תיק אולמרט-טלנסקי: רבקה פרידמן-פלדמן תחליף את מוסיה ארד

בשבוע שעבר החליט העליון להחזיר את תיק אולמרט-טלנסקי למחוזי בירושלים ■ פרידמן-פלדמן תשב בהרכב שידון בתיק במחוזי, לצד יעקב צבן ומשה סובל

רבקה פרידמן פלדמן / צילום:אוריה תדמור
רבקה פרידמן פלדמן / צילום:אוריה תדמור

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן תחליף את נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, מוסיה ארד, בהרכב השופטים שדן בתיק טלנסקי של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - כך נקבע היום (ב') על-ידי נשיא בית המשפט המחוזי, דוד חשין.

שני שופטי ההרכב האחרים - שדנו בתיק מלכתחילה ושזיכו ביולי 2012 את אולמרט מהאישומים כי קיבל כספים בניגוד לדין מטלנסקי - הם יעקב צבן, שישמש כאב בית הדין במקומה של ארד, ומשה סובל.

פרידמן-פלדמן - שתחליף את ארד בהרכב לאחר שזו פרשה מכס המשפט לאור יציאתה לגמלאות - רכשה את השכלתה המשפטית באוניברסיטה העברית בירושלים. היא עבדה בעבר בפרקליטות המדינה ובבית המשפט העליון כמנהלת מדור ערעורים אזרחיים.

בספטמבר 1994 מונתה פרידמן-פלדמן לכהונת שופטת בבית משפט השלום בירושלים, ובינואר 2012 היא מונתה לשופטת בבית המשפט מחוזי ירושלים.

הקלטות של זקן

בשבוע שעבר החליט הרכב של 5 שופטי בית המשפט העליון להחזיר את תיק טלנסקי לבית המשפט המחוזי בירושלים להליך משלים, שבו ייגבו ראיות חדשות בתיק. המדובר בהקלטות שביצעה ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, וביומנים שניהלה. זקן, שסירבה להעיד במשפט טלנסקי, הביאה את החומרים לפרקליטות בתמורה להקלה בעונשה במשפט הולילנד, שבו הורשעה בקבלת שוחד.

הפרקליטות סבורה כי בכוחן של הראיות החדשות לשנות את עמדת שופטי המחוזי בירושליםף להראות כי אולמרט עשה שימוש פרטי - ולא רק פוליטי - בכספים שקיבל מטלנסקי; ולהביא להרשעתו.

בפסק הדין שניתן במחוזי יולי 2012, החליטו השופטים ארד, צבן וסובל לזכות את אולמרט מכל האישומים נגדו בפרשת טלנסקי. עם זאת, עדותו של מוריס טלנסקי וראיות נוספות הובילו את השופטים לקבוע שורה של ממצאים עובדתיים, באשר לכספים שטלנסקי העביר לאולמרט.

כך, נקבע כי טלנסקי תרם 2,500 דולר וכן סכומים נוספים למערכת הבחירות של אולמרט לראשות עיריית ירושלים ב-1993; 150 אלף דולר - לפריימריס בליכוד ב-1999; 4,700 דולר - מימון שהייה של אולמרט במלון בוושינגטון ב-2005; ועוד.

עוד נקבע כי טלנסקי העביר גם מעטפות מזומנים לאולמרט, הן כ"דמי כיס" בסך מאות או אלפי דולרים בנסיעותיו של אולמרט לארה"ב, והן כתרומות שהועברו באמצעות זקן לקופת המזומנים שנשמרה אצל מקורבו של אולמרט, עו"ד אורי מסר.

במקביל, השופטים קבעו גם כי אולמרט פעל למען עסקיו של טלנסקי, שיגר מכתבים על נייר רשמי של משרד התמ"ת לאנשי עסקים, ובהם שלדון אדלסון ויצחק תשובה, והמליץ על מיזם המיני-בר של טלנסקי.

מסקנת השופטים הייתה כי "אף שהונח בסיס ראייתי המצביע על ניגוד עניינים, ניסיונות הסיוע לא התאפיינו בהפעלת סמכות שלטונית, וחרף פגיעה מסוימת בתקינות המינהלית, בטוהר המידות ובאמון הציבור בנושאי משרה, הפגיעה לא הייתה בעוצמה הנדרשת להפיכתה למעשה פלילי".