משרד הפנים: ניתן לבנות למגורים גם בסמוך לתחנות דלק

המועצה הארצית אישרה תיקון שיאפשר את הסרת המגבלה שתקעה תוכניות פינוי בינוי בסביבות שבהן פועלות תחנות דלק - הפחית את מגבלת המרחק בין תחנות דלק לשטח המיועד לבנייה למגורים מרדיוס של 40 מטר ל-20 מטר

תחנת דלק מיקה / צילום: איל יצהר
תחנת דלק מיקה / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה משחררת חסם נוסף בתוכניות להתחדשות עירונית: ועדת הערר של המועצה הארצית אישרה בשבוע שעבר תיקון לתמ"א 18, שבו הוחלט להקטין את מגבלת המרחק בין תחנות דלק לבין שטח המיועד לבנייה למגורים.

עד כה, קבעה התמ"א כי לא ניתן לבנות שטחי מגורים, גם לא במסגרת פרויקטים להתחדשות עירונית כמו תמ"א 38 או פינוי בינוי, ברדיוס של 40 מטר מתחנת דלק קיימת. המגבלה הובילה לכך שתוכניות פינוי בינוי שתוכננו בסביבות בנויות שבהן פועלות תחנות דלק קיימות, נתקעו. בתיקון נקבע כי בתוכניות לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית מגבלת המרחקים תפחת מרדיוס של 40 מטר ל-20 מטר, וזאת בכפוף לחוות דעת של המשרד להגנת הסביבה.

מנכ"ל משרד הפנים ד"ר שוקי אמרני מסר ל"גלובס" כי "התיקון נועד לאפשר קידום תוכניות להתחדשות עירונית בדגש על תמ"א 38 ופינוי בינוי. מדובר בעיקר במבנים שקיימים כבר סמוך לתחנות תדלוק ולא ניתן לשדרג אותם בגלל כללים שקיימים כיום. ערכנו בחינה מחודשת של כל המתודולוגיה לגבי המרחקים הדרושים בין מבנה מגורים לבין תחנת תדלוק והממצאים הראו שיכולה להתאפשר גמישות בנושא ועל בסיסה נקבע מדרג של סוגים של תחנות תדלוק. הבשורה בתיקון חשובה, כי מבלי לפגוע בבטיחות ובבריאות, ההחלטה מקדמת משמעותית את היכולת לקדם תוכניות של התחדשות עירונית".

את ההחלטה קיבלה המועצה הארצית שבועיים לאחר שבוועדת הערר של המועצה התקיים דיון בערר שהגישה עיריית ר"ג נגד החלטת הוועדה המחוזית לדחות תוכנית פינוי בינוי ברחוב הצבי בעיר, הסמוך לתחנת הדלק של חברת דלק ליד צומת עלית. הוועדה המחוזית נימקה את הדחייה במגבלה הקבועה בתמ"א 18. ועדת הערר של המועצה הארצית טרם קיבלה החלטה, אך התיקון שאושר בשבוע שעבר פותח פתח למימוש הפרויקט.

עו"ד יוסי קליין, ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון ושות', שייצג את החברה היזמית (חברת יהודה ס.ב) בערר, מסביר כי "לא ייתכן ששיקולים כגון מפגעי רעש או זיהום אוויר יגברו על האינטרס הלאומי לבצע פרויקטים של התחדשות עירונית". לגבי החלטת המועצה הארצית לתיקון תמ"א 18, הוסיף קליין כי "מדובר בבשורה חשובה לאלפי דיירים המתגוררים בבניינים ישנים במרכזי ערים, שהפכו ל'שבויים של ממש' בשל תחנות דלק שנבנו סמוך למקום מגוריהם".