איך תשפיע הטלטלה בשוק הטלוויזיה על קשת, רשת וערוץ 10?

האם תהיה בישראל רק חברת חדשות אחת? לראשונה, ברשות השנייה לא שוללים מצב כזה ■ זה יקרה אם ערוץ 10 ייסגר, וקשת ורשת יישארו באותו ערוץ גם לאחר מכן ■ מה בכל זאת יכול להציל את ערוץ 10 ואת חברת החדשות שלו?

"אנחנו מתקשים להאמין שברשות השנייה, שאמונה על האינטרס הציבורי, יאפשרו לערוץ 2 להיוותר כמונופול עם חברת חדשות יחידה בישראל עד נובמבר 2015" - כך אמר היום בכיר בחדשות 10 ל"גלובס".

ובכן, הגיע הזמן להאמין. ברשות השנייה אומרים היום באופן ברור כי "לא נורא" אם תהיה תקופה בה יהיה בישראל ערוץ טלוויזיה אחד, עם חברת חדשות אחת, עד ליציאה של רשת וקשת לשני ערוצים משלהם עם שתי חברות חדשות משלהם.

האמירה הזו היא דרמטית ואינה מובנת מאליה. היא נקודת המוצא של שוק התקשורת הישראלי כולו היום ומעצבת במידה רבה את האופן שבו הוא ייראה מחר.

קשת: מחפשים יציבות

ההודעה של קשת לפני כ-10 ימים, כבדרך-אגב, לשר התקשורת גלעד ארדן, הייתה באוויר כבר זמן רב. ברגע שחל שינוי בכיוון, והלך והתחדד התרחיש לפיו ערוץ 10 הולך לכיוון שאין בסופו רישיון - בקשת החלו בהעברת המסר. השבוע הם כבר דיברו על זה באופן ברור עם השר וגם עם הרשות השנייה.

העיניים היו נשואות אל מי שהיא מובילת שוק הטלוויזיה המסחרית. בעלי המניות של קשת, ובראשם נציגיהם מוזי ורטהיים, בעל השליטה, ובעל המניות יצחק תשובה, החליטו דווקא בימי המלחמה כי בשוק הכה תנודתי של הטלוויזיה בישראל, הדבר הנכון הוא לספק ודאות. יציבות לא תהיה, זה ברור, ואולי אף פעם ולו מתוקף החיים במדינה שבה מדי קיץ עשויה לפרוץ מלחמה, אבל ודאות בהחלט אפשר לספק. רישיון מספר יציבות.

כפי שפורסם שלשום (א') ב"גלובס", בקשת ירצו לעבור לרישיון על-פי המועד שקובע החוק - נובמבר 2015. הרשות השנייה תבקש להעביר אותם כבר קודם בינואר 2015.

לקשת יש היום, במיוחד לנוכח הפסדים של עשרות מיליוני שקלים בזמן סיקור המלחמה, את כל הסיבות לנסות לדחות את המעבר. ואולם, חקיקה בנושא יכולה לטרוף את הקלפים ולכפות עליה מציאות.

רשת: רוצה לדחות את היציאה לרישיון

בעלי המניות של רשת יודעים בוודאות מה המשמעות לשוק אם יודיעו על יציאה לרישיון. בראש ובראשונה היא עשויה להביא לטרפוד כל הניסיונות של ערוץ 10 למצוא משקיע או להביא להארכת זיכיונו.

במשך זמן רב, כשבערוץ 10 הלכו באופן עקבי על הראש של רשת, דווקא רצו שם בסגירתו, אבל דווקא רעיון הישארותו של ערוץ 10 כערוץ אקטואליה לא מאיים והישארות הזכיינית באפיק 22, קסם לרשת. בוודאי שהדבר יכול להיטיב ככל האפשר עם בעל המניות החדש אנדמול, שקיווה לצאת לרישיון רק ב-2017, במיוחד עכשיו כשרשת נמצאת בשיא הליך השיקום שלה, אחרי השנים הקשות.

ברשות השנייה מביטים עכשיו לעבר רשת ומצפים ממנה להודיע הודעה דומה לזו של קשת. ההנחה היא שההודעה הזו אכן תגיע. גם רשת תרצה לדחות עד כמה שאפשר את היציאה לרישיון, וזאת למרות שהיא יכולה ונערכת לעשות זאת מוקדם יותר.

שתי הזכייניות, מניחים במשרד התקשורת וברשות השנייה, ייצאו מוקדם אם יקבלו הקלות משמעותיות.

צריך לזכור שאולי מעבר לרישיונות מספק אופק ודאות יחסית, אך הוא לא חף מסיכונים. יציאה לרישיונות תאפשר שבוע ימים של שידורים, יכולת להתנהל באופן חופשי יותר מאשר באחזקה של חצי שבוע, אולם באותה מידה היא תגדיל באופן משמעותי את ההוצאות - לפחות בהתחלה.

ערוצים חדשים באפיקים חדשים צריכים שיווק ומיתוג ותחזוקה שוטפת של כוח-אדם והוצאות לוח גדולים יותר. מעל לכל, כל אחת מהחברות תצטרך להפעיל חברת חדשות משל עצמה בעלות של כ-90 מיליון שקל בשנה - כפול ממה שהן משלמות היום.

