקבלו את כספם בחזרה.

גם בלוח הטיסות של לופטהנזה חלים שינויים. החברה תבטל החל מהיום ועד ה-18 באוגוסט 3 טיסות שבועיות מתל-אביב לפרנקפורט ובחזרה. מדובר בטיסות שאמורות לצאת בשעה 08:00 בבוקר. לעומת זאת, כל הטיסות היומיות של לופטהנזה ליעד זה היוצאות בשעה 05:00 לא בוטלו והן אלה שיתנו מענה לנוסעים היוצאים בשעה 08:00.

בלופטהנזה מנמקים את ההחלטה לבטל 3 טיסות ב"צרכים אופרטיביים של החברה". עוד נמסר מהחברה כי עדכנה את לקוחותיה בנידון. מאידך, בענף התעופה מסבירים כי ההצטמצמות נובעת מירידה בנפח הפעילות בקו עקב ביטולי טיסות על רקע המצב.