ניצול ציני של מחסור באלטרנטיבות

מחירי המלונות באילת משקפים אדישות למציאות בישראל

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

המצב הביטחוני, חופשות הקיץ והחופש הגדול, כמעט מאלצים את הישראלים לבחור באילת כעיר הבטוחה והאטרקטיבית לנופש. וכך בעוד התיירות הכללית בארץ הלומת קרב וספוגת נזקים, באילת משדרים "עסקים כרגיל" ומחירי המלונות באוגוסט, נותרו רגילים ויקרים.

לפי הערכות של התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות, כ-20% מכלל העובדים בתעשיית התיירות ילכו הביתה בעקבות מבצע "צוק איתן" והלוחמה המתמשכת. והענף, שבו מועסקים כ-20 אלף עובדים, כבר החל בפיטורי עובדים ובצמצום שעות עבודה. היום כבר ברור כי הפגיעה בתיירות בארץ, בעקבות המלחמה, היא פגיעה רוחבית מקיפה; למעט באילת.

גם בעיצומו של המבצע, אילת הקפידה לשמור על מעמדה כ"בירת הנופש" של ישראל. מלונאים אילתים דווחו על תפוסה של 80% ויותר בחלק מהמלונות. עם תפוסה כמעט מלאה, עסקים רוחשים וגועשים - ניתן לומר, כי המחירים באילת, כמו גם רגישות בעלי העסקים למצב, מנותקים מכל מציאות.

לדוגמה, המחיר לשלושה לילות בסוף-השבוע באחד מבתי המלון המובילים שם, לינה וארוחת בוקר בלבד, יעלו לנו 3,718 שקלים לזוג, ו-6,647 שקלים למשפחה.

מחירים דומים ואף גבוהים יותר גובים במלון מוביל אחר: זוג ישלם 3,938 שקלים ללינה וארוחת בוקר, ומשפחה תאלץ להיפרד מ-5,775 שקלים לשלושה ימי חופשה. אלה הם גם המחירים, פחות או יותר, בשאר המלונות המובילים בסביבה (המחירים כוללים טיסות, ע"פ דיווח ישראייר).

לשם השוואה, ברודוס, המחירים לזוג באותה רמת מלון ולאותם ימים, הם 2,947 שקלים; וברומא - 2,971 שקלים. מחירים נמוכים במידה ניכרת ומשמעותית לעומת מה שאילת מציעה.

בניתוק ובניגוד לרוב העסקים בארץ, המורידים מחירים לרווחת הצרכנים, המחירים הגבוהים באילת נותרים צוק איתן. ובאופן טבעי, אזרחים רבים נוטים לברוח למקום השקט והבטוח.

מסקר מיוחד שערכה חברת TRI מחקרים אסטרטגיים עבור "גלובס", בקרב מדגם מייצג של 503 נסקרים, עולה כי 56% מהישראלים שהזמינו חופשת נופש בארץ, לא ביטלו אותה, רבים מהם תושבי הדרום והשרון. אולם בעוד המלונות בתל-אביב ובערים אחרות מציעים מחירים מופחתים, באילת המחירים נותרו בעינם.

האדישות באילת למתרחש בכלל הארץ, תמוהה ומעוררת הרמת-גבה. הן בהתעקשות להשאיר את המחירים הגבוהים כמו שהם, והן גם נוכח התעלמות ממתן הנחות משמעותיות, בעיקר לתושבי הדרום. כך, בעת שבכל הארץ נרתמים לסיוע לתושבי הדרום, מקיימים אירועי מכירה וגיוסי כספים, כמו גם מתן הנחות משמעותיות בכל בית-עסק כמעט, באילת עוצמים עין ונותרים אטומים לעניין.

לדברי מנכ"ל רשת מלונות פתאל (ל"גלובס"), ראובן אלקס, התפוסה הממוצעת בתשעת מלונות הרשת באילת היא היום כ-75%, 5%-7% מתחת לתפוסה הממוצעת בעונה הזו של השנה, ופתאל אמנם הורידו מחירים ב-10%-15% לשבוע הראשון של אוגוסט. הרשת הזדרזה לעדכן את המחירים, בתום השבוע הראשון של החודש, למחירים הגבוהים הרגילים.

יש לציין, כי המלונות באילת הורידו מחירים ביולי עד כ-25% עקב חשש לתפוסה דלה, לא מדאגה לביטחונם ולרווחתם של הנופשים, הבורחים מטילים מרחפים. אך ברגע שהתפוסה חזרה כמעט לנורמה, המחירים זינקו בהתאם.

מחירי המלונות האבסורדיים באילת בעונות השיא, גבוהים משמעותית דרך קבע מבכל מקום אחר בארץ. זה שנים שנופשים ישראלים "מצביעים ברגליים" ומעדיפים לנפוש בערים אחרות ואף להרחיק לטורקיה, שם המחירים נמוכים בהרבה מאלו שאילת מציעה. אך בתקופה זו, עקב המלחמה וביטול טורקיה כאופציה לנופש, האבסורד בהותרת המחירים הגבוהים הופך להיות ציני; ואולי אפילו ניצול ציני של מחסור באלטרנטיבות אחרות. הציניות בולטת יותר כשבכל הארץ נרתמים להורדת המחירים ולאירוח תושבי הדרום בעלות מופחתת ואפילו ללא עלות כלל. מנגד, באילת, תושבי עוטף עזה ומאוימי הרקטות ייאלצו להיפרד מאלפי שקלים ללילה.

לשם השוואה מקומית, במלון קראון-פלזה בתל-אביב, המחירים הרגילים באוגוסט נעים בין 1,700-2,000 שקלים ללילה לזוג ללינה וארוחת בוקר. כעת עקב המצב, המחירים ירדו ב-15%-20% , ותושבי הדרום נהנים מהנחה נוספת של 15%.

משום-מה לאילתים זה לא נוגע ורובם חיים בבועה תיירותית שאינה קשובה למציאות הקשה בארץ. מתבקש שבעלי המלונות באילת יגלו פטריוטיות ויורידו מחירים אף הם, במיוחד לתושבי הדרום מוכי הטילים והחרדה. המחירים הגבוהים שבימים כתיקנם מעוררים לא מעט תסכול, בתקופה זו מעוררים תהיות על אטימות ובצע הכסף.