חדשות 2: פיצול הכוח?

הרעיון של אחזקה משותפת ל-3 שנים נוספות של חברת חדשות 2, למרות ששתי חברות-האם שלה יצאו לערוצים משלהן, ירד מהפרק, לנוכח ההבנה שחברת חדשות 10 תחדל להתקיים.

האג'נדה של קשת ושל רשת, שתיהן, היא להיכנס להליך התמחרות על חברת החדשות, אשר בסופו תשלם האחת לשנייה בעבור חלקה בחברת החדשות.

בחברת החדשות של ערוץ 2 - שסיימה עכשיו מסע שידורים מוצלח שרק חיזק משמעותית את המותג שלה - לא מתים על הרעיון. למרות שזה נראה כאילו לא יאונה דבר רע לחברה והיא תמשיך להתנהל כפי שהיא, בעבור אנשי חברת החדשות זה נראה כמו החלשתה ופיצול כוחה.

המבנה הייחודי של חברת החדשות של ערוץ 2 - כשיש שני כוחות עם אינטרסים מנוגדים במקרים רבים - דווקא ממנו היא שואבת את כוחה. האפשרות שאחד מבעלי הבית החזקים ייעלם ויקים חברה מתחרה וינסה גם לקחת טאלנטים ומשאבים כאלה או אחרים מהחברה מטרידה את אנשי גוף התקשורת המוביל בישראל, בסופו של יום, עד מאוד.

גם ההתחוורות, הלא בהכרח מדויקת, שאפשר לעשות את כל החדשות האלה בהרבה פחות כסף, עשויה להוות בעיה לחדשות 2.

חדשות 10: תשלם את המחיר

זו אולי הטרגדיה הגדולה. חדשות 10 גומרת את מבצע "צוק איתן" בצורה מוערכת ומצליחה מאי-פעם. גולן יוכפז הוביל את החברה, יחד עם הנבחרת שלו, לרייטינג הגבוה בתולדותיה. והנה, זה הולך לקראת סגירה מוחלטת בדצמבר 2014 - עוד 4 חודשים בדיוק.

ברשות השנייה אומרים כי במסגרת החוק שיניח ארדן במושב הבא של הכנסת יהיה ניסיון לתת מענה לכמה שיותר עובדים בחדשות 10, אם לא לחברה כולה.

כלומר, אם רשת או קשת יזכו במסגרת האפיק החדש בחברת החדשות של ערוץ 2 - הערוץ האחר יקבל את חדשות 10 כמו שהיא.

עם זאת, גורמים בזכייניות מבקשים מאיתנו להיגמל ממחשבה זו. אין לאף אחד רצון לקחת את חברת החדשות כמו שהיא, על כל המבנה המסואב וקשייה ובמיוחד על החוזים הנוכחיים של עובדיה. למה לא לקחת רק את מי שרוצים ממנה - הדבר נכון לכל אחד מהעובדים, מהבכיר ועד הזוטר - ולשלם לו כמה שרוצים? כך תעוצב חברת חדשות חדשה מהיסוד, שתוכל להתמודד מול חדשות 2, שבינתיים תאבד גם את שמה.

על-פי תוכנית הרשות השנייה, שני ערוצים בלבד יביאו יחס שינוע בין נתח שוק של 50-50 ל-60-40. במקרה זה, וזה מצטרף לחששות של חדשות 2, יהיו שתי חברות חדשות עם נפח צפייה נמוך משמעותית מזה שאנחנו רואים היום.

ערוץ 10: מחכים למחוקק

בערוץ 10 מסתמכים, לפחות לפי שעה, על העובדה שראש הממשלה לא רוצה שיהיה בישראל קול אחד בלבד, ושהמחוקק באופן כללי לא רוצה מונופול דעות בארץ. הם בונים שם על הפער שבין דצמבר השנה - מועד פקיעת הזיכיון של הערוץ; ונובמבר השנה שעברה - מועד הרישיונות של זכייניות ערוץ 2.

ההנחה היא שלא יתנו בתקופה הזו שתהיה בישראל רק חברת חדשות אחת. ובכן, כנראה שאי-אפשר להתלות בזה. ברשות השנייה הבהירו היום כי לא יתנו לערוץ 10 רישיון ולא יאפשרו לו הארכת זיכיון. הערוץ, על כל חובותיו ועם כל הרצון הטוב, לא עומד במחויבויות שלו ולא עמד במפת הדרכים שהכתיב החוק לקבלת רישיון לערוץ טלוויזיה.

החוק שמתאר עולם ללא ערוץ 10 יונח בנובמבר הקרוב על שולחן הכנסת. זה יהיה חודש אחרי שרשת וקשת, ככל הנראה, יגישו בקשה לקבלת רישיון.

לערוץ 10, שהגה את רעיון הערוץ האלטרנטיבי, שמקצץ היום ומפטר מתוך הבנה של מנכ"לו יוסי ורשבסקי שהוא כאן בכדי להישאר, יש רק מוצא אחד - למצוא חבר כנסת שיגיע עם הצעת חוק שתמנע מונופול ולו של יום אחד (גם שעה אחת של שלטון יחיד נמצאת בחלומות הרטובים של קשת וקשת) ויאפשר הארכת זיכיון לערוץ. עוד הארכת זיכיון.