יורם גלובוס יוצא מהקולנוע: מכר את מניותיו בגלובוס מקס

מכר את מניותיו לשותפו בחברה, בנט קפלן ■ היקף העסקה לא נמסר ■ בבעלות חברת גלובוס מקס 12 מתחמי קולנוע, הכוללים יחד 84 אולמות

יורם גלובוס / צלם: רוני שיצר
יורם גלובוס / צלם: רוני שיצר

אחרי עליות ומורדות, אחד האנשים המזוהים ביותר עם תעשיית הקולנוע הישראלי, יורם גלובוס, יוצא מעסקי הקולנוע. גלובוס מכר את מניותיו בעסקי הקולנוע - חברת גלובוס מקס וחברת ההפצה סרטי נוח - לשותפו בחברת גלובוס מקס, בנט קפלן, המכהן גם כמנכ"ל החברה. היקף העסקה לא נמסר.

כיום מפעילה גלובוס מקס 12 מתחמי קולנוע, הכוללים יחד 84 אולמות בערים אילת, באר-שבע, אשדוד, אשקלון, ירושלים, כפר-סבא, קריית ביאליק, נתניה, הוד-השרון, נהריה ועפולה.

העסקים של חברת גלובוס מקס ידעו עליות ומורדות. טרם מחיקתה מהבורסה הוחזקה החברה על-ידי יורם גלובוס (60%), ניו אפיק (36%) ופיק איווסט (4%).

גלובוס מקס סבלה מהתגברות התחרות בשוק הקולנוע ומהתחזקותם של המתחרים, שפתחו מגה-קולנועים עם טכנולוגיות מתקדמות: חברת סינמה סיטי, שהקימה את המתחמים בגלילות, ראשון-לציון ובירושלים; וחברת תיאטראות ישראל, שפתחה מתחמי יס פלנט בערים רמת-גן, חיפה וראשון-לציון ומחזיקה בנוסף ברשת בתי הקולנוע רב-חן.

מתחמי הענק פגעו ישירות בגלובוס מקס, שסבלה גם משינוי התפיסה של בתי הקולנוע כעוגן בקניונים. לאורך השנים נאלצה גלובוס מקס לסגור מספר מתחמי קולנוע, לאחר שהקניונים סירבו להאריך את חוזי השכירות והעדיפו להשכיר את השטחים לרשתות אופנה ורשתות קמעונאיות אחרות. כך, במהלך 2009 פינתה החברה את בתי הקולנוע מקניון מלחה בירושלים ומקניון עזריאלי בתל-אביב, לטובת כניסת רשת H&M השוודית. לאחר מכן היא פינתה גם את בתי הקולנוע בגרנד קניון בחיפה.

הדוחות שהגישה החברה לבורסה, שבשנת 2010 הפעילה 92 מתוך 281 מסכי הקולנוע בישראל, חושפים את הפסדיה לאורך השנים. ברבעון הראשון של שנת 2011, הדוח האחרון שהוגש לבורסה, הפסידה החברה 3.1 מיליון שקל על הכנסות של 16 מיליון שקל. שנה קודם לכן, בשנת 2010, הסתכם ההפסד ב-8.5 מיליון שקל, למרות שהחברה עברה לרווח תפעולי. ההכנסות באותה שנה הסתכמו ב-61.6 מיליון שקל. שנת 2009 הייתה שנת שפל שבה הגיעו ההפסדים ל-32.4 מיליון שקל.