הרשות השנייה: עלייה של 15% בתלונות על הטלוויזיה ב-2013

25% מהתלונות נמצאו מוצדקות‏ ■ ‎‎מחצית מהתלונות - בגלל הצגת אלימות ותכנים פוגעניים לילדים ■ בנוסף התקבלו תלונות על השתתפותם של אייל גולן ומשה פרץ בתוכניות "הכוכב הבא" ו"אקס פקטור", לאחר שנפתחו נגדם חקירות

אייל גולן / צילום: יוסי כהן
אייל גולן / צילום: יוסי כהן

‎‎מספר תלונות הציבור על תפקוד גופי הרשות השנייה בטלוויזיה וברדיו זינק ב-12% במהלך 2013 לעומת השנה שקדמה לה - כך עולה מדוח נציבות תלונות הציבור, בראשות דוד רגב, שהוציאה היום (ג') הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

‏העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בטלוויזיה, עם עלייה של 15%, כשאת עיקר התלונות מובילה זכיינית ערוץ 2 רשת, כפי שעשתה גם ב-2012.

ברשות השנייה מסבירים את העלייה בכך ש"שנת 2013 הייתה 'שנת הריאליטי', ובהתאם גררה עלייה משמעותית בכמות התלונות על תכנים טלוויזיוניים".

‏רשת קיבלה 491 תלונות (עלייה של 16%), ואחריה קשת עם 468 (עלייה של 12.5%). ערוץ 10 ניצב במקום השלישי עם 374 תלונות אך עם העלייה הגדולה ביותר של כ-40%.

‏באגף החדשות הטלוויזיוניות נרשמה ירידה, כשחדשות 2 קיבלו 253 תלונות (ירידה של 32.5%) וחדשות 10 עם 106 תלונות (ירידה של 4.5%).‏

אז על מה התלונן הציבור? 53% מהתלונות בנושאי רדיו וטלוויזיה נגעו לתכנים פוגעניים שכוללים ביזוי, העלבה או פגיעה כלפי הצופים והמאזינים. מחצית מתלונות אלה נגעו להצגת אלימות, תכנים הפוגעים בילדים או תכנים שמעודדים התנהגות לא הולמת, בייחוד בקרב ילדים.

‏כמו כן, נרשמה עלייה של כ-120% במספר התלונות על אפליה תרבותית; ועלייה קלה של כ-8% בנושאי מגדר, סקסיזם ומיניות.

‏נושא טרנדי באגף התלונות בשנה שעברה נגע להשתתפות בתוכניות ריאליטי של אנשים בעלי עבר פלילי או כאלה שמואשמים בעבירות פליליות. הראשון שבהם היה דוד דיגמי בתוכנית "הכפר" בערוץ 10, ובהמשך עלתה סוגיית השתתפותם של אייל גולן ומשה פרץ בתוכניות "הכוכב הבא" ו"אקס פקטור", בהתאמה, לאחר שנפתחו נגדם חקירות משטרה.

‏בסך-הכול, 71% מהתלונות נגעו לתחום הטלוויזיה, 13% לרדיו והשאר כלליות (16%). עוד עולה כי מחצית מהתלונות שנגעו לטלוויזיה התייחסו לתוכניות השונות ששודרו, בעוד 28% התייחסו לפרסומות - עלייה של 60% לעומת 2012. רק 13% התייחסו לתכנים חדשותיים בטלוויזיה. יש לציין כי באופן כללי, כל תלונה רביעית נמצאה מוצדקת.

‏באגף הרדיו, תחנת "רדיו ללא הפסקה" המשיכה להוביל במספר התלונות אך רשמה ירידה משמעותית של כ-45%, כשאחריה תחנת קול ברמה ורדיו תל-אביב.

מספר התלונות נגד הזכיינית
 מספר התלונות נגד הזכיינית