הפיצויים לתושבי כפר שלם - לאישור במועצת מקרקעי ישראל

זאת, לאחר שנים ארוכות של דשדוש ואי קבלת החלטות ■ תושבי כפר שלם טוענים שלא היו שותפים לתהליך ומתנגדים למתווה המוצע

כפר שלם / צילום: תמר מצפי
כפר שלם / צילום: תמר מצפי

לאחר שנים ארוכות של דשדוש ואי קבלת החלטות עומדת לעלות בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה הצעת החלטה הנוגעת לפינוי ופיצוי תושבי כפר שלם בדרום תל אביב=יפו כך נודע ל"גלובס". הבעיה - תושבי כפר שלם טוענים שלא היו שותפים לתהליך ומתנגדים למתווה המוצע.

כזכור, המדינה כבר החליטה שיש לפצות את התושבים שהוגדרו כזכאים לפיצוי אך טרם נקבע היקף הפיצוי גם גם הקריטריונים הברורים והליך הפיצוי החלקי מאוד שהחל לפני עשרות שנים נעצר בשלהי שנות ה-90. מי שהיה אמור להחליט על כך היא ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל אולם ועדה זו נמנעה מלדון בנושא והעומד בראשה, מנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו אף התבטא ואמר כי אין פיתרון לבעיה זו.

עוד נודע ל"גלובס" כי במקום להגיש את הצעת ההחלטה לועדת המשנה, החליטו ברשות החברות, עיריית תל אביב וחלמיש להגיש את ההצעה להנהלת רמ"י כדי שזו תעביר אותה למועצת מקרקעי ישראל. גורמים הבקיאים בנושא הביעו תמיהה על כך שהנושא הגיע לטיפול הנהלת רמ"י שאיננה בקיאה בנושא ולא טיפלה בו בעבר וזאת לעומת ועדת המשנה שכל החומר מצוי בידה כבר שנים. בתגובה לטענות אלו נמסר מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כי: "רשות החברות עיריית תל אביב-יפו וחברת חלמיש הציגו את הנושא בפני הנהלת הרשות אשר חוותה דעתה המקצועית כי בנסיבות העניין קריטריונים אלו סבירים".

במקביל, מסתבר שחולייה אחת, משמעותית מאוד, נותרה מחוץ לתמונה עד כה - נציגי המשפחות המתגוררות בכפר שלם. נאווה צנעני, חברת ועד תושבי כפר שלם וילידת המקום מספרת: "לא נסכים למתווה שגובש מאחורי גבנו. לא דיברו איתנו על ההצעה הזו ויש כאן גורמים שמנסים עכשיו לנצל את תקופת הפגרה של הכנסת כדי להעביר את ההצעה הזו. מדובר בקריטריונים לא הגיוניים שמאיימים לנשל אנשים. המדינה כבר קבעה שיש לפצות אנשים לפני 60 שנה אבל מאז מושכים אותנו. זה לא פינוי פיצוי אלא עינוי". לדברי צנעני, אין בכוונת אנשי השכונה לעבור בשקט על ההצעה החדשה: "יהיה בלאגן. אנשים כאן כבר מיואשים. אנחנו מנסים לעצור התהליך, נעשה גם הפגנות וכל מה שלא היה עד היום בכפר שלם יהיה".

נציין כי בעבר הוכנה עבודה כלכלית המתייחסת לסוגיית הפיצוי על ידי מי שכיהנה בעבר כיו"ר חלמיש, רחל תורג'מן, עבודה שנעשתה בשיתוף פעולה גם עם נציגי התושבים, אך לא זכתה להתייחסות וגם ספק עד כמה נלקחה בחשבון בגיבוש ההצעה הנוכחית. גורמים הבקיאים בסוגיית כפר שלם מודים שנעשתה טעות לא לקיים דיאלוג עם התושבים ומסכימים כי מאז הפעילות של תורג'מן מול התושבים לא התקיים איתם שיתוף פעולה כפי שצריך היה להיות.

בשטח החדש שיתפנה, ניתן יהיה לבנות לפחות 1,800 דירות חדשות ובמשרד הבינוי והשיכון מעריכים את הכנסות המדינה מהקרקע בכ-660 מיליון שקל. על פי מתווה ההצעה, שיווק הקרקע כמו גם הפינוי ינוהלו כ"משק סגור" וכך המדינה למעשה תוותר על הכנסות אלו לטובת מימון הפיצויים.

ממשרד השיכון נמסר בהקשר זה כי: "בהחלטתה החדשה של מועצת מקרקעי ישראל, המדינה החליטה ללכת עוד לקראת התושבים ולתת פיצויים גם לדור השלישי. על פי המתווה שמובא לאישור מועצת מקרקעי ישראל, המשפחות שיחתמו על הסכם עם המדינה יקבלו פיצוי על פי מפתח זכאות, כאשר משפחות של דור ראשון ושני יקבלו בין 1.3 מיליון שקל ל-1.6 מיליון שקל למשפחה. על פי ההצעה, גם משפחות של דור שלישי יזכו גם הן לפיצוי של כ-350 אלף שקל".

שר השיכון אורי אריאל התייחס להצעת ההחלטה שתעלה למועצת רשות מקרקעי ישראל ואמר: "מדובר בפיתרון ראוי שמוכיח שהמדינה הלכה לקראת התושבים מעל ומעבר". עוד נמסר ממשרד השיכון כי: "מאחר ומדובר בנושא עירוני בסופו של דבר, הטיפול יחזור כעת לעיריית תל אביב יחד עם ארגז כלים מצד המדינה לפתרון".

מעיריית תל אביב יפו נמסר: "חברת חלמיש העבירה הצעה לקריטריונים לפיצוי תושבי כפר שלם לרשות החברות הממשלתיות, הצעה אשר הוצגה להנהלת רמ״י. הסמכות לאשר קריטריונים וסכומים לפיצוי אינה של העירייה אלא של מועצת מקרקעי ישראל באמצעות ועדת המשנה שלה ורק משאושרו על ידה יהיה להם תוקף פורמלי".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי: "מועצת מקרקעי ישראל תדון באישור הקריטריונים לפיצוי תושבי כפר שלם בישיבתה הקרובה ב-31 לחודש והיא הסוברנית הבלעדית לקבל החלטה בנושא".

ממשרד האוצר, בשם רשות החברות הממשלתיות נמסר: "ועד תושבי כפר שלם היה שותף מלא לדיונים שנערכו עם כל הגורמים הרלוונטים בנושא זה".