בני זוג שגרים בדיור ציבורי ומתגרשים - ימשיכו לקבל זכאות

ועדת הכלכלה והוועדה לקידום מעמד האישה אישרו תקנות המקנות זכאות לדיור ציבורי לבני זוג שהתגרשו ■ במקרה של פירוד, תינתן זכות השכירות בדירה הציבורית לבן הזוג שבחזקתו נמצאים רוב הילדים

דיור ציבורי / צלם: תמר מצפי
דיור ציבורי / צלם: תמר מצפי

בני זוג הזכאים ומתגוררים בדיור הציבורי ונפרדים, יהיו זכאים שניהם להמשך הזכאות גם בהמשך הדרך, וזאת בניגוד למצב שהיה עד כה. כך, על פי תקנות חדשות שאישרה היום (ד') ועדה משותפת של ועדת הכלכלה בראשות ח"כ הפרופסור אבישי ברוורמן והוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עליזה לביא.

עד כה היו מקרים לא מעטים בהם עצם הזכות לדירה של הדיור הציבורי הפכה כלי בידי בני זוג להפעלת לחץ, בעיקר על נשים, שיוותרו על זכויות אחרות שלהן "בתמורה" לוויתור הבעל על חלקו בדיור הציבורי.

התקנות שגובשו במשרד השיכון בהסכמת שר הרווחה ושרת המשפטים, מבהירות מי מבני הזוג הנפרדים, שהתגוררו יחד בדירה של הדיור הציבורי, יזכה להמשיך לגור בה, ומי לא ימשיך ליהנות מהדירה. במקרה של פירוד, תינתן זכות השכירות בדירה הציבורית לבן הזוג שבחזקתו נמצאים רוב הילדים, להוציא מקרים בהם אחד מבני הזוג סובל ממוגבלות.

כדי לנסות ולהבהיר את הסוגייה עד כמה שניתן, מפרטות התקנות שורה ארוכה של מקרי ביניים, כגון ילד רתוק לכסא גלגלים, מקרים של חלוקת הילדים בין בני הזוג, שינויים בהסדרי החזקת הילדים, ועוד. חברי הועדה ציינו כי הקו שהנחה אותם בדיונים וההחלטות היה טובת הילדים. עוד צויין כי מקרים בהם אין הכרעה בתקנות יובאו בפני ועדה מיוחדת, שגם הרכבה נקבע היום.

"חשוב היה להפקיע מידי בעלי זרוע להפעיל על נשים מוחלשות כלי נוסף של סחטנות בצורת לחץ לוותר על זכותן לדיור ציבורי בתמורה לקבלת גט או לוויתור על זכויות אחרות", מבהירה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא, "הדיור הציבורי אמור לסייע בידי החוליות המוחלשות ביותר, ובעיקר להעניק בסיס לילדים. התקנות אמורות לתת מענה לכל אלה והוועדה תמשיך לעקוב אחר יישום התקנות ועבודת הוועדה המיוחדת כדי לוודא שהתקנות אמנם מגינות על אלה הזקוקים להגנה".

"הצלחנו להכניס שינויים בתקנות ואנו נמשיך לפעול למען זכאי הדיור הציבורי", אמר יו"ר הוועדה ח"כ פרופרסור אבישי ברוורמן